ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jordemor  (läst 1866 gånger)

1999-05-07, 10:34
läst 1866 gånger

Solfrid Henriksen

Finnes det noen arkiv over Jordmödre i Bohuslän?
Var det en formell utdannelse man tok for å få lov til å ta imot barn? Eller var det nesten hvem som helst som fikk utföre denne jobben på 1800-tallet?
Hilsen Solfrid Henriksen

1999-05-08, 20:32
Svar #1

Eva Leksell

Jordemor var samma sak som barnmorska. Om det har funnits förteckningar tidigare vet jag inte, vad jag har sett är en barnmorskematrikel från 1892 (exakt titel har jag inte antecknat).
 
I en avhandling av Lisa Öberg, ”Barnmorskan och läkaren. Kompetens och konflikt i svensk förlossningsvård 1870-1920” (Ordfronts förlag, Stockholm 1996) finns det även något lite om tidigare förhållanden:
 
Det första barnmorskereglementet som gällde för hela landet antogs 1777. Där förbjöds andra än ”edsvurna och privilegierade (legitimerade) jordegummor” att brukas som förlossningshjälp. Förbudet upphävdes två år senare efter protester från bondeståndet. Enligt ett kungligt cirkulär 1812 skulle varje församling, eller flera församlingar tillsammans, förmås att skaffa en examinerad barnmorska. År 1819 antogs ett nytt barnmorskereglemente och där återinfördes regeln att bara utbildade jordgummor fick sköta förlossningar. Men särskilt på landsbygden var det vanligt att de outbildade. Dels räckte de utbildade inte till, dels kostade de mer och var kanske utsocknes. Och ”fortfarande vid sekelskiftet utfördes en fjärdedel av alla förlossningar av outbildade hjälperskor”. Allt enligt ovanstående bok.
 
När jag sökte i Libris hittade jag en annan bok: Christina Romlid: ”Makt, motstånd och förändring : Vårdens historia speglad genom det svenska barnmorskeväsendet 1663-1908” ( Stockholm 1998)
 
Om sockenbarnmorskorna alltid var examinerade och hur och var en sådan examen ägde rum känner jag inte till men skulle gärna vilja veta. Min farfars farmor, född 1812 i Folkärna i Dalarna, var sockenbarnmorska där, sedan i Östervåla i Uppland, dit hon flyttat 1847.  Hon bodde 1830-31 i Västanfors (Fagersta). Jag inbillar mig att det hade med hennes utbildning till barnmorska att göra. En dotter till henne var också sockenbarnmorska i Östervåla. Hon genomgick instrumentalexamen i Stockholm, någon gång på 1880-talet tror jag, vilket gav rätt att förlösa med tång.

1999-05-16, 19:48
Svar #2

Solfrid Henriksen

Takk!
Det er tydligvis et stort antall kvinner som har hatt dette yrket opp gjennom årene. Men om noen, f.eks. prest eller annen har skrevet ned hvem som arbeidet som barnmorska i det sognet vet jeg ikke. Det kommer vel ann på om hvor verdsatt dette yrket var, særlig av geistlige eller andre høyere opp på rangstigen. Kanskje noen andre som vet?
Hilsen Solfrid

1999-06-02, 15:32
Svar #3

Utloggad Madelene Roos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2019-05-14, 11:33
    • Visa profil
jag undrar om barngumma skulle kunna vara en barnmorska? Hittade den benämningen om en av mina anor som bodde i Vimmerby, i husförhörslängden.
/Madelene

2001-03-22, 20:29
Svar #4

Utloggad Lena Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2008-10-05, 15:49
    • Visa profil
Utbildningen av barnmorskor började med Johan von Horn(1662-1724)Den svenska förlossningskonstens fader. Han hade fått sin utbildning av barnmorskorna i Paris. När han kom hem från utlandet började han att undervisa privat.1711 lyckades han få till stånd ett barnmorskereglemente i Stockholms stad. Detta stadgade att barnmorskorna skulle undervisas av en speciell läkare och sedan undergå examen i Collegium Medicum(nuvarande socialstyrelse) Reglementet omfattade 24 paragrafer och ett edsformulär för barnmorskor.Von Hoorn undervisade både praktiskt och teoretiskt.Han skrev Den Swenska Wälöfwade Jord-Gumman1697 och Siphra och Pua1715 som användes i undervisningsyfte
1724 kom en förordning för undervisning av hela landerts barnmorskor.
1770 fanns det  även barnmorskeundervisning ute i landet hos provinsialmedici och hos barnmorskor som examinerats i Stockholm, och arbetade ute i landet. Detta blev tyvärr inte bra, så det förbjöds från 1819 då utbildningen endast var i Stockholm
1777 utfärdade Collegium Medicum ett reglemente för barnmorskor, där det stod att inga andra än edsvurna barnmorskor skulle förlösa kvinnor annat än i yttersta nödfall.
1823-1908 skedde utbildning också i Lund
1856 öppnade barnmorskeutbildningen i Göteborg
1829 fick barnmorskor rätt utöva instrumentell förlosssningskonst
Mvh Lena

2004-10-29, 23:23
Svar #5

Gerd Persson/Torsten Gislestam

Vi söker uppgifter om Teresia Olsson född 1880 i Söderhamn. Utbildade sig till barnmorska. Under en kort tid (1905-1906) hade hon anställning i Delsbo. Hennes levnadshistoria är mycket märklig, men om denna tid ville hon inte gärna berätta om.
Vi skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som vet något. Gerd och Torsten

2007-02-28, 16:29
Svar #6

Henning Aaberg-Jørgensen

En jordemoder 
i Villie i Skåne forløste i 1691 261 børn!  Det oplyses i kirkebogen ved hendes død 13.11.1691, da hun var 61 år og 6 måneder gammel.  Desværre kan jeg ikke læse navnene på hende selv og på hendes forældre, der også er oplyst!
Hun har åbenbart holdt regnskab med det antal børn, hun har bragt til verden - og oplyst præsten om det, inden hun døde.
Kirkebogen for Villie ses bl.a. i DigiArkivs pict. 0036.
Henning Aaberg-Jørgensen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna