ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-10  (läst 1066 gånger)

2006-11-06, 20:19
läst 1066 gånger

ewa stenberg Jäderberg

Söker mer hjälp
 med min ana adam adamsson/ adam christophersson gavsele 1660. (Jag såg ytterligare en länk där christopherson far o mor sammankopplades med en känd sångare i USA.).  
Har ni några tips hur jag kan komma längre bak i tiden.? Tacksam för all hjälp
 
Med vänliga hälsningar
Ewa Stenberg Jäderberg
Övre bergs gatan 9
802 51 Gävle
070-693 13 58
ewa@j-berg.com

2006-11-07, 10:42
Svar #1

Maritha Berglund

Christoffer Olofsson. Lapp i Gavsele ?, Åsele (AC). RoR s325.
         
         Barn utan känd moder:
         Adam Christoffersson, född 1660 cc.,  
Hittade detta på Björn Pilström s släktsida.
Mvh Maritha

2006-11-08, 09:19
Svar #2

Utloggad Erik Ölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-01-31, 17:35
    • Visa profil
Tack Ewa jonsson!! Det blev rätt

2006-11-18, 16:06
Svar #3

Utloggad Rut Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 419
  • Senast inloggad: 2020-07-19, 10:40
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som ev. kan säga var
Per Persson, f 1753, var född och vilka föräldrarna var?
Det framgår inte av Åsele-CD:n.
Per var bosatt i Åsele (Tegelträsk och Hacksjö)
och flyttade till Anundsjö 1790 där han blev båtsman (Ekhorn). Han var gift med Helena Persd, f 1759 i Tegelträsk.
Hälsningar
Rut Hellström

2006-11-26, 07:30
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6244
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 19:25
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
I Själevads-CD:n finns en Olof Nilsson fr Västeralnö 2 f 1769 24/11 g 1796 m Anna Persdr som påstås ha flyttat till Åsele. Där finns faktiskt en Olof Nilsson f 1769, men han skall enligt Åseleborna (och Kjell-Åke Lundströms arbete med Vilhelminasamer) vara son till lappen Nils Olofsson ohh Kerstin Larsdr på Stensundslandet. Jag noterar att han skall ha gift sig först 50-årig och att Kjell-Åke har en son Nils Petter f 1817 3/1 medan Karl-Erik Gavelin har en dotter Maja Cajsa f 1817 28/8. Namnet Maja Cajsa indikerar f ö att Olofs mor bör heta Karin (som hon heter i Västeralnö, men inte i Stensundslandet). Hur säker är uppgiften om Olof Nilsson i Åsele skall vara från Stensundslandet?

2006-11-26, 15:23
Svar #5

Utloggad Rut Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 419
  • Senast inloggad: 2020-07-19, 10:40
    • Visa profil
Hej Per!
Undrar på vems fråga Ditt svar här ovan är till?
Jag får det inte att stämma med min fråga den 18/11 (där väl fadern borde heta Per nånting).
Hälsningar
Rut Hellström

2006-11-27, 05:49
Svar #6

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6244
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 19:25
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nej, den stämmer inte med din fråga, som jag inte har något svar på.

2006-11-28, 00:08
Svar #7

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 18:50
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Per: Åselebornas Maja Cajsa f.1817 28/8 i Lillögda [C:2]
hör till Maria Eriksdotters första gifte med Per Andersson  
och bevisar väl ingenting om nästa maken Olof Nilsson !  
- Var och av vilka född Kjell-Åkes 'Nils Petter f 1817 3/1' ?  
Mvh StigLennart

2006-11-28, 01:01
Svar #8

Patrik Larsson

Hej Per!
I CD-Åseleborna finns ingen Nils Petter född 1817 men en som är född 1819. Så här är det på CDn:
 
Maria Ersdotter,
född 1786 i Halvpundsjö, Åsele (AC), död 1834 i Stensundslandet (AC).  
 
Född (Åselebok Hal 1)  
Död drunknat (Åselebok Åse 302)  
Begravd 1834 i , Anundsjö (Y) (Åselebok Åse 302)  
Utflyttad ca 1819 från Lillögda, Åsele (AC) (Åselebok Lil 5)  
Inflyttad ca 1819 till Åsele, Åsele (AC) (Åselebok Lil 5)  
Bor på Stensundslandet efter 1820.  
 
 
Gift 1817-07-20 i Åsele (AC) med  
Per Andersson, född 1791 i Avasjö, Åsele (AC).  
 
 
Barn:
Maria (Maja) Katarina (Kajsa) Persdotter, född 1817-08-28, död 1857-03-13
 
 
Gift 1819-05-30 i Åsele (AC) med  
Olof Nilsson, född 1769 i Stensundslandet (AC), död 1861-02-16 i Stensundslandet (AC).  
 
 
Barn:
Nils Petter Olofsson, född 1819-08-30
Olof Olofsson, född 1824-06-18
 
m v h
Patrik

2006-11-28, 05:44
Svar #9

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6244
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 19:25
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Och så här står det i Kjell-Åke Lundströms databas;
ANSEDEL 3855 Olof Nilsson
 
3855 Olof Nilsson
* 1768 Stensundslandet
?
-----
F: 2530 Nils Olofsson * 1728 Stensundslandet
M: 2529 Kerstin Persdotter * cirka 1740 Gransjölandet
   g: 1764-04 Åsele
-----
  Fam:
  1421 Maria Eriksdotter Almark * 1786 Halfpundsjö ? 1834 Åsele Stensundslandet
  g:
    1 6649 Nils Petter * 1817-01-03 Åsele, Stensundslandet ? 1836-10-20 Åsele Stensundslandet
    2 6644 Kristina Margreta * 1827-03-05 Åsele, Stensundslandet ? 1827-04-09 Åsele Stensundslandet
    3 3854 Brita Kristina * 1829-08-16 Vilhelmina, Stensundslandet ? 1877-05-28 Norge Kjölstadfjeld Höilandet
-----
Titel:  Skattlapp
Hemman:  Stensundslandet, Åsele
-----
Var dräng i Varpsjön Åsele i början på 1800-talet.

2006-11-28, 11:13
Svar #10

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 18:50
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej igen, Per: hittar ingen sådan Nils Petter f.1817 - bara  
NP f.1819-08-30 på Degermarkska Nybruket [C:2] ?  
 
Vid vigseln Maria behörigt skild men Olof ej änkling... /SLJ

2006-11-28, 11:48
Svar #11

Patrik Larsson

Hej igen!
Med Stig-Lennarts kontroll i födelseboken och med Åseleborna som har samma uppgifter tycker jag att vi kan konstatera att det nog är Kjell-Åkes uppgifter som verkar felaktiga. Jag har stött på felaktiga uppgifter i hans databas under diskussionen Almroth också.
 
M v h
Patrik

2006-11-28, 12:44
Svar #12

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 18:50
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hm? Åsele DB/E:1,1836 Octbr 20|Nobr 6. |
Lapp.Ol.Nils.i StensundL. Son Nils Petter 17.1.3...

2006-11-28, 13:24
Svar #13

Patrik Larsson

Kollade lite på husförhörslängden 1835-1845.
 
Överst på s. 123 under Stensundslandet står det Skattelappen änklingen Per Nilsson f 1774 och längre ner på sidan står det Brodern Olof Nilsson f 1769.
Jag tror att det indikerar på att Olof skall vara Stensundslandet, annars bör du hitta brodern Per i Själevad också.

2006-11-29, 06:01
Svar #14

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6244
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 19:25
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
I Kjell-Åkes databas så finns ju Olof med en bror Per f 1774, verkar OK. Han från Västeralnö har också en bror Per, dog 1803 i Skrike, Nätra.

2007-02-05, 16:36
Svar #15

Utloggad Helge Westerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2015-01-26, 20:44
    • Visa profil
Hej
Jag skulle vara mycket tacksam om jag fick anor om
Gustaf Erik Viklund f 1859-07-21 i Åsele fs.
Han flyttade till Jämtland där han ingick äktenskap med en kvinna som hette Margareta Larsson från Lit fs.
Ett stort tack på förhand !
Helge

2007-02-06, 15:56
Svar #16

Annica Kohkoinen

Hittade ingen Gustaf Erik Viklund på Åseleskivan forskare: Lennart Näslund. Däremot en Gustaf Erik Eriksson f. 1859-07-21 i Lomsjö, Åsele kan de vara samme man?
 
Erik Johan Nilsson,
född 1821-09-04 i Varpsjö, Åsele (AC), död 1879-05-27 i Lomsjö, Åsele (AC).  
 
Gift 1846-03-08 i Åsele (AC) med  
Kajsa Maglena Johansdotter, född 1816-11-12 i Braxsele, Bjurholm (AC), död 1873-02-23 i Lomsjö, Åsele (AC).  
 
 
Barn:
Nils Johan Eriksson, född 1846-06-23
Erik Eriksson, född 1847-10-10, död 1874-09-18
Anna Maglena Eriksdotter, född 1849-07-17
Eva Margareta Eriksdotter, född 1851-08-31
Stina Kajsa Eriksdotter, född 1854-08-18, död 1856-07-18
Markus Daniel Wilhelm Eriksson, född 1857-04-06, död 1867-05-09
Gustaf Erik Eriksson, född 1859-07-21
 
Gift 1876-01-25 i Åsele (AC) med  
Anna Matilda Olofsdotter, född 1839-09-14 i Dabbsjö, Dorotea (AC), död 1920-04-01 i Lomsjö, Åsele (AC).  
 
Barn:
Inga Matilda Eriksdotter, född 1876-07-31
Anna Eleonora Eriksdotter, född 1879-02-25

2007-02-27, 10:08
Svar #17

Utloggad Helge Westerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2015-01-26, 20:44
    • Visa profil
Hej släktforskare!
Jag söker anor till en avlägsen släkting Johan Peter Gustavsson ÅS, f 1817-11-02, hans far hette Gustav Johansson född i Halvpundsjö Åsele.
Skulle vara mycket tacksam för hjälp
Helge

2007-02-27, 12:02
Svar #18

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 18:50
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Helge - kan du mena Johan Petter 1817-02-11 i Fredrika
Även För.F:Gustav Johansson 1791, M:Anna Catarina Pålsdotter 1793 ?

2007-04-25, 07:25
Svar #19

Utloggad Kia Rolén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-02-06, 06:41
    • Visa profil
Hej!
Nils Matsson född 1760 i Långbäcken, Åsele(AC), död 1800-07-26 i Granåsen, Åsele(AC) har jag undringar om.
Han var gift med Anna Ersdotter född 1755 eller 1758.
Vem var han och vilka var hans föräldrar?
 
Hälsningar Kia Rolén

2007-05-19, 19:57
Svar #20

Utloggad Rut Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 419
  • Senast inloggad: 2020-07-19, 10:40
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som ev. vet var Per Persson,  
f 1753, kan ha haft sina rötter?
Han gifte sig enligt Åsele-CD:n 1776 med Helena Persdotter, f 1759 i Tegelträsk, Åsele.
Paret var bosatt i Tegelträsk och Hacksjö, Åsele.
1790 flyttade de till Anundsjö där Per blev fördubblingsbåtsman på rote 4, Ekhorn.
Men var kan Per ha varit född och vilka kan hans föräldrar ha varit?
Hälsningar Rut Hellström

2007-05-20, 18:03
Svar #21

Utloggad Jens Lindström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 19:58
    • Visa profil
    • www.jenson.se
Hej
 
Jag söker en Olof Olofsson, f 1779. Han gifter sig 1806 i Fredrika med Christina Olofsdotter. De blir nybyggare i Stavarsjö.
 
I vigselboken står han som hemmanstillträdare från Åsele.
Jag har ej lyckats hittar var denne Olof kommer ifrån, någon som har stött på denne eller vet var han kommer ifrån?
 
MVH
Jens
Vänliga hälsningar
Jens L

2007-05-20, 20:15
Svar #22

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 18:50
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jens - av databas Kråken uppmärksammas jag på
noteringen i Fredrikas HFL AI:1,2/3,s23 Lappska:
 
Då går det lättare att återfinna paret hos t.ex. Kjell-Åke Lundström, nämligen
Olof Olofsson (Långvasser)1728-93 och Kristina Nilsdotter 1748--1826-04-04
 
Mvh StigLennart
PS Du kan väl 'rota' från Åsele/Långvattnet,AI:2,s231 ?

2007-05-20, 21:33
Svar #23

Utloggad Jens Lindström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 19:58
    • Visa profil
    • www.jenson.se
Tusen tack för denna info Stig-Lennart.
Då kan jag fylla igen den luckan.
 
Har Lundströms mtrl på CD, men där var något jag missade.  
Jodå, som svar på din fråga. Lite kolla har på dem.
 
MVH
 
Jens
Vänliga hälsningar
Jens L

2007-06-30, 07:19
Svar #24

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1698
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 18:07
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag ger bort Boken om Gafsele 1674-1989 (utgiven 1989) mot portokostnad, om någon är intresserad.
Kontakta mig via mail.
 
Mvh Anita

2007-06-30, 12:58
Svar #25

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1698
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 18:07
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej alla som svarat mig!  
Det var mååånga som var intresserad av den fina boken om Gafsele! Tack för intresset!
 
Den som var först till kvarn var Bengt Blom.
Jag kontaktar dig!
 
Jag önskar alla en trevlig sommar!
Anita

2007-07-09, 21:09
Svar #26

André Hedman

Någon som kan hjälpa mig med föräldrarna och eventuella syskon till Johanna Margareta Borgström född 1865-07-09 i Tallsjö, Fredrika. Död 1907-10-03 i Afvasjö, Åsele församling.

2007-07-09, 22:50
Svar #27

Utloggad Martin Sundsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2009-07-20, 21:55
    • Visa profil
Hej Andr?
Detta hittade jag i Åseleborna -1930
 
Borgström Johan Petter
f 1830 6/3 d 1903 13/1
G 1862 23/11 i Fredrika med
Gidlund Greta Stina
f 1836 1/7 d 1891 2/6 ”tuberculos”
 
1. Daniel Petter  f 1863 5/1  
2. Johanna Margaretha  f 1865 9/7  
3. Christina Wilhelmina  f 1868 21/5  
4. Ida Elisabet Katarina f 1873 7/11
5. Jonas Germanus  f 1876 28/5 Canada -07
 
Föräldrar till:
J P Borgström: Jonas Borgström f 1792, Tallsjö, Gertrud Danielsdotter f 1795
 
G S Gidlund: Johan Thomasson f 1801, Kantsjö, Gideå
Sara Lisa Pehrsdotter f 1801
 
(4) I E K barn: Julia Margareta f 1898 19/2         Vännäs -15
                Robert Johan f 1905 26/9
                         Erik f 1909 18/9
                         Sally f 1911 24/11  
                         Märta f 1915 10/7

2007-07-10, 07:36
Svar #28

André Hedman


2007-07-10, 20:44
Svar #29

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3435
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 18:50
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Andr? - ovan föreslagna Greta Stina Gidlund f 1836 1/7 torde vara fel hustru, eftersom  
 
1. Johan Petter Borgströms Greta Stina Gidlund ska vara f. 1836-01-19 i [color=119911]Bjurholm[/color]  
enligt HFL [Fredrika/Tallsjö,AI:5,s74,1863-65]
 
2. 1862-11-23 gifter sig i Fredrika [Nr 6 i SCBs vigselboksavskrift] :
Dräng Johan Petter Borgström, Tallsjön-Piga Greta Stina Gidlund, do
 
3. 1862 finns i Tallsjö [AI:4,s51] pigan Greta Stina Gidlund f.1836 19/1 med hänvisningen till NB s74
(alltså AI:5,s74 - se punkt 1!)
 
4. i Bjurholms FödelseBok [C:2] finns en Greta Stina f. i januari 1836 som dotter till en Gidlund,  
nämligen Margareta Cristina 1836-01-10 i Bjurholm
 
5. Denna Greta Stina Gidlund går att följa i Bjurholm/Abbortjärns HFL från AI:3,s19  
via AI:4,s8 till AI:5,s7 då hon åker till Lycksele 1849 15/10.
6. 1855 är hon åter i Abbortjärn-Brunsnäs [AI:6b,s14] och far 1857 till Fredrika.
7. Med attest från Bjurholm finns hon 1857-58 i Stennäs [Fredrika/AI:4,s120] som Piga f.1836-01-10
fortfarande - men 1859 i Wiska [AI:4,s1 nederst] skrivs hon plötsligt f. 1836-01-19 !  
Och denna felaktighet blir bestående !! [Tallsjö/AI:4,s49+43+51 och AI:5,s74 - se punkt 1. ovan]
Det går alltså trots denna blamage att följa henne obrutet från vagga till vigsel
 
8. I Åsele, dit makarna far med de första 2 barnen 1867, förvärras  
emellertid småningom felaktigheten då hon [AI:9,s519] sägs född i Gideå !!!
(Vilket kanske föranlett tron ovan att hon skulle vara någon annan ...)
 
Varma Hälsningar /StigLennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna