ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 april, 2007  (läst 3997 gånger)

2000-04-17, 00:54
läst 3997 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7189
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 09:46
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ofta ser man i dödböckerna för Gästrikland och  
Uppland uppgifter om döda lappmän (samer) och  
förmodligen gäller det i många fler socknar. Ni  
som forskar på samer vill väl ha hjälp att finna  
dessa. Här kan man lägga in notiser som man funnit  
om lappmän (samer), tänkte jag. Tyvärr hittar jag  
inte mina anteckningar om dessa just nu, men  
hoppas kunna återkomma.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2000-04-17, 22:40
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Kan någon ge mer upplysningar sockenlapparna? Vad sysslade de med och vad kan upphovet till denna sysselsättning vara?
Jag har också hittat sockenlappar någonstans. Jag tror det var i Skog (X).

2000-04-18, 21:06
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Stig
Det förekom flera lappar i Vika socken (W) också. De hade ett mindre antal renar med sig som betade på allmänningarna till de bofastas förtret. De vandrade även som norrlandslapparna, i mitt fall mot gästrikegränsen vid Lumsheden i Svärdsjö socken.  
För att få stopp på detta anställdes de som någon slags avhydare och fick göra liknande mindre attraktiva arbeten mot ersättning, om de avstod från att ha renar betandes i skogen. De kallades sockenlappar.
Ingvar Svanberg vid Centrum för Multietnisk Forskning vid Uppsala Universitet har bl a 1976 skrivit en uppsats om En samisk befolkning i Dalarna 1640-1850.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-05-01, 05:39
Svar #3

Utloggad Odd Willenfeldt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Svanberg har också skrivit om alla sockenlappar i Sverige. Han har nyligen släppt en ny bok på samma tema. Länsmuséet i gästrikland tillsammans med Ljusminne i Ångermanland kommer ev. att ha seminarier om och omkring samer framförallt Hälsingland/Gästrikland denna sommar detta för att i sista sekunden rädda vad som finns kvar av en sami´sk kultur i dessa trakter.  
 
Alla uppgifter som tas fram är vädefulla så jag kommer att göra de inblandade medvetna om denna Disk.
 
mvh Odd Willenfeldt

2000-05-14, 22:47
Svar #4

Utloggad Odd Willenfeldt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Här kommer info. om Svanbergs senaste bok.
 
Hästslaktare och korgmakare
 
Författare:  Svanberg, Ingvar, 1953-  
Titel:  Hästslaktare och korgmakare : resursutnyttjande och livsstil bland sockenlappar / Ingvar Svanberg  
Ort/Förlag:  Umeå : Johan Nordlander-sällsk.  
Utgivningsår:  1999  
Omfång:  120 s.  
Serie:  Skrifter / utgivna av Johan Nordlander-sällskapet ; 21  
ISBN:  91-88466-19-1 (inb.)  
SAB/Ämnesord:  Mcs, Socialantropologi Etnologi Samer  
 
Denna titel finns vid följande bibliotek:
   
Q   Umeå universitetsbibliotek  
 Placering:  mag 2000-02415

2000-06-22, 23:11
Svar #5

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Söker födda Lappbarn i Svärdsjö socken 1650-1800.
Det näns i Ingvar Svanbergs båda ovanstående böcker att ett antal Lappbarn föddes på 1710-talet, men nämner inga namn.
För övrvigt söker jag alla uppgifter om Samer d.v.s. Lappar i kykböckerna före 1750 i Västmanland, Örebro, Dalarna, Uppland och Gästriklands län.
Håller på att skriva en bok om Skogs- och fiske samerna i dessa län.

2000-06-22, 23:42
Svar #6

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Söker uppgifter Lappar i Västmanland.
Jag håller på att skriva en bok om Skogs- och fiskesamerna i Värmland, Dalarna, Västmanland,
Gästrikland, Uppland och Närke.  
 
Känner till detta:
 
Dingtuna socken: Dopboken 8 september 1643
 
Jacob Lars Pålssons lappebarn. Faddrar: Påvel Pålsson lapp, Abram Persson lapp, Malin Nilsdotter i Ytterhälla, Ingrid i Ytterhälla.
 
Möklinta socken: Vigda 1718
 
  2 nov Lappdrängen Anders Hindersson och Lappqiannan Märta Pålsdotter
 
Romfartuna socken: Dödboken
 
År 1738 icke namngiven Lapp
År 1739 icke namngiven Lapp
 
 Är det någon som känner till släktleden till dessa?
 
Är det någon som har stött på andra Lappar i kyrkböckerna?

2000-06-22, 23:58
Svar #7

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Söker uppgifter Lappar i Svärdsjö och Sundborn socknar.  
På 1710 ska det ha fötts flera Lappbarn i Svärdsjö socken.
 
Den 1 juni 1730 skickades ett brev till den dåvarande svenske kungen. Detta brev undertecknades av sex lappmän på skogen emellan Sundborn och Swerdsiö Socknar wistande  Anders Hindersson, Nils Andersson, Hindrich Mårtensson, Siuhl Hindricsson, Erich Hindersson, Matz Larsson
 
 Är det någon som känner till släktleden till dessa?

2000-06-23, 00:08
Svar #8

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Söker uppgifter Lappar.
Jag håller på att skriva en bok om Skogs- och fiskesamerna i Värmland, Dalarna, Västmanland,
Gästrikland, Uppland och Närke.  
By socken, Dalarna
 
I Dopboken 29 jan 1686 står det:
Henrik Sjulssons lappbarn föddes S:t Pauli dag om morgonen i deras lappkoja norr om Rossn.
Vittnen:
Anders Månsson lapp och hustrun Margareta Sven Sjuls, lapska, Annika Marensdotter, lappiga
Barnet hette Gunilla. Uppgifterna är hämtade från boken En dalasockens historia av Carl Larsson i By och han nämner att föräldrarna skulle komma från Skogs socken i Hälsingland.
 Är det någon som känner till släktleden till dessa?
 
Är det någon som har stött på andra Lappar i kyrkböckerna?

2000-06-23, 01:17
Svar #9

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Ingvar Svanberg nämner i boken Hästslaktare och korgmakare : resursutnyttjande och livsstil bland sockenlappar 1999 dessa lappar, tyvärr alla utan namn:  
En lappflicka född 1703 i Norrbärke socken
En lapppojke född 1708 i Vika socken
Flera lappspädbarn 1722 i Grytnäs socken
Flera döpta lappbarn under 1710-talet i Svärdsjö socken:
Flera döpta lappbarn under 1720-talet i Sundborn socken.
År 1724 slogs en lappkvinna ihjäl i Säter socken.
År 1720 dör en lappkvinna i Husby socken.  
 
Är det någon som kan hjälpa mig!

2000-06-23, 16:50
Svar #10

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Juoni
Ingvar Svanberg har säkert namn på dessa lappar och hundratals ytterligare. Han har skrivit mycket om lappar.  
Jag kan inte hitta något lappbarn 1708 född i Vika men 3/6 1706 finns den en Olof, S.uhl Ols Lappens son. Sonen blev död 8 dagar ther efter och begraven i Vika Kyrkogård. Dopvittnen Hr Anders Fabretius (präst) och 2 pigor i Prästgården. (En notis som inte säger speciellt mycket.)
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-07-01, 14:47
Svar #11

Stefan Östh

Hej Jouni
Vill bara påminna om att prästerna i vissa fall inte gjorde skillnad på lappar och skogsfinnar/svedjefinnar. Hindersson som du nämner är ett namn som för tanken till finnarna. Svärdsjö hade ju en stor invandring av sådana på 1600-talet.

2000-07-02, 01:19
Svar #12

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Tack Torbjörn!
Varje liten uppgift om Lappar är betydelsefull för mej!
 
Tack för din uppgift, Stefan!
 
 Det stämmer att bland Svärdsjöfinnarna var det vanligt med namnet Hindersson. Jag har den utmärkta boken Svartnäsfinnarna [Gidlunds förlag 1993] av Nils Almegård.  
Svedjefinnsläkten Hindersson  
Hinrik Eskilsson: söner Lars född 1660. Olof född 1671. Olof gidter sig med Anna Michilsdotter i Svärdsjö kyrka 1 november 1701.
 
  Den 30 1730 skickades ett brev till den dåvarande svenske kungen. Detta brev undertecknades av sex lappmän på skogen emellan Sundborn och Swerdsiö Socknar wistande Anders Hindersson, Nils Andersson, Hindrich Mårtensson, Siuhl Hindricsson, Erich Hindersson, Matz Larsson
  Anders Hindersson är samme man som gifte sig i Möklinta år 1718. I en ny vädjan till kungen i juli 1730 nämner de om sina renar och att de ovannämda var av samma släkt:
Wi äro allenast sju karlar alla av en släckt. Bönderna ...willia oss och haffwa, efter det wij intet äro dem till last med något tiggande, utan oss af wåre Rehndjur...
I trakterna kring Svärdsjö-Sundborn har det funnits en svejdefinnsläkt och en renskötarsläkt Hindersson samtidigt.
   
Ytterligare en efterlysning:
Är det någon som känner till:
1711-19 Måns Andersson Lapp, född i Ovansjö (X), drunknade i Fläck(ebo)sjön 13 maj, b. 18 ej, dess ålder är okunnig  
som det står i Dödboken från Fläckebo socken i Västmanland

2000-07-06, 02:12
Svar #13

Stefan Östh

Mycket intressant att läsa om samer i mina hemtrakter!  
 
Tack Jouni för info om Svärdsjö. Hela min farmors släkt kommer därifrån. Jag bor i Ovansjö i Gästrikland. Har läst någonstans att ett lappläger ska ha funnits på Hohällan i Ovansjö. Flera namn på kartor antyder att samer funnits här (Lappåsen m.fl.)  
 
Vet någon när och var seminariet, som Odd W nämner ovan, äger rum?

2000-07-07, 23:13
Svar #14

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Fann en upplysning i Hedesunda Dödbok om en lapp som dött i Ovansjö: 1819-06-08 står det Född 1763. 65 år. Mårten Larsson. Lappman. Död i Ovansjö. Mårten Larsson var sockenlapp i Österfernebo.
I Ovansjö socken år 1757 var Thomas Jonsson sockenlapp och gift med Lisa Klementsdotter. De bodde troligen på de platserna du nämnde ovan
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2000-07-08, 14:45
Svar #15

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Jag ska rätta mig själv. Mårten Larsson var son till sockenlappen Lars Mårtensson i Hedesunda socken 1765. Det fanns en sockenlapp som hette Mårten Larsson 1765 i Fernebo socken. Lars Mårtenssons dotter och Mårten Larssons syster, Helena Larsdotter var född i Svärdsjö. Om brodern var född i Svärdsjö också vet jag ännu inte?

2000-08-02, 21:31
Svar #16

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej!
Ni som är nyfikna om skogsamerna i Dalarna kan läsa 4 artiklar skrivna av Sven Hallerdal från 1998 i Falu-Kurirens arkivdatabas http://arkiv.falukuriren.se/xlibris/search_simpmain.html
Skriv in samer i rutan Fritext och ställ in årtalet 1998. Klicka på Sök
Ha en intressant lässtund!

2000-08-02, 21:36
Svar #17

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Falu-Kuriren:  
Samer i Dalarna  29 augusti 1998. av Sven Hallerdal
Samer har funnits i hela Dalarna 29 augusti 1998. av Sven Hallerdal
Etnisk resning av samer i Dalarna [1730] 31 augusti 1998. av Sven Hallerdal
I spåren efter K E Forsslund 31 augusti 1998. av Sven Hallerdal

2000-09-11, 16:46
Svar #18

Fredrik Blomquist

Hej.
 
Jag tänkte lägga in uppgifter om några lappar jag hittat i Våla härad under äldre tid:
 
1671 gavs 1 daler till Harbo kyrka i testamente efter Olof Pålsson Lapp, med all sannorlikhet indentisk med den Olof Persson I Marbäck från Lappmarken, som 1668 betalade 2 daler till Harbo kyrka för befrielse av farlig sjukdom, djävulens besättning.
 
1685 begravs en okänd lappman i Nora (Uppland) socken.
 
1706 25/4 begravdes i Östervåla kyrka en lappman Sigurd Hinrikssons barn Ingrid, död 2/4, 3 år gammalt.
 
1717 13/1 kristnades lappmannen Jöns Larsson och hustru Karin Joensdotter Margareta, född 12/1. Dopvittnen var lapplandsfolk Olof Siulsson, Mats Larsson, hustru Helena Hinriksdotter och hustru Maria Enoksdotter.
 
1717 29/4 kristnades lappmannen Per Nilsson och hans hustru Elisabeth Pålsdotter, född 28/4. Dopvittnen var Lappmannen Per Thomssson, lappkvinnfolk hustru Elisabeth Pålsdotter och pigan Margeta Persdotter.
 
senare under 1700-talet finns sockenlappar omtalade, bland annat i Östervåla, jag har inte uppgifterna tillgängliga just nu. I Vår hembygd har skrivits en del om sockenlapparna under 1800-talet.

2000-11-16, 14:55
Svar #19

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Fredrik!
 
Tack för de intressanta uppgifterna! Tittade i kyrkoboken för Nora, men jag fann ingen uppgift
om någon okänd lapp för 1685. Har du något datum?
 Ytterligare en uppgift från Nora:  
Döpta 13 maj 1686. Lapfolks Margeta
Döda: Under 26 maj står det 7 [juni?]Lappbarn Margeta
Hälsningar Jouni Tervalampi

2000-11-21, 23:49
Svar #20

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Christer Rosebahr!
 
De benämns som lappmannen, Lappfolk m.m. i kyrkoböcker eller menar du vad de heter?  
Lapparna [samerna] rörde sig mellan olika socknar  
och rörelsemönstret förändrades vid olika tidskeden. De flesta av samerna kom från Svärdsjö-Sundborn socknar i Dalarna. Dessutom fanns det en grupp i Gästrikland. Det är därför man finner Svärdsjö-Sundbornlapparna i kyrkoböcker i norra Västmanland och Uppland och i andra socknar i Dalarna. I många socknar endast ett, två eller tre namn. Då namn man känner igen från Svärdsjö-Sundbornlapparna.  
I norra Västmanland och Uppland finns det i dessa socknar Harbo, Nora, Östervåla, Möklinta, Karbenning, Norberg, Romfartuna, Fläckebo och Västerfärnebo. I Dalarna Norrbärke, Söderbärke, By, Bjurås, Gagnef, Falun [Kristineförsamling och St. Kopparberg församling], Grytnäs, Hedemora,St. Skedvi,Svärdsjö, Sundborn, Vika, Säter, Torsång, Järna, Leksand, Rättvik, St Tuna, Nås och Grangärde, Aspeboda. Sammanlagt har uppgifter på cirka 20 uppgifter om lappar från Västmanland-Uppland 1680-1760-talet och cirka 90 från Dalarna från samma tidsperiod.      
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2001-01-08, 14:56
Svar #21

Utloggad Peter Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 19:45
    • Visa profil
Hej!
 
Diverse seminarier om samer i Hälsingland har ägt och ska äga rum. I okt-nov avhölls sem. i Edsbyn, Valsjön och Norrala. I feb el mars blir det Bollnäs.  
Lite osäkert i skrivande stund om vilka resurser som kommer att stå till buds 2001; men meningen är att alla fyra orterna ovan ska besökas ånyo
i maj-tidigt i juni. Då blir det som regel exkursioner på varje plats.
Studiecirklar pågår i Delsbo, Valsjön, Söderhamn, Edsbyn; ev startar cirklar även i Ljusdal samt
i Bergsjö och/eller Hudiksvall.
Studiecirklar i vårt eget län är på gång till hösten 2001; likaledes seminarier. Aktiviteterna
i Hälsingland sker på uppdrag i samarbete med Länsmuseet Västernorrland, Gästrike-Hälsinge Hembygdsförbund och SV, på medel av Länsstyrelsen i Gävleborgs län.
Förhoppningsvis ska ett större symposium äga rum i södra Medelpad (Ånge kommun) 2001; detta med sydlig utblick och namnkunniga föreläsare. Datum oklart.
Kontakta oss gärna, på min e-adress el 0611-886 67!

2001-01-11, 20:23
Svar #22

Kjell-Åke Lunsdstöm

Lappar i Skellefteå ur Landskontorets Resolutionsprotokoll /kjell-Åke 2001-01-11
Utslag uppå Socknelapparna Sven Vikman från Ostvik, Enkan Elsa Nilsdotter, Paul Sjulsson och Nils Hindersson ifrån Kusmark, Enkan Elsa Sjulsdotter, pigan Maria Mårtensdotter och Lars Enarssons ifrån Drängsmark och Skellefte Socken, deröfver förde klagan, att sedan de såsom utfattige Lappmarksinnevånare tagit sin tillflykt att vistas i berörde Socken å förenämde byars skogar, där deras hemvisten bestå af blotta så kallade Koter eller brädskjul, har icke dess mindre Häradsskrivaren i fögderiet, för innevarande år påfört dem Kronoutlagor enligt bifogade debetsedlar och det efter så olika grunder, att de icke kunnat få reda på rätta förhållandet deraf;
Men då sökandena lefva uti ett så utblottads tillstånd, att de ej äga någon näring, utan nöjde med deras oblida öde, att endast genom bettlande skaffa sig uppehälle, så förmena de, att några Besittningsafgifter icke skall kunna dem påföras eller affordras, vidare än Mantalspenningen, dem de utfästa att efter yttersta förmåga söka anskaffa, utan att onödigt blifver för Exikutionsbetjäningen, som visserligen och därest sökandena icke befrias från de öfriga afgifterna, få erfara sanningen af hwad anfört blifwit.
Gifvet å Landskontoret i Umeå den 13 december 1819
Uti härutöfver infordrad förklaring hafver Kronofogden och Häradsskrifvaren i fögderiet andragit, att då Bevillningsstadgan icke gifver anledning till befrielse från Bevillning för de lappmän som vistas på nedre landsbygden, hafva de tilltrott sig att knappast kunna undgå att upptaga sökanderna lika med andra inhyseshjon, och som sökandenas villkor voro fullkomligt kända etc. m.m.
Fördenskull pröfvar Landshövdinge Embetet skäligt härmed afslå sökandenas begäran.
År och dag som ofvan.

2001-04-24, 22:33
Svar #23

Leif Andersson

HEJ !
 
Vi här i Delsbo har startat en studiecirkel om samer, den går under Ljusminne och Vuxen skolan.
Söker uppgifter om en samefamilj som var i Delsbo trakten på 1920-talet. Familjen heter Fjällberg, Fadern Lars, modern lapp-Maria, barnen Teodor och Sirene. De finns på kort, det vore roligt om någon har några uppgifter.  
MVH
Leif A. Delsbo

2002-01-24, 10:38
Svar #24

Jouni Terrvalampi

Hej!
Jag har lagt ut lite information om skogssamer och sockenlappar från Väsaterås till Hälsningland
på min sajt. Hälsningar Jouni Tervalampi
 
http://hem.passagen.se/terven

2002-09-06, 11:13
Svar #25

Utloggad Peter Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 19:45
    • Visa profil
Pressvisning 20 sep på E-Center i Söderhamn
på vandringsutställning Vuelielaante-Samer i Hälsingland, som Odd skriver om ovan.
 
Utställningen står redan på E-Center (6 sep), och där lär den vara till kring 16 okt.
 
Dess vidare öden är ej kända; men att den bör hamna i bl a Hudik och Bollnäs kan väl vara kvalificerade gissningar.
 
En rapport utifrån cirklarnas arbete och mina sidospaningar ges ut snart.

2002-09-06, 12:48
Svar #26

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej!
 
Det arrangeras en samisk vecka i Västerås, mellan den 16-22 december 2002.
 
Jag har lagt ut programmet på nätet.
http://hem.passagen.se/terven/Samer.html
 
Bland annat ska undertecknad föreläsa på Lördagen den 21 september Kl. 11.30-12.30, Hörsalen på Västerås Stadbibliotek. Ämnet är olika samiska släker och familjer som vandrade igenom Västmanland, där skogssamer från Dalarna, och Gästrikland och Hälsningland passerade.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2004-12-06, 14:52
Svar #27

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej!
 
Just nu kan du lyssna på webbradion om det senaste forskningen kring samer i södra Mellansverige på sameradion hemsida : http://www.sr.se/sameradion
 
Jag och Inger Zachrisson intervjuas Samer vid Mälartrakten. Vet ej hur länge interjuvn ligger kvar.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi, vid Mälarens norra strand

2005-01-28, 16:51
Svar #28

ola larsson

I Botkyrka socken, Södermanland, begravdes den 23/9 1717 Margreta.
Lappfolkets Per Thomssons och hustru Cecilia Andersdotters barn 1/2 år gammal.
Uppvisat besked ifrån pastor i Nora.

2007-04-11, 11:37
Svar #29

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Söker uppgifter om Elisabeth Nilsdotter från Ryggefiäll. Ett Ryggfjäll finns Hotagens naturreservat. Och om Påhl Påhlsson från Lule lappmark
 
Västeråvåla socken, Västmanland
Brudfolk Anno 1709  
den 9 April Ett paar lappfolk Påhl Pahlson [~Påhlson!] ifrån lulo lappmark  
de? förra hustru begraffwen i sölffuerbärgz kyrkiogård och Tuna soken  
hust. Elizabeth Nil?dotter ifrån Ryggefiäll lappmark
 
 
Undrar om någon känner till någon Lappsläkt med namnet Markus?  Och någon som vet något om Anna Mårtensdotter ifrån Piteå lappmark. Försöker spåra nedan uppgift  
 
Folkärna socken, Kopparberg (Dalarna)  
 
Brudfolk 1684  
d. 14 November på en fredag gift par lappfolk  
Kristoffer Markusson ifrån Ansjö lappmark  
h. Anna Mårtensdotter ifrån Piteå lappmark.  
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna