ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Genantbryggare  (läst 621 gånger)

2002-12-08, 03:59
läst 621 gånger

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 11:06
    • Visa profil
En ana till mig är i dödsboken antecknad som genantbryggare. Kanske har jag läst fel, men om det är någon som känner till en likalydande titel vore det intressant vad det kan röra sig om för en bryggd, pinsam eller ej!
Samma person är också antecknad som garvare - fanns det ett samband där tro?
 
MVH

2002-12-08, 11:35
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det vore ju bra om du talade om när och var detta stod. Och så undrar jag om du möjligen läst fel, och det istället står genantborgare? Det var en borgare som inte bodde i staden, han kallades genantborgare (person som betalade genant, en slags avgift) eller kontingentborgare.

2002-12-08, 13:37
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Tilläggas kan att avgiften betalades av person som (på grund av stånd eller vistelseort o. d.) saknade borgarrätt i viss stad. Personen fick genom erlagd avgift rätt att i staden idka borgerlig näring eller åtnjuta andra borgarskapets förmåner.
 
GENANT: UTTAL: jenant, äv. ge-,
viss bestämd avgift eller betalning (erlagd en gång för alla eller på vissa, bestämda tider, vanligen som gottgörelse för visst arbete o. d. eller som vederlag för åtnjuten förmån av ett eller annat slag); stundom liktydigt med (årlig) lön eller hyra o. d.  
 
Genant kallades också det årliga understöd som prästänka (åtminstone i vissa trakter) brukade uppbära av makens efterträdare i ämbetet.
 
ETYMOLOGI: [liksom d. genant av t. genunnt, n., om ngt bestämt l. fastsatt, eg. p. pf. till nennen (jfr NÄMNA); jfr nt. genand, f., tilldelat underhåll, bestämd andel]
 
Källa:SAOB
Hälsar vänligen
Maud

2002-12-08, 15:32
Svar #3

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 484
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 11:06
    • Visa profil
Elisabeth och Maud!
Det rör sig om en Olof Lindvall död 28 augusti 1833 (Linköping CI:6 sid 544). Och det står verkligen genantbryggare. Ska det kanske uppfattat som om han arrenderade eller föreståd ett bryggeri.
Olof var först bosatt i staden 1811, gift där 1821 och med ett par barn födda där mellan 1821 och 1827. Jag har ännu inte sökt följa familjen i hsfl, men antar ändå att de var varaktigt boende i staden.
 
MVH
Lars Norrby

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna