ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lysgård  (läst 1996 gånger)

2004-03-09, 23:52
läst 1996 gånger

Kai S Gurrik Larsen

Noen som har noen kjennskap til denne slekten?

2004-03-13, 20:07
Svar #1

H. K. Hanssen

Hei,
 
Lysgård er nok ikke et bondefolk.
Det sies at ALLE Stor-Johans barn ble gift med ekte reisendefolk. Og to av Stor-Johans s?nner ble gift med jenter fra Lysgårdsfolket;
Aksel ble gift med Lina og Nikolai ble gift med 
Anna Kristine.
Når det gjelder de øvrige barna til Stor-Johan, så ble Gustav gift med Johanne av Palmfolket,
Hjalmar ble visstnok også gift med ei Lysgårdsjente jeg ikke vet navnet på,
Marie Lovinie (Viva) ble gift med Oliver fra Nystufølget, Amanda med Elias som var av Brunane,
Milla ble gift med Vilhelm av Vigartfolket og Petter giftet seg med Lotta av Stålbergslekta.
 
Med vennlig hilsen, 
 
H.K. Hanssen

2004-03-14, 14:21
Svar #2

Kai S Gurrik Larsen

Takk for informasjonen H.K.Hanssen. Vet det er en del slekter som har giftet seg inn med folk fra Lysgård-slekten.  
 
Den eldste jeg kjenner til er Knut Olsen Lysgård. Han var født rundt 1810. Har registrert 4 børn på han med 2 forskjellige koner (vet kun navnet på en av konene)... Skal noen vite mer vil jeg gjerne vite det!
 
Skal legge inn litt informasjon som jeg har også!

2004-03-15, 03:06
Svar #3

Lisa Berg

Lysgård sies og være opprinnelig av bønder ja. Men
de gifta seg inn i reisende slekter etter hvert.I et bind av bygdeboka for Horg i Trøndelag, finnes store deler av slekta oppskrevet. Også med bilde.

2004-03-15, 10:30
Svar #4

H. K. Hanssen

Hei,
 
Det var jo interessant informasjon,Lisa Berg.
Vet du noe om hvorfor de giftet seg inn i reisendeslekter? Det kan jo godt hende det stemmer, jeg skal ikke dra noen alt for bastante konklusjoner rundt akkurat Lysgårdslekten. Til det er min kjennskap til den slekta alt for dårlig! Men de ble i allefall av enkelte av Stor-Johans etterkommere regnet for å være horta romani! Tror også Lysgårdsfolk giftet seg inn
Rydbergslekta, hvis jeg ikke tar feil.
Kunne jo vært artig å høre fra noen som selv er av Lysgård.
 
Med vennlig hilsen,
 
H.K. Hanssen

2004-03-15, 10:40
Svar #5

H. K. Hanssen

Hei igjen,
 
Lysgård figurerer som en av hovedgruppene på J.Mydlands slektsliste (som riktignok ikke gir seg ut for åv være komplett, men dog...)
Kanskje han vet mer om dem.
 
Hilsen,
 
H.K. Hanssen

2005-02-09, 22:41
Svar #6

Kai Larsen

Stor-Johans barn:
 
1.Johan Aksel Augist Algodt Johansen (1881-etter 1968), med Karoline Hansine Johansen Lina (1881-etter 1968).
2.Gustav Vilhelm Johansen (1871-?), med Johanne Marie Johansdatter Palm (1873-?).
3.Hjalmar Olaves Johansen (1879-ca.1935), med Anna Kristine Johansen Lysgaard (ca.1875-ca.1963).
4.Emma Lovise Johansen (1881-1903), med Nils Anton Fredriksen...
 
Mere senere!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna