ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-27  (läst 3297 gånger)

1999-02-12, 17:17
läst 3297 gånger

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Vandrande hästskäraren Anders Bergström och Maria Persdotter, 27 år gammal, får dottern Maria f.1792 11/4 i Rödön, Jämtland. Har någon ytterligare upplysningar om denna familj ?

1999-02-12, 18:24
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Enligt de anteckningar jag har tillgång till (som härrör från de forskningar som Bo Lindwall och jag gjorde om resandesläkter i början av 1980-talet) föddes Maria 1792 i Rödön, som dotter till hästskäraren Anders Bergström och Anna(!) Persdotter (enligt Rödöns födelsebok). Enligt Gävleborgs landskansli EVIa:1 ankom Anders Bergström med fångskjuts från Gävle till Härnösand den 23 maj 1787 och förpassades till Norge samma dag. Intagen, tillsammans med hustrun, på häktet i Gävle den 29 okt 1787 för fylleri, svordom och hotelse mot kronobetjäning. Avsänd till Bollnäs häradsrätt den 27 nov 1787, dömd och avstraffad med spö. Frigiven med pass till Norge den 17 dec 1787. Hustrun hette Anna Katarina Frankensten och var född 1765.

2000-01-07, 18:11
Svar #2

Christian Bergström

Är det någon som vet något mera om släkten Bergström i dalarna så vore jag tacksam om ni skrev in.
 
m.v.h.Christian Bergström

2001-01-01, 21:11
Svar #3

Olof Bergström

Vet någon något mer om dessa?
Johan Edvard Bergström, född 1847 i Sjogerstad sn. (fånglista, ej fb) död 1919 i Avesta (ej db). Kopparslagare, korgmakare, lumpsamlare och järnvägsarbetare från Fredrikshall.
Son till Karloander Ros o Anna Kristina Jonsdotter.
Gift med Anna Lovisa Pettersson, född 1845 31/8 i Vånga?, död 1915 16/3 i Grytnäs, troligen dotter till Kristian Pettersson o Helena Söderman.
De hade barnen:
Hilma Hildegard Johansdotter Bergström, 1871 20/9 i Nysund sn
Kristina Vilhelmina Johansdotter Bergström, 1874 29/5 N. Råda sn
Karl Johan Bergström, född 1876 10/7 i Visnum sn
Jenny Charlotta Bergström, född i 1884 20/4 i Fredsberg sn
Anna Sofia Bergström

2001-05-08, 15:36
Svar #4

Tone Karlsen

Hej Christian Bergström!
 
Min far är utav en släkt som heter Bergström från Dalarna. Närmare bestämt från Borlänge, Ornäs.Min farmor hette Sofia och farfar Wilhelm. De hade 9 barn varav det endast är pappa kvar. Vet ej om det är de Bergström Du letar efter. Enlig pappa skulle min farfars far heta Brandin.
 
Hälsning Tone

2001-05-11, 13:46
Svar #5

Kenneth Olsson

Hej Tone,
Kanske din far blir slækt till min farmor på nått sett før hon ær ifrån ornæs i Dalarna och hennes far var Alexander "Sander" Wilhelmsson(brandin) och hennes mamma hette anna theresa Bergstrøm, jag ær lite osæker på namnen till farmors mamma men bergstrøm hette hon iallafall. ha det bra ønskar dig en glad romano i Bergen.

2001-05-22, 08:20
Svar #6

tone

Hej Kenneth!
 
Frågade min far men den enda Sander han kände ifrån Ornäs var en kusin till honom som dog ung i TBC, enl far hade han inga barn. Pappa hade en syster som hette Theresia men hon dog vid 50-års ålder, barnlös. Konstigt stämmer efternamnen för farfar var utav Wilhelmsson, Brandin och farmor Bergström.
 
M V H
 
Tone

2001-05-22, 10:03
Svar #7

Kenneth Olsson

Hej Tone,jag var lite før snabb nær jag skrev sist.
Rætt ær att Alexander wilhelmsson(kallades før Sander)ær pappa till farmor, men Anna Thersa Bergstrøm som jag var skrev felaktigt var mor till farmor ær rætteligen mor till Alexander willhelmsson.Farmors mor hette Bergsten(førnamnet kommer jag inte ihåg men tror det kanske var Hedda eller jenny.

Farmors mor Hedda eller jenny Bergsten(var från gotland)
Farmors far Alexander wilhelmsson
Farmors farmor Anna theresa Bergstrøm(lite osæker på førnamnet)
Farmor farfar var Magnus Wilhelmsson(brandin) han hade æven brøder som wille tror jag och æven Alfred Brandin som var rætt så kænd før sina friska tag. så slækt måste det ju bara bli på nåt sett eftersom dom ær från ornæs,och som du næmner om farmors far Alexander(Sander) om vi nu menar samma, han hadde nog tror jag 7-10 barn med farmors mor.Hør av dig ær vældigt inntresserad, ha det bra

2001-05-28, 08:31
Svar #8

tone

Hej Kenneth!
 
Ja, onekligen måste vi vara släkt på något sätt. Tyvärr har jag inte så många att fråga om tidigare anfäder. Pappa är nu så gammal och det är 46 år sedan hans föräldrar dog så mycket har fallit i glömska. Men enligt honom skulle min farmors mor komma från Finland, hon kallades för finska Helena. Farmors föräldrar var av namnet Bergström. Farfar var av Brandin men hette Wilhelmsson. En bror till farfar hette Magnus det vet jag säkert. Ja visst var de kända för sina friska tag, även min far och hans bröder var berömda för att vara orädda och kunde ta för sig. Det är väldigt roligt att forska i det som varit och en hel del minns jag själv från min barndom. Numera är vi väl rätt så tama och inordnade i burosamhället, tyvärr. De andra namnen du nämner känner jag till att jag har hört i olika samanhang men kan inte riktigt placera dem. Jag har inte så mycket mer att komma med än det här men du kanske vet något mer. Ha det bra. Vi hörs!
 
Tone

2001-05-29, 16:00
Svar #9

Kenneth Olsson

Hej igen Tone, nu har jag det, ringde till min farmor och farfar i gbg, det blir Vældigt slækt.
Farmors farfar Magnus Wilhelmsson hade en bror som hette Wilhelm magnusson (din farfar)Wilhelm och fia kalla han dom, han hadde aldrig hørt sofia, men det ær ju ræætta namnen, och fia och farmors farmor Anna theresa eller maria hon var syster till din farmor Sofia eller Fia.
Alltså din far och min farmors far ær dubbelkusiner.Du och min farmor blir djupa tremænningar.Hør av dig om det stæmmer och om du har mer om brandin eller bergstrøm bakåt i tiden vore jag inntresserad.

2001-05-30, 08:54
Svar #10

tone

Hej igen Kenneth!
 
Eftersom du har dina farföräldrar i livet så fråga om de vet att Sofia (min farmor) hade en syster som hette Hilma och var gift i Värmland med en som hette Otto. Hilma och Otto var farföräldrar till min mamma. Alltså min far och min morfar var kusiner! I så fall är det rätt Sofia/Fia. Men min farfar hette inte Magnusson i efternamn, han hette Wilhelmsson. Tydligen hade inte min farmor någon kontakt med sin familj för pappa träffade sina morföräldrar bara när han var helt liten. Själv kommer jag inte ihåg mina farföräldrar eftersom de dog när jag var 2 år. Det var bara 5 månader mellan dem. Skulle vara roligt att veta hur gammal du är, troligtvis är du under tjugo eller hur. Själv är jag 47 år. Du kanske inte vill namnge din farmor men jag är onekligen nyfiken om det är någon jag känner igen. På mors sida har jag släkt i Göteborg, en kusin till henne är gift och bosatt där sedan många år. Hon har fler barn. Men hör av dig. H? d?!
 
Tone

2001-05-30, 09:48
Svar #11

Kenneth Olsson

Hej igen Tone jag skriver snabbt och engagerande så jag skriver alltid fel någonstans, læste ditt inlægg och såg du skrev att din farfar hette inte Magnusson,nej vem har pratat Magnusson tænkte jag.
Så læsrte jag mitt inlægg och dær har jag helt obegripligt skrivigt Wilhelm Magnusson, men jag jag tænkte væl på Magnus nær jag skrev efternamnet.
Wilhelmsson ær det ju sjølvklart och till min ålder jag honkar en tjavo på 29 år som driver med utvændiga målningar med min far, vi ær just nu i Bergen Norge på Lone campingen.
Så hær ær miron øppen som en bok men sluten i andra viktigare ting, kammat latjot från mig.
Ps,vi bor hela min familj i gbg.

2001-05-31, 18:43
Svar #12

Utloggad Fritz Rosendahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:33
    • Visa profil
Hej alla Bergströms forskare!
Jag har en liten fråga
Har Magnus och Wilhelm Brandin eller Wilhelmson en broder som kallas Friden brandin Wilhelmsson gift med Ranghill Karlsson?
mvh
Fritz

2001-06-05, 15:11
Svar #13

tone

Hej igen Kenneth!
 
Tack för din öppenhet. Det känns lite som jag vet vem du är nu även om jag inte känner namnen på dina föräldrar och farföräldrar. Kände en gång i min ungdom, 23 år, en resande racklo som var utav kvikk och lök. De bodde i Göteborg under några år, de hade tagit annat namn, Sollenstedt, tror jag att det var. Ser att ni är ute du och din familj, det låter väldigt roligt. Roligt att du och dina föräldrar kan göra sällskap på somrarna. Vi gjorde så också när far och mor var yngre, vi reste mest på Norrland och ibland in i Finland. Då försörjde vi oss på att beckna kläder och mattor. Men numera mängar jag, som läkarsekreterare på lasarettet. Så vårt romano liv är för oss ganska så utdött. Pappa är så gammal och mamma är död. Mina syskon och jag har lagt av under de sista 10 åren med att vara ute. Visst längtar vi ibland men det blir liksom inte av att ta upp det igen. Jag önskar dig och din familj en bra sommar och hoppas att affärerna går bra. Kamma det lattjot från mig, Tone.

2001-07-20, 20:52
Svar #14

Olof Bergström

Hej Tone och Kenneth!
Den Hilma Hildegard, f.1871, gift med Otto Eriksson Mård och Anna Sofia, f. 1883, gift med Vilhelm Vilhelmsson, som ni nämner i era inlägg var troligen systrar till min farmor Jenny Charlotta Bergström, f.1884. Se mitt inlägg den 1 jan. 2001 under Bergström. Om ni tror att detta stämmer, hör av er om ni vet något om Hilma Hildegard, Anna Sofia och Jenny Charlotta.

2001-08-20, 22:43
Svar #15

Monica Jönsson (Monica)

Hej,
 
Jag söker en (Kri)Stina Bergström, som på 1770-talet var gift med en Petter Löfberg, bildhuggare,  i Harlösa (M).
Vet någon om hon ev.tillhörde resandesläkten?  
 
Monica

2001-08-21, 01:04
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Monica! Har du någon anledning att misstänka det? Bildhuggare var nog inte något yrke som var vanligt bland resande.  
 
(jag har noterat att Barbro Brundin kallar henne Stina Borgström i ett inlägg på Scangen).

2001-08-21, 11:00
Svar #17

Monica Jönsson (Monica)

Hej Anders,
jag har ingen direkt anledning att misstänka att Stina var av resandesläkt, mer än att jag inte funnit henne i de närliggande församlingarna. Och eftersom det finns resande med namnet Bergström så kan det vara värt ett försök.  
Barbro, Gerd och jag vred och vände på hur hennes efternamn stavadess; Bergström eller Borgström. Båda versionerna är tänkbara.
 
Monica

2001-11-22, 15:07
Svar #18

köna

skulle vilja ha reda på lite fakta om kalle och olga i filipstad numera är bägge avlidna, vilken släkt härstammar de i från? var det bergström- mård.
en stilla undran

2001-12-04, 09:36
Svar #19

Utloggad Edel-Elise Brandin Wied

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2012-07-21, 08:34
    • Visa profil
Hej Köna! Jag ser att du undrar över Kalle och Olga i Filipstad. Olga var min morfars syster och hon var utav Mård på fars sida och Bergström på mors sida (min farmors syster). Kalle var utav släkten Bergström. Hoppas detta stillar din undran.  
En hälsning från en utav Mård/Bergström/Brandin

2001-12-04, 23:43
Svar #20

Ann-Britt Sandström

Hej alla som forskar om släkten Bergström!
Jag undrar om någon har namnet Bärnström i sina anor.  
Jag forskar om släkten Bergström i Ljustorp i Medelpad.  
En förfader hette Bärnström och kom från Stockholm, (jag har kört fast på honom) hans barn tog namnet Bergström.
Mvh/Ann-britt

2001-12-28, 16:20
Svar #21

studio-rom

hej brandin, finns det någon som har släktforskat hos er och kan man iså fall få info om detta.
Mina barn är just utav detta släkte och de vill idagens läge veta mer om sin släkt. Bor du själv i Filipstad??
Känner en del utav dom där. Hör gärna av dig på studio_rom@hotmail.com

2002-03-13, 17:03
Svar #22

tone

Hej Studio-rom!
Nej mej veterligen har ingen släktforskat. Hela min släkt inklusive min far (han gick bort för fem dagar sedan) är nu borta. Jag har själv försökt men som du vet så var de flesta resande inte skrivna någon stans utan flacka runt. Har kontaktat folkbokföringen i Borlänge där pappa kom från men fick knapphändiga uppgifter. Men som sagt han och hans familj på farfars sida var brandinsläkte. Mer vet jag inte.Kommer senare att höra av mig på hotmail.
Hej från en halvbrandin.

2002-03-13, 17:06
Svar #23

tone

Hej! såg att du frågade (studio rom) om jag bor i Filipstad. Nej jag bor i Västmanland men min mor bodde där när hon träffade far så min syster är född i Filipstad. Mamma var utav Mårdsläkten. Men även hon är nu borta.
Hej igen, vi hörs.
 
Tone

2002-03-22, 12:37
Svar #24

Monica Jönsson (Monica)

Hej,
hittat i S Mellbys (L) db 1859
 
5/2 Svinaberga Kringvandrande fd murargesällen Fredrik Bergström, som sjuklig kommit till Åbo Rasmus Reinholdsson vid nr 15 Svinaberga, afled därstädes av slag o begrovs den 14 samma månad på socknens bekostnad. Han lärer på senare tiden varit försvarslös, men senast hafva  till hört  Cimbrishamns församling, där hand hustru i Stadens Fattighus är intagen. 54 år, 2 mån och 7 dagar.
 
 
/Monica

2002-08-02, 21:48
Svar #25

tone

Hej Olof Bergström, skriver svar till din fråga daterad 01-07-20. Jovisst var Hilma, Sofia och Jenny systrar. Sofia var min fars mor och Hilma min morfars mor. Jenny hette deras syster och de hade en bror som hette Kalle. Kalle var alltså morbror till min far och pappa till min fasters karl. Tydligen är du och jag släkt. Vore roligt att veta lite hur du lever, alltså om du anammar det resande livet eller är som buroar är mest. Jag lever till största delen som en buro men är till själ och hjärta en resande. Alla mina anförvanter på fars sida är borta liksom även min far. Han påstod att farmor, alltså Sofia var utav finska tattare och det kan kanske stämma. Hittade i mina föräldrars hem kort på min farmor och farfar. Hon var korpsvart och hade nästan indiskt utseende, en mycket vacker kvinna. Tyvärr dog hon när jag var bara 2 år så jag minns henne inte. Mammma talde mycket om Hilma, hennes farmor och sa att hon tyckte mycket om henne. Har även henne på bild. Jenny pratade far mycket om. Kalle såg jag mycket som barn, han levde i Folkkärna, Dalarna tills han var 92 år. Kalle var gift med en liten kvinna som hette Anna. Deras son som hette Elving Olander var gift med min faster, Kajsa Bergström. Egentligen hette min farfar Wilhelmsson men barnen fick farmors efternamn, Bergström.
 
M V H
 
Tone

2002-08-03, 14:08
Svar #26

Olof Bergström

Hej, Tone! Min farmor Jenny reste tillsammans med Johan Albert Sundell, som var av bondsläkt. De hade åtminstone sju barn. Kan du inte skicka mig din E-postadress, så kan jag skriva mer.
hälsn Olle
olof.be@telia.com

2002-08-03, 21:08
Svar #27

tone

Hej Olle! Jag har ingen E-postadress för jag har ännu inte skaffat en egen dator ännu. För det mesta har jag tillgång till dator hemma hos min systers dotter och brukar då gå in på nätet och kolla. Roligt att Du svarade så snart. Jag återkommer så snart jag skaffat en E-mail.  
 
M V H
 
Tone

2002-08-10, 15:34
Svar #28

kim

Oj oj.. Jag har precis börjat att släktforska och ser att här på anbytarforum finns det mycket matnyttigt. Min mormors farmor var Erik, Gustav Eriksson-Gustavsson (27 jul 1851 - 21 mar 1934) och min mormors morfar var Kalle Brun. På min morfars sida så har jag Wilhelmsson, Brandin, Kristiansson. Jag har många äldre släktingar som är i livet som har stora kunskaper och jag vill inte att dessa kunskaper skall försvinna med dem. Jag vill inte diskutera om levande-, eller nyligen avlidna släktingar på nätet med respekt för dem ,då detta är ett känsligt ämne för många släktingar.
 
Min e-post är kim@bergdata.se. Hör av Er så kanske vi kan utbyta lite information.
 
MvH
 
Kim

2002-12-27, 11:06
Svar #29

Hasse engström

Vem är denna Kvinna??? Vem är hennes föräldrar??? Hon var ogift men finns antecknad tillsamans med Lars Magnus Wilhelmsson född 1866-03-27 i säfnäs församling
 
Theresia Anna Bergström född  
1879-04-30 Karlskoga Församling Örebro län  
Död?  
 
Barn  
Lars Magnus Frithiof Wilhelmsson. Magnusson  
Född  
1896-02-07 Äppelbo Församling  
död  
192-08-02 Hagalund Storå Guldsmedshyttan Lindesberg Örebro län  
 
Lars Alexander Sander Vilhelmsson  
född  
1900-10-03 stora tuna dalarnas Län  
död  
1954-09-29 Kolsva Västmanland  
 
Anna Charlotta Hildegard Wilhelmsson  
född  
1903-08-11 Säfnäs Församlig Kopparbergs Län  
död?  
 
Karl Johan Wilhelmsson  
född  
1913-01-09 Sundsvall Gustav Adolf församling  
denne man hittar jag han fins ej i dop födelseboken utflyttningsboken  
 
Georg Valentin Wilhelmsson  
född  
1917-10-15 Järna Församling Kopparbergslän  
död  
1917-10-19 Ljusdals försammling

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna