ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Travellers  (läst 925 gånger)

2005-02-10, 11:57
läst 925 gånger

Åke Bjurström

I tidningen "Vår Bostad" nr 2, februari, finns en artikel (med fina bilder), "Inlåsta, Irlands icke önskvärda", om Resandefolket på Irland.

2005-02-10, 21:07
Svar #1

Sonia Birkeroth

Åke, resandefolket som artikeln i Vår bostad handlar om, kallas Travellers - och det nämns i artikeln att de inte är släkt med Europas romer, utan har en egen kultur och ett eget språk, egen kultur wsom utvecklats från nomadisk tradition.
Vidare att det finns upp mot 25 000 irländska travellers på Irland, 15 000 i Storbritanien och 10 000 i USA.
Men som sagt - de är inte släkt med Europas romer.
Och de irländska travellers har arbetat med att hjälpa bönder.

2010-02-02, 23:54
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja jag vet inte var jag ska plasera detta meddelande. Jag visste inte att jag mött några resande före att jag träffade flera i Torremolinos som restaurang ägare 2005-2009 på min egen restaurang la taberna del Pozo en andalusisk restaurang med skandinaviska specialiteter. Jag kommer inte nämna deras namn eftersom dessa personer är nu levande and still going strong (hoppas jag?1), men det berättade för mig att de bodde och/eller att flera av dem kom från Lindome utanför Göteborg. jag blev verkligen förvånad för min morbror bodde där under många år. Finns det någon forskning om dessa orter där kanske resande hade mer hemhörighet än andra ställen?
 
En annan fråga från mitt tidigare liv (alltså min ungdom kring 1980!)...är om en fantastisk dam som i slutet av 1970 till början av 1980 talet gick omkring i Kungsträdgården i Stockholm. Hon var zigenerska, det kallade hon sig själv och sina släktingar (hon var noga om att hon var svenska men mormodern till barnbarnen var finska!) med barnbarn som gick mellan restaurangerna där. Jag jobbade som bartender på Sju Sekel (nu ligger det en annan restaurang byggnad där tidigare hette den bl.a Monarch) som låg mot Hamngatan (snett emot NK och dåvarande PK banken)om somrarna och denna dam talade jag med dagligen i baren 8hon drack bara druvjuice...) Hon var i 60 (kanske 70 års åldern då) med vad man kallar en markerad  örnnäsa (hon liknade Margareta Krook på många sätt...) en djup kontraalt som tal stämma. hon spådde alla och tillslut även mig, trots att jag inte tror på detta (men hon övertalade mig och what the fuck...ha ha!)
Hon berättade mycket för mig om sitt eget liv och zigenarnas liv i allmänhet (jag var kanske inte så intresserad då när jag var så ung, men lyssnade!). Hon var klädd i vad jag då såg som typiskt svensk zigenar klädsel med färgrika silke kjolar och silkes sjalar i det mörkröda håret). Jag minns att hon sa att hon hörde till Calderon/Taikon klanen (det sa mig naturligtvis ingenting då och jag vet nästan ingenting om det fortfarande! även om jag läst några böcker om romer sedan dess).
 
Nu undrar jag vem var denna kvinna? Så många fler än jag måste ha mött henne under dessa år (före och efter ca. angivna årtal). Jag jobbade tre sommrar på Sju Sekel (1979, 1980, 1981!) och hon var där ständigt med sin (finska/romska svägerska klädd som finska romska kvinnor i motsats till denna dam!) och deras barnbarn!
 
MVH Steve (vill ni inte svara här kan man alltid skriva till mig privat!) stevepalmquist2004@yahoo.co.uk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna