ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hök  (läst 921 gånger)

1999-08-04, 00:03
läst 921 gånger

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hejsan!
 
Tänkte höra om någon känner till nedanstående personer. I min jakt efter Hök i Södermanland, då jag blivit spec. intresserad av just personer med detta namn har jag stött på nedanstående, där jag misstänker att åtminstone en, möjligen två är av resande.
 
Födelseboken, Gryt sn (D)
född 1796 2/8, Johan Gustav
föräldrar: resande porslinshandlaren Hindric Hök och Fredrica Lindström, noterad nedkomst ort är Bredsjö porslinsfabrik i Uppland
 
Födelseboken, Nyköping Östra (D)
född 1807 27/9, Johanna Ulrika
föräldrar: kringvandrande saltpetersjudaren Johan Henric Hök och Stina Lisa Bergström (trolovade)
 
Är detta två olika? Eller är det samme Henrik?
 
Födelseboken, Råby-Rönö (D)
1810 4/6, Alexander
föräldrar: avskedade saltpetersjudaren Johan Isaac Hök och Lisa Lindeman i Gärsbro
 
Mvh
Fredrik

2001-05-14, 18:25
Svar #1

Stig Petterson

Hänvisning till rubriken Andor Andorsson.
Em dotter till AA gifte sig med Handlanden  och borgaren i Gränna, Johan Hök. Tidrymd c:a 1730-1800. Hustrun dog 1793.
Stig

2005-04-17, 17:24
Svar #2

Lena Eriksson (Lena)

Jag har hittat en Ulrika Almin som får sonen Johan 1795 6/3 i Enköping. Far till barnet är glashandlaren Isak Hök och de båda kommer från Eskilstuna.
Kan det vara Isak som föds 1754 13/10 i Karlskrona am. och vars far bär namnet Johan Hök?
Har dessa koppling till vandringsfolket Romert Hök och Åsled Sörensdotter (se Hök) som får sonen Bolvin 1731?
Igår stötte jag på ännu en Hök, nämligen Bolvin (!) som är 15 år 1749 och bor hos skarprättaren Meijer i Uppsala. Där bor också en Juliana Fahlberg och det verkar som de två gifter sig i Österlövsta 1756. Bolvin kallas då hovslagargesäll från Uppsala och Juliana ska komma från Sthlm.
Och slutligen, kan dessa kopplas ihop med Sivertsson-Hök som Niclas skrivit om under Dunder?

2010-10-21, 12:11
Svar #3

Utloggad Sebastian Casinge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 22:02
    • Visa profil
Musketeraren av kungl. Livgardet och kapten Johan Sparres kompani Bolvin Höök hade den 5 maj 1752 rymt från regementet. Han var då klädd i en gammal grå vadmalsrock, blå byxor, grå ullstrumpor och slät hatt. Han var medelmåttig till växten, 18 år gammal, trindlagd i ansiktet med bruna hår och ögonbryn samt med en liten grå fläck uppå wänstra ögnesten. (Tryckt kungörelse från Västerås landskansli den 25 maj 1752.)
 
Bolvin Höök eller Boldevin Hök är väl samma person som enligt andra inlägg här på forumet var född den 7/12 1731 i Nedre Ullerud i Värmland som son till Romert Hök. Boldevin var bl.a. vallackare och skarprättardräng till Gabriel Meijer i Uppsala (Gabriel hade sannolikt fått ett utomäktenskapligt barn med Boldevins äldre kusin).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna