ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finnarnas ursprung  (läst 3946 gånger)

2004-11-21, 22:22
läst 3946 gånger

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Anders R.
Några kors från 1000-talet behöver inte betyda, att kristendomen kommit iland i Finland. Och ifall det redan då funnits kristna, så behöver de inte ha varit majoriteten. Dessutom gäller detta bara för delar av Egentliga Finland och möjligen Satakunda. Tavasterna gjorde hårt motstånd ännu på 1200-talet (det påvliga brevet!).
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-11-21, 22:50
Svar #1

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Ett urval av finländska högrestånds släkter som härstammar från:
 
FINLAND
 
Adlercreutz, Arppe, Aschan, Avellan, Boije af Gennäs, Carpelan, Castrén, Creutz, Ehrnrooth, Estlander, Fabritius, af Forselles, Frosterus, Gadolin, Granfelt, Homen, af Hällfors, Jägerhorn af Spurila, Kekoni, Lagus, Langensköld, Lilius, Lindelöf, Maexmontan, Melart (Melartin), Munck af Fulkila, Nordenswan, Nylander, Paldani, Procopé, Segercrantz, Spåre, Standertskjöld, Stenius, Törnudd, Tötterman, Winter.
 
Fortsättning följer med högre ståndssläkter som flyttat till Finland annanstans än ifrån Sverige, från Sverige och sådana som tillhörde den ursprungliga svenskspråkiga befolkningen.

2004-11-22, 21:55
Svar #2

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej Ralf!
Säkerligen kommer de flesta högreståndsfamiljerna från de svensktalande områdena i Finland, men inte en oansenlig del även från de finsktalande områdena. Speciellt flera prästsläkter har sitt ursprung i de finsktalande regionerna.
Mvh. Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-11-22, 22:44
Svar #3

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Ett urval av finländska högrestånds släkter som härstammar från:  
 
Annanstans än Finland och Sverige
 
Aminoff, Antell, Björksten (af Björksten, af Björkesten), Boisman, Bonsdorff (von Bonsdorff), von Born, Bremer, Charpentier, af Enehjelm, von Essen, Federley, von Frenckell, Frey, Furuhjelm, Grotenfelt, Hackman, von Hellens, Hirn, Hornborg, Hougberg, von Knorring, Krogerus, von Konow, Meinander, Palmgren, Pipping (Pippingskjöld), Ramsay, von Rettig, Rosenlew, Schauman, Stockman, Thesleff, Tollet, von Wendt, von Willebrand, Wrede af Elimä, Zilliacus.
 
OBS!
Det är taget ur litteratur och jag står inte för vad som där står. Bland annat påstås där att min egen släkt Palmgren (se ovan) hör till denna grupp. Nyare forskning som har gjorts på området visar att min släkt härstammar från Sverige. Så om man i denna diskussion endast följer y kromosomen och varifrån den kommer så har jag svenskt ursprung från början. Därför borde ovanstående Palmgren släkt finnas under ett urval av finländska högrestånds släkter som härstammar från Sverige.

2004-11-23, 12:01
Svar #4

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Här en kortfattad beskrivning (fast man skulle behöva skriva en hel bok) om finnarnas ursprung.  
 
Alla de olika finländare - det vill säga medborgare i dagens Finland - ålänningar, finlandsvenskar, finnar, tavaster, savolaxare, karelare m.fl. har uppstått genom inre utveckling och inte genom invandring. Kring 800 e. Kr fanns det en fornordisk talande befolkning vid inre delarna av Mälarens (dagens västmanlänningar som dyrkade Frej och Freja), och vid de östra Mälardalen hade man Tor som statreligion och den befolkningen talade också fornnordiska. Längre österut vid Åland fanns det också ett folk som talade fornnordiska och de i deras religion ingick lertorkade bäverfötter (vissa tolkar de som björnfötter) och lerringar. Vid Vasatrakten pratade man också fornnordiska och på 500-talet var det en del av den hälsingska kustfolkets kultur (det var en förlängning av att man for över Kvarken med slädar på vintern, eller rodde över). Där man har funnit liknande en bondeskandinavisk kultur med likartade arkeologiska fynd och som är tillverkade på Helgö i Mälaren. Fast den förtidiga finlandsvenska kulturen hade naturligtvis sin särart.  
  Under den sena vikingatiden 950-1050-talet bestod Finland av 5-6 småriken med ett var sitt mäktigt centrum. I nedre Satukunta var det Euradalen som var det mäktiga centrumet i riket. I Vakka Suomi låg de mäktigaste gårdarna vid Laitila. I Suomi/Egentliga Finland låg centrumet vid Halikko och deras handelplats på ön Hitis, som ska jämföras med de gotländska handelsplatserna som Paviken, Fröjel, m.fl. I Häme/Tavstland fanns en liten tätort med cirka 17 hus - Vanaja, det nuvarande Finlands äldsta stad. I Savolax har man ännu inte funnit centralorten. Vid Ladogakarelen låg centrumet vid Ladogas norra strand kring Sortevala.

2004-11-23, 16:56
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Det har i Finland ganska nyligen utkommit en vetenskaplig och intressant bok för alla er som är intresserade av det här med finlandssvenskarnas historia.
 
Ann-Marie Ivars & Lena Huldén (redaktörer):
När kom svenskarna till Finland?
 
Jag håller med det som står där. Ni borde verkligen ta och läsa den. Mycket intressant läsning!

2004-11-23, 22:30
Svar #6

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Rekommenderar även boken, som Ralf nämner!
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-11-26, 22:28
Svar #7

Med rötter

Vad är Finland och vad är Sverige? Det är ett sentida påfund, dessförinnan fanns en rad byhövdingar som styrde över sitt närområde. Numera föds i och för sig varje finne och varje svensk inom presidentens eller stadsministerns hövdingadöme. Sedan är de fria att flytta över gränsen till grannsocknen eller till grannlandet och att gifta sig med den som är beredd att följa med till altaret. Samma sak gäller traditioner, kulturellt intresse, val och yrke och utbildning mm. Det är bara fantasin som utgör begränsningen.

2004-11-26, 22:48
Svar #8

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Finland heter på svenska officiellt Republiken Finland, därmed styr presidenten och Finland är hennes hövdingadömme. Sverige heter officiellt Konungariket Sverige så statschefen är Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-). Därför skulle jag som monarkist nog säga att det är kungens hövdingadömme och inte statsministerns. Statsministern sköter dock däremot kungens hövdingadöme i stället för kungen.

2004-11-27, 10:19
Svar #9

Sven Nylund

Det kan vara svårt att smälta senare års revolutionerande forskningsresultat, men de nya teorierna om finnarnas ursprung är både väl underbyggda och rimliga.  
Att förkasta tanken att finnarna vandrat från Uralområdet till Norden, och istället i tankevärlden se ett stort ugriskt kulturområde som sträcker sig från Norden långt bort mot Asien. Olika bofasta hövdingadömen som förenades av ett likartat språk, och som också hade ekonomiska och kulturella kontakter sinsemellan. Det är en förklaringsmodell som mycket bättre binder ihop resultaten från såväl språklig, biologisk som genetisk forskning.
Men det är väl inte alltför vågat att tro att sista ordet inte är sagt i frågan...
Forskare tycks nämligen alltid ha ett behov av att profilera sig...

2004-11-27, 21:49
Svar #10

Med rötter

Det ligger nog en del i föreställningen att språket, idévärlden, den gemensamma historien mm kan hålla en grupp samman. Samtidigt kan nyfikenhet på omgivningen och öppenhet för influenser utifrån utveckla och också vara en förutsättning för överlevnad. Inget förblir vid det förflutna.

2004-11-27, 22:13
Svar #11

Med rötter

Vilka är drivkrafterna? Vad får människor - som under längre perioder stannar upp på "en och samma plats", utvecklar gemensamma synsätt, kultur, arbetsmetoder, fungerande samhällen etc - att börja röra på sig igen?

Man förvånas över alla rörelser under historien...eller kanske man borde förvånas av motsatsen.

2004-11-28, 10:21
Svar #12

Håkan Elmquist

Hej Ralf!
Boken "När kom svenskarna till Finland?" låter mycket intressant. Har du fler uppgifter om förlag eller ISBN-nr? Jag sökte titeln på Akademiska Bokhandelns sajt men den fanns inte där.
Håkan

2004-11-28, 10:53
Svar #13

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Håkan,
www.libris.kb.se websök
 
ISBN: 951-583-082-6
 
Finns för hemlån  
 
Mvh / Berit

2004-11-29, 11:49
Svar #14

Agnetah Hammarström

Hej Ralf

Jag saknar min släkt bland högrestånds namnen. Den kommer från Finland och har Joen Eriksson som anfader född i Helsinge socken, levde fortfarande 1611. Hans son adlades och fick/tog sig namnet Silfversvan.
Släktforskarmässigt har den gett mmig avlägsna släktingar över hela världen. Idaho, Oregon, Alaska, Moskva m m

Agnetah

2004-11-29, 19:50
Svar #15

Med rötter

Ursprung är inte rätt ord, tala istället om boende på olika platser under olika perioder och däremellan rörelse i olika riktningar under olika perioder. Hit och dit, fram och tillbaka, med influenser från olika tider och platser. Jag har aldrig hört någon fastställa tidpunkten för platsen "ur-", ur vilken de är sprungna. Eller kanske är det just Ur som åsyftas; i så fall är det ganska länge sedan.

2004-11-29, 22:28
Svar #16

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Ett urval av finländska högrestånds släkter som härstammar från Sverige:
 
Armfelt, Cedercreutz,  Colliander, Cronstedt, Dahlström, Gripenberg, Hällström (af Hällström), von Julin, Kihlman, Krogius, Lagerborg, Mörne, Nykopp, Olsoni, Söderhjelm, Tigerstedt, von Törne, Wasastjerna.

2004-11-29, 22:37
Svar #17

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Agnetah
 
Självfallet tillhör din släkt den finländska högreståndet i och med att släkten är adlig men där jag kollar gällande svenskhet inom den finlandssvenska överklassen har den av någon underlig anledning inte tagits med som exempel.
 
Adliga ätten nr 183  
SILFVERSWAN  
 
Framträdde i början av 1600-talet i Esbo sn. Kaptenen vid Östra Nylands regemente Henrik Joensson från Esbo (Nyland) adlades 1648 och introducerades 1650 under n. 457. Ätten immatrikulerades i Finland 1822.

2004-11-30, 22:02
Svar #18

Med rötter

Vem är numera centralfiguren inom den finländska adeln? Den tilltänkte kungen tillträdde ju aldrig i Finland.

2004-11-30, 22:10
Svar #19

Med rötter

Och vem är numera centralfiguren inom den finlandssvenska adeln? Skulle det ha varit den tilltänkte finske konungen eller är det den nuvarande svenske. Apropå gruppers sammanhållning, ursprung och förändrade förutsättningar i dömens omfattning etc.

2004-11-30, 22:22
Svar #20

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

'Rötter' har jag ju absolut inget emot men jag tror inte att PRV skulle godkänna varken 'Med' eller 'Rötter' som namn i första taget.. :)

Så se till att delta med för- och efternamn i diksussionen framöver - allt enligt ordningsreglerna.

2004-12-02, 21:00
Svar #21

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Nu skriver ju Ralf ett urval. Det kommer att betyda, att många högreståndssläkter och -ätter kommer att saknas i listan.
Mvh. Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-12-02, 21:44
Svar #22

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Johan
 
Alldeles riktigt, det är frågan om ett urval inte alla släkter som tillhör överklassen i Finland. Självfallet skulle man kunna göra den här listan mycket längre. Nu kommer dock till sist
 
Ett urval av finländska högrestånds släkter som härstammar från:
 
DEN URSPRUNGLIGEN FINLANDSSVENSKA BEFOLKNINGEN
 
Borgström och Solitander

2004-12-06, 10:38
Svar #23

Margareta Högman

Hej Ralf!

Du har den 21 november en förteckning över "finländska högreståndssläkter som härstammar från Finland", däribland bland andra Avellán och Tötterman, som på mina grenar är alldeles vanliga bönder.

I de flesta släkter finns väl alltid någon som höjt sig över genomsnittet, utan att hela släkten därför räknas som högreståndssläkt, så vilka kriterier ska egentligen vara uppfyllda för att en släkt ska betecknas som just högreståndssläkt?

undrar Margareta

2004-12-06, 17:59
Svar #24

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Sedan är det ju problemet med ursprunglig härstamning. Vars tidigast kände medlem är från är ju mer korrekt, då alla släkter, i alla länder, ju enligt vetenskapens nuvarande ståndpunkt ursprungligen härstammar från Afrika...

2004-12-06, 21:24
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Margareta, i en annan diskussion har vi nyligen varit inne på precis det du frågar. Jag reagerade på att högreståndsläkter användes om borgerskapet, utan urskiljning. Med hjälp av NE kom vi fram till, och jag tror Ralf höll med, att vad han avsåg var det högborgerliga skikt som gav upphov till den borgerlighet som under 1800-talet och början av 1900-talet sågs av såväl sig själva som andra som ett högrestånd. Det är med andra ord ett begrepp som är mycket kopplat till en viss tid. Släkter däremot har ju både en tidigare historia och fortsättning till nutid, då medlemmar kan ha innehaft alla möjliga positioner, såväl hög som låg, i samhället. Uttrycket är därför mindre lämpligt att använda generellt, tycker jag. Vad utmärker en högreståndssläkt på 2000-talet, när ståndssamhället sedan så länge är ett avslutat kapitel?

2004-12-06, 22:15
Svar #26

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Anders R. Jag instämmer med Dig här (tack för dina instämmande ord i diskussionen, som Anders Berg här hänvisar till). Jag menar just detta med ursprunget, när jag frågar efter den 20. nov. kl. 21.00.
Knappast avses här alltid hela släkter, eftersom högreståndssläkter (vad de sedan må vara) har utbrutits från allmogesläkter. Så har vi ju adliga ätter jämsides med deras icke-adliga släktingar - möjligen med samma eller liknande namn. Ordet borgerlighet (samhällsgrupp med vissa kriterier) uttrycker detta med vilket fenomen vi hänvisar till bra. Och så ingår ju borgerlighet även kulturellt i fenomenet...  
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-12-07, 19:29
Svar #27

Margareta Högman

Anders och Johan...
 
Tack för klargörandet!
 
Mvh Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna