ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arrendator  (läst 2694 gånger)

2001-11-05, 21:09
läst 2694 gånger

Ylva Cederborg

Hej, jag undrar om det är någon som kan berätta lite om en arrendators uppgifter.
Har en ffmmf som var det i bla Nysätra,( Åloppe) och Torstuna. Född 1806

2001-11-06, 09:06
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Ylva
Tror att arrende endast handlade om fast egendom?
Arrendatorn betalade för att låna (hyra) jorden av jordägaren, ev. med hus. Ibland i penningar men ibland kanske genom ett visst antal dagsverken.  Och hade mer eller mindre detaljerade föreskrifter i kontraktet hur den skulle skötas. T o m ibland vilka människor man fick hysa inom husets väggar.
 
På 1900-talet gjorde Domänverket nånting som kallades 43-or. Då skulle torparen arbeta 300? dagar åt dom (en slags fast anställning), om dom kunde skaffa fram arbete åt honom. Kunde dom inte det fick han försöka hitta nåt annat. För någon skyldighet från deras sida tror jag inte fanns. Däremot från arrendatorns sida?
Arrendet var desamma i alla fall.
Rätta mej gärna om jag har fel.
mvh
rune

2001-11-08, 08:03
Svar #2

Eva Dahlberg

Hej ! Varför ligger detta under släkter?
 
Behöver man kolla bättre var man lägger sin fråga?
Har du kollat i en uppslagsbok som SAOB (Svenska akademiens ordbok, finns på Internet, se länk från Rötter) eller på ett bibliotek (Nationalencyklopedien kanske?), för där kan du få lite mer tips.
mvh, Eva Dahlberg

2001-11-08, 12:58
Svar #3

Ylva Cederborg

Till Eva
Jag vet faktiskt inte hur den hamnade här...?? Jag skrev den under yrken.
tack för tipset iallafall.
mvh Ylva

2002-09-07, 00:48
Svar #4

christer

En liten parentes: Hittade min farfars gamla arrendekontrakt från ca 1905. Det var synnerligen detaljerat, bl a fick varken arrendatorn eller någon i hans familj ta arbete utan att först fråga jordägaren om han hade behov av arbetskraft. Sedan var det reglerat exakt vad som skulle betalas för olika typer av arbeten. Vi var väldigt nära att ha livegna bönder i Sverige trots att vi inte vill erkänna det. Märk dessutom att det här kontraktet avser en torpare, statarna hade ju just ingen frihet alls.

2005-08-08, 23:15
Svar #5

Utloggad Per Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 17:32
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har träffat på begreppen brotullsarrendator och järnvågsarrendator i Örebro under mitten på 1600-talet. Jag uppfattar brotull och järnvåg som myndighetsutövning. Kunde dessa arrenderas ut? Tacksam om någon kan belysa detta.
 
mvh
 
Per Lundgren

2005-08-20, 23:53
Svar #6

Barbro Söderman

Ang arrendatorer så trodde jag att skillnaden mellan dem och torparna var att de betalade arrendet i pengar, medan torparen måste utföra dagsverken på gården. Stämmer inte det? Kunde även de som kallas arrendator utföra dagsverken? Man skrev ju antingen arrendator eller torpare?  
mvh
Barbro

2005-08-21, 05:35
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej
Tror nog det är skillnad på arrendator (landbonde)och torpare. Men därifrån till att veta vilken, är det sämre.
En som arrenderade kunde väl bara hyra en jordbit, där inga hus fanns, för han bodde bredvid nånstans. Om det inte gällde hela hemmanet, med byggnader och jord. Arrendet kunde betalas både genom dagsverken eller pengar, eller bådadera. Mens en torpare bara hade ett hus att bo i, med en närmast kolonilott till jordbruk, om det fanns med. Men undrar om det inte många gånger bara var en stuga. Torparen fick säkert betala med pengar om han hade några, men den enda tillgång han hade var sin egen arbetskraft.
mvh
rune

2005-08-21, 14:33
Svar #8

Barbro Söderman

Hej!
När jag har slagit upp frågan så verkar det som om arrrendatorn oftast betalade med pengar. Men det kan säkert ha varit olika och i olika tider också. Det här gäller 1700 och 1800-tal.  
Sen kunde nog arrendena gälla stora eller mycket små gårdar, som torp, och då vet jag inte vilken skillnanden egentligen var för dem som bodde där.  
Hälsningar
Barbro

2011-09-22, 21:16
Svar #9

Utloggad Moderator Yrken

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett antal inlägg som diskuterar yrket arrendator återfinns här.

2015-10-04, 22:24
Svar #10

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Är det, för den amatör som vill upprätta biografier över personer i en bygd, nödvändigt att skilja mellan begreppen arrendator och landbo? Jag uppfattar det förra begreppet som modernare och ovanligt förekommande i äldre texter, medan det motsatta gäller för det senare, och kan inte avgöra om någon annan skillnad föreligger.
 
Jag undrar också vilket av begreppen landbo och landbonde som är mest passande, om inte begreppet arrendator kan användas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna