ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallonsläkter i Storbrittanien och Irland?  (läst 799 gånger)

2005-11-21, 20:23
läst 799 gånger

Johanna Sundquist

Finns det vallonättlingar även i Irland och/eller Storbritannien och i så fall skulle man kunna spåra dessa tillbaka till Belgien och därefter vidare till sig själv? (under förutsättning att ens ättlingar även flyttat till Storbrittanien eller Irland)
 
Johanna

2005-11-21, 20:32
Svar #1

Johanna Sundquist

Ni får ursäkta mina plötsligt felande språkkunskaper. Det hetet ju självklart Storbritannien och inte Storbittanien som jag skrivit som överskrift.
 
Johanna

2011-12-05, 11:07
Svar #2

Utloggad Maria Menninga

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2014-12-11, 11:51
    • Visa profil
Frågan ställdes för länge sedan, men är inte besvarad, så jag gör det nu ändå.
 
Jadå, det finns vallonättlingar i t ex Storbrittanien och de går att spåra dem till sig själv. I Liege finns ett vallonmuseum, där man framförallt fokuserar på vallonernas utflyttning till bl a England och Iberiska halvön. Att de också flyttat till Sverige går nästan spårlöst förbi, faktiskt.
 
Jag är ingen erfaren släktforskare utan pular på i hobbyträsket på amatörnivå ännu :-) men med datorns och internets hjälp har jag hittat idag levande ättlingar till samma lilla familj i Vallonien på 1500-talet i flera länder (bl a Storbrittanien, Spanien, Frankrike, Holland och inte minst Belgien). Några av släktförbanden har jag själv kunnat hitta med hjälp av belgiska och nederländska arkiv(tjänster)och då har det underlättat att de släkter jag forskat på var adliga eller präster; det verkar inte vara lika lätt att hitta information om folk som var arbetare, men det är ju sådant som man kan be en lokal släktforskare om hjälp på vägen med. Det mesta jobbet har varit att hitta rätt förfader för mig själv i Vallonien, så att det gått att länka ihop med någon annans släktträd. Sedan är jag själv lite varse på att helt okritiskt länka ihop min egen forskning med någon annans. Det är kul och kan ge hjälp på vägen, men jag måste ändå göra det själv för att kunna stå för det. Bara i fall där anorna är väldigt välkända och många har varit där och undersökt sakernas förhållanden före mig, törs jag ta över den informationen ( som t ex Louis de Geers antavla ).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna