ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Levy  (läst 2173 gånger)

2007-01-09, 18:53
läst 2173 gånger

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej alla intresserade!
 
Jag har ett lite speciellt problem. Omkring 1863-66 ankom till Göteborg en romersk-katolsk tysk man (Heinrich Wencheslaus M?ller) tillsammans med en judisk kvinna (Carolina Levy). De kom vid detta tillfälle från utlandet, med ett litet barn (Josef M?ller, senare Möller) som fötts i Hull, England. Det är dock inte säkert att de kom direkt från England. Barnet blev sedermera en framstående cirkusdirektör i Sverige (Cirkus du Nord, Cirkus Möller). Fadern drev någon form av nöjesverksamhet i Göteborg. Det verkar som om H.W. M?ller och Carolina Levy varit mer eller mindre resande artister. Vistelsen i England är därför inte i sig själv signifikant. Det har slagit mig att det finns uppgifter om en fattig koloni/grupp judar i Danmark (där tror jag namnet Levy figurerar) som dragit sig fram med olika typer av handel och underhållning. Väl i Göteborg skulle barnet döpas i enlighet med faderns katolska bekännelse. Enligt Göteborgs då nyligen grundade katolska församlings kyrkobok skedde då följande: judinnan Carolina Levy konverterade bums till katolicismen och barnet kunde döpas. Jag tror allt skedde samma dag. Det är väl inte troligt att Carolina ens hunnit föras in i den mosaiska församlingen.
 
Nu undrar jag om någon kan kasta något ljus över Carolina Levys eller Heinrich Wencheslaus M?llers bakgrund. Fakta, metoder, tillvägagångssätt!!!!
 
Richard Brun

2007-01-09, 19:42
Svar #1

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Jag undrar om någon känner till en judisk resandesläkt som skall ha hetat Levy eller Levi?
 
Richard Brun

2007-01-09, 20:18
Svar #2

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Richard. Det första man bör kolla är om H.W. M?ller och hans hustru sökt svenskt medborgarskap. I Justitiedepartementets medborgarskapsakter finns ofta utförliga uppgifter om den sökandes bakgrund med uppgifter om födelseort och föräldrar. Riksarkivet har gett ut en skrift, Lars Hallberg Källor till invandringens historia i statliga myndigheters arkiv 1840-1990 (2001) där man kan läsa vidare om vilka källor som finns och var de förvaras. Jag ser nu att man redan ovan i denna länk hänvisar till medborgarskapshandlingarna men det tål väl att sägas en gång till.

2007-01-09, 20:54
Svar #3

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Bo.
Jag tackar. Det är högst sannolikt att HWM nån gång gått in med en sådan ansökan. Han bedrev näringsverksamhet (ev. restauration) - med annonser och allt - i Sverige så det verkar rimligt att han iallafall försökte få medborgarskap. Barnet Josef blev ju helt etablerat i Sverige. För övrigt: barnet är fött i England och döpt i Sverige (av utländska föräldrar). Hur blir det då med lille Josefs nationalitet?? Har du några åsikter?
 
Richard

2007-01-09, 21:54
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Richard!
 
www.familysearch.com finner jag tre olika Caroline Levy/Levi som föds/gifter sig i den Mosaiska församlingen i Köpenhamn.  
 
Vänligen / Helene

2007-01-09, 22:19
Svar #5

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Tack Helene!
Det ska jag ta och titta på.
 
Richard

2007-01-10, 01:31
Svar #6

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
ANGÅENDE CAROLINA LEVY
 
Några upplysningar angående den tysk-danska familjen Levi (Goldkette-Bronett)
 
Cirkusfamiljen Goldkette-Bronetts första kända led bär ännu väsentligen namnet Levi (namnet Goldkette togs enligt traditionen på grund av att familjen mottagit en gyllene kedja på 1740-talet i samband med sin föreställning vid kejsarinnan Maria Theresias av Österrike kröning). Familjen antog namnet Bronett så sent som 1959.
 
Stamtavlans första led redovisas här efter den nyligen publicerade boken Cirkus- og Göglerslaekter - Miljö og Stamtavler av den danske resandefolks- och cirkusforskaren Anders Enevig. Det finns goda skäl anser jag att söka ett samband mellan denna släkt och Carolina Levy - cirkusdirektör Josef M?llers moder. För den som inte är så insatt i cirkusterminologi så kan jag nämna att mechanicus är en etablerad yrkesbeteckning för en cirkustekniker/maskinist. Det kan påpekas att det nedan nämnda barnet Caroline Goldkette väl knappast kan vara identiskt med vår Carolina Levy. Vår Carolina gifte efter maken HW M?llers död om sig med en italienare vid namn Ottoboni och bodde i Stockholm.
 
 
Wulff Levi, kaldet Levi eller Louis Goldkette
*1778. Mechanicus. +1833.
gm Nanette Goldkette
(4 kända barn: nedan)
 
Kända barn:
 
1 Hertz Hasloch (eller Herz Haslach), kaldet Hartwig Goldkette
*1811 aus Hildesheim; Grevenmacher, Grossherzogthum Luxemburg; borgerskab i Rendsburg 29/4 1845. Kunstberider, fotograf. Den 24/12 1856 fik han bevilget 1 års dansk opholds- og spilletilladelse. +1881.
gm Mine Goldstein
(1 känt barn)
 
2 Wolffram Levi, kaldet Wulff Goldkette
*18/9 1816 i Naestved. Döbt og konfirmeret 24/10 1830 i Faaborg kirke som 16-årig med navnet Frederik Christian Sörensen. Murer i Faaborg. Hans biologiske mor var en 16-årig bayersk skolelaererdatter. Han blev omskåret af sin far Wulff Levi og Nanette Goldkette den 25/9 1816 og derefter sat i pleje hos murer Lars Sörensen og hustru i Faaborg.
gm Emilie Christine Johansen
(1 känt barn)
 
3 Caroline Goldkette
Rytterske. +1890.
gm Cohn.
 
4 Hermann Goldkette
Rytter, cirkusdirektör. +1858.
gm Elise Goudsmit.
(1 känt barn)
 
/hälsningar Richard Brun

2011-10-03, 13:28
Svar #7

Åsa Alderlöf

har en släkting som gifte sig med en man som hette så här, levi , min mors syssling christina gifte sig med en Levi, vars svärfar hade lyckats gömma sig för nazisterna i Italien under andra världskriget. denne mans barnbarn bor ännu i italien. vet ej förnamnet på denne man.
 
åsa

2011-10-03, 16:47
Svar #8

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Tufft. Levy, Levi etc är ett mycket vanligt efternamn...
Det blir nog lättare att söka via Christina, dvs hennes namn som ogift.

2011-10-03, 17:19
Svar #9

Åsa Alderlöf

hej
 
christina berg hette hon innan hon gifte sig med denne levi. ittalo levi hette han, och hans far hade flytt upp i bergen. åsa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna