ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köpenhamns universitetsmatrikel  (läst 657 gånger)

2014-10-28, 15:16
läst 657 gånger

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:17
    • Visa profil
För studenter antagna ett visst datum 1651 vid Köpenhamns universitet är rubriken i matrikeln sacris academicis initiati civitate academica donati sunt. Är detta nya präststuderande eller studenter i allmänhet ?
LOE

2014-11-01, 12:25
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Lars-Olov!
 
För jämförelses skull kikade jag i Lunds universitets matrikel 1667-1692, för att se om liknande formuleringar kunde finnas där. År 1670 finner man i två ingresser formuleringarna sequentes domini studiosi academiæ huic sacramentum dixerunt och sacramentus academiæ Carolinæ dixerunt.  
 
När jag undersökte de studenter som antecknades i matrikeln efter dessa ingresser fann jag visserligen en hel del prästsöner och blivande präster, men även många adliga unga herrar, så det var inte uteslutande präststudenter som inskrevs vid dessa tillfällen. Både sacris, sacramentum och sacramentus tycks ha ungefär samma ursprung, så det kanske var standard i samband med akademiska studier?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-11-01, 14:27
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
sacramentum dixerunt 'gåvo en trohetsed'

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna