ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Samiska  (läst 2103 gånger)

2005-08-29, 16:05
läst 2103 gånger

Ingrid Wikberg (Inkan)

Jag vill ha översättningshjälp på ordens egentliga innebörd.
 
Veckans dagar på samiska:  
 
Måndag: Måanta
Tisdag: Däjsta
Onsdag: Gaskevahkoe
Torsdag: Dåarsta
Fredag: Bearjadahke
Lördag: Laavadahke
Söndag: Aejlege
 
Månaderna på samiska:
 
Januari: Tsiengele
Februari: Goevte
Mars: Njoktje
April: Voerhtje
Maj: Suehpede
Juni: Ruffie
Juli: Snaltje
Augusti: Mietske
September: Skierede/ gaekere
Oktober: Rihkede / golke
November: Rahka / gålkoe
December: Goeve/ jåvle-aske
 
Jag antar att det är syd-samiska?  
 
Hoppas dock att någon som kan språket ordentligt kan ge bättre information och översätta till svenskan. Ty av vad jag kan se så är merparten helt egna ord -ej översättningar från svenskan  även om en viss likhet kan ses på några ställen.
Jag gissar också att de 4 sista månaderna har dubbla benämningar? ( språkvarianter inom samiskan?)
 
Är nyfiken eftersom jag känner igen en del från andra handlingar än den jag här hänvisar till.
 
Källa: den utomordentligt trevliga almanacka som Strömsunds kommun i Jämtland ger ut varje år.
 
mvh
Inkan

2005-08-29, 21:26
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Vad dagarna gäller, är de samiska orden för måndag, tisdag,torsdag, fredag och lördag lånord frrån fornnordiska. Ordet för onsdag betyder 'midvecka' (jfr. finskans keskiviikko). Jag tror att ordet för söndag är ett lån från fn. hailigdagr eller liknande.
Om månadsnamn kan jag inte säga något.

2005-08-29, 21:53
Svar #2

Erik Holmlund

Den samiska traditionen är ju att dela in året i de åtta årstiderna.
 
Giddadalvi - vårvinter  
Gidda - vår  
Giddageassi - försommar (eg. vårsommar)  
Geassi - sommar  
Cakcageassi - sensommar (eg. höstsommar)  
Cakca - höst  
Cakcadalvi - förvinter (eg. höstvinter)  
Dalvi - vinter
 
Den svenska almanackan (d.v.s. den gregorianska) torde vara något som sentida översatts till samiska. Man ser tydliga likheter i de samiska namnen på årstiderna om jämför med de finska årstiderna (ex. finska Talvi=vinter). Samma sak gäller namnen på dagarna. Däremot finns det inga likheter överhuvudtaget om man kollar på namnen på månaderna, vilket också skulle tyda på att det är något som översatts på senare tid, och därför egentligen sakna tyngd i den samiska traditionen.  
 
Min mormor var same, men jag kan inte samiska, mer än att jag snappat upp en del lösryckta ord. Namnet på onsdag däremot verkar betyda 'mittiveckan'. Gaske=Kaske=mellan el.'i mitten'. Samma betydelse på finska (keskiviiko).  
 
mvh
Erik, Ö-vik

2005-08-29, 22:05
Svar #3

Erik Holmlund

Heikki skrev sitt inlägg medan jag skrev mitt, och vi hade visst fastnat för samma ord, onsdag . Att veckodagarnas namn(i samiskan & finskan) skulle vara låneord från fornordiskan låter väldigt rimligt. Intressant att de två språken verkar lånat på olika sätt angående söndag. Finskan verkar ha lånat ordet via fornordiskans  'söndag' medan samiskan verkar lånat via fornnordiskans ord för helgdag.

2005-08-29, 23:12
Svar #4

Ingrid Wikberg (Inkan)

Tack ska ni ha! Jo, man kan ju även kanske tolka namnet för lördag Laavadahke  som lögardag ( tvättdag)  eller är det för långsökt? Lördag kommer ju av detta ord.  
 
Men det vore mycket intressant att få en redovisning på månadernas namn / och dubbelnamn(?)
 
Väntar med spänning.
Boris, boris
Inkan

2005-08-31, 08:22
Svar #5

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Jag har ingen kännedom om något än nordsamiska (och ganska litet om den). Månadsnamnet för mars betyder svanmånad.
 
Mvh Heikki

2005-11-04, 21:18
Svar #6

Utloggad Ulf Sikström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2018-03-17, 19:14
    • Visa profil
Jag har själv ingen kunskap i Sydsamiska, men jag har sydsamiska rötter. På biblioteket har jag sett att javle-aske på sydsamiska betyder julmånad. Jämför finska joulu = jul

2005-12-28, 20:16
Svar #7

Utloggad Ulf Sikström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2018-03-17, 19:14
    • Visa profil
suehpede betyder renkalvning på sydsamiska
mietske kan betyda röta
De övriga namnen har jag inte hittat i lexikon
mvh Ulf

2006-05-23, 23:19
Svar #8

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Jag har stött på dessa två orden i samiska språket:  
åz?zun och ruota
Kan någon översätta dem.
Bokstaven t i ruota har dessutom ett extra tvärstreck som jag inte får med här. Används detta special-t i dagligt bruk?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna