ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fernström  (läst 1914 gånger)

2010-11-14, 14:58
läst 1914 gånger

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
I Polisunderrättelser N:o 75, Lördagen den 1 Juli 1911:
 
Tattaren Gustaf Andersson-Fernström, född 1857 23/10, och ogifta Amanda Kristina Fredriksson-Vigardt, född 1883 14/10, och ogifta Karolina Natalia Fredriksson-Vigardt, född 1886 26/2, alla från Bergsidan i Östmarks socken, häktades 4/6 d. å. för svårare misshandel och införpassades till straffängelset i Karlstad i afbidan på rannsakning inför Fryksdals Öfre tingslags H. R.; enligt meddelande af länsman Johanson i Fryksdals härads Öfre tingslag. (PU 1911,B75,8)
----------
 
I Polisunderrättelser N:o 83, Torsdagen den 1 Juli 1911:
 
Ogifta Karolina Natalia Fredriksson-Vigardt dömdes 26/6 af Fryksdals Öfre Tingslags H. R. att för svårare misshandel med lifsfarligt vapen undergå 3 år 6 månaders straffarbete; och förordnade Rätten att hon skulle hållas i häkte till dess utslaget vunnit laga kraft; däremot kunde Gustaf Andersson-Fernström och Amanda Kristina Fredriksson-Vigardt för åtalade brottet mot sina nekanden icke till ansvar fällas utan försattes å fri fot; enligt meddelande af länsman Johanson i Fryksdals härads Öfre tingslag. (PU 1911,C83,6)
 
(Meddelandet ändrat av Calixius 2010-11-14 15:16)

2011-08-25, 09:01
Svar #1

Carl Fernström

Detta namn har av skäl jag tror jag inte behöver förklara närmre instresserat mig litet extra i min forskning kring resandefolket, men trots detta har jag aldrig riktigt själv gjort några efterforskningar. Det verkar dock som att det finns två resandesläkter som bär Fernström-namnet och dessa har, så vitt jag kan se, ingenting med varandra att göra. Denna Gustaf (Fredrik) Fernström har jag som sammanboende Sofia Tolfmina Wigardt, dotter till Johan Jan Petter Wigardt och Juliana Rosenberg. Vilka hans föräldrar är har jag dock ingen information kring. Den andra Fernströms-släkten är en gren utav Hedenberg-släkten.
 
Har någon kikat på vem Gustaf Fredrik Fernström född 1845 var? Eftersom han också anges vara tattare tänker jag att hans föräldrar också var resande. Hette dessa Fernström? Kanske kan även någon med insikt i bytet från Hedenberg till Fernström bistå med information i frågan. Min senare fråga är dock mer av personlig nyfikenhet, och det skall understrykas att det i fallet med Hedenberg troligtvis handlar om nu levande personer, varför jag är lite försiktigare med dessa uppgifter och av samma skäl givetvis kan tänka mig att skippa Anbytarforum och ta den diskussionen via e-post.

2013-01-08, 17:57
Svar #2

Utloggad Sonny Eisfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 20:24
    • Visa profil
Detta borde väl vara en tidningsnotis från Kalmar 1911-06-12?

2013-01-08, 18:14
Svar #3

Utloggad Sonny Eisfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 20:24
    • Visa profil
Jag kanske skulle ha med bilden också.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna