ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Radio Islam  (läst 1241 gånger)

2002-08-11, 12:04
läst 1241 gånger

Lotte Jensen

Det finns en man vid namn Levin som var en tid på Gotland. Jag fann information om honom på nätet. Språket på sidan känns otrevligt, om jag ska använda en underdrift, varför jag reagerade på vem som ligger bakom detta. Jag såg att det var Radio Islam som gjort en slags släktforskning på judiska personer i Sverige. Min undran nu är, om man kan bortser från Radio Islams syfte med släktpresentationen, kan någon säga om personuppgifterna är korrekta?

2002-08-12, 17:34
Svar #1

Utloggad Christer Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
    • Visa profil
RI citerar en nazistisk vulgärskrift, det finns ingen anledning att lägga denna till grund för seriös forskning. Vissa uppgifter kan visserligen vara korrekta, men i huvudsak är dessa rent strunt med enda syfte att påvisa en judisk konspiration. Det är alltså ren antisemitism och varning utfärdas härmed.

2002-08-13, 00:02
Svar #2

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jovisst, Christer Gustafsson, handlar det om den primitivaste, 1900-talsantisemitism! Mellan de båda världskrigen fanns det en figur vid namn Elof Eriksson, agrar aktivist (en slags tidig bondeförbundare), organisatör av bondetåget 1914 och en av den svenska nazismens förridare. Eriksson var en fullfjädrad rasfanatiker, som ansåg att all invandring till Sverige var förödande. Under Andra världskriget utkom denne mörkman med en skrift som hette Semi-Gotha, Från ghetton till Riddarhusetoch i vilken han ville påvisa den judiska rasens infiltration i den svenska folkstammen.
 
På Radio Islams hemsida återges idag Elof Erikssons epos ordagrant - ett medvetet initiativ för att komma åt ättlingarna till gamla judiska invandrarfamiljer. Ahmed Rami och hans bihangs syfte är rent kriminellt, rasistiskt, men paradoxalt nog kan en seriös släktforskare ha viss nytta av Erikssons bravader. Hans snedvridna genealogiska forskarmödor kan istället användas för att hitta genvägar till  svenska adliga och icke-adliga släkters bakgrund. Det ger en ironisk knorr åt hela historien. Erikss?n borde rotera i sin grav vid blotta tanken...
 
Men - var på er vakt mot nazianstuckna webbsidor!

2002-08-13, 09:34
Svar #3

Lotte Jensen

Jag är väl medveten om syftet med den hemsidan. Någon verkar ha lagt ner tid och energi på att släktforska i fiendens släktled. Vad jag undrade om var om någon sett på själva släktbanden och konstanterat om det är korrekt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna