ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vir sen  (läst 1150 gånger)

2011-04-22, 11:41
läst 1150 gånger

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej
På bifogade bild står ett uttryck före Sven (Vir sen)
och det har jag inte stött på tidigareoch fattar icke vad det betyder.
Kan någon vägleda mej?
Tack
Stig Johansson

2011-04-22, 13:07
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Vir är man och Sen. rimligtvis en förkortning för Senior eller något liknande. Dvs Gamle mannen

2011-04-22, 13:52
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 20:30
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Stig,
 
Det står virsen~viren och det är svensk böjning av vir som Camilla nämnde ovan. Motsvarigheten för hustru är uxorem i dessa Pjätteryds fördelseböcker... har jag fått lära mig.
 
Sven Haraldsson i Norra Osnaköp har jag mycket uppgifter om (föräldrar och syskon), du får gärna kontakta mig via epost genom att klicka på mitt namn här på anbytarforum och sen på min webbsida, så hittar du adressen där längst ner på sidan. Skriver ogärna min epostadress i klartext då det brukar resultera i spam  
 
Är nyfiken på hur/om du är släkt med honom. Han är min morfars morfars morfars farmors morfars farfars far och morfars morfars mormors farmors morfars farfars bror och  morfars morfars mormors morfars mormors mormors far.....
 
Sven var gift med Karin Åkesdotter (1607-1679) dotter till Åke Svensson i Kalvsnäs, Pjätteryd (G). Själv var han son till Harald Svensson, död 1643 i Klöxhult och hans hustru Kirstin Håkansdotter.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2011-04-22 14:08)

2011-04-23, 13:15
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6985
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:48
    • Visa profil
Korrigering: det står vir senior, d.v.s. 'gamle mannen'. 'Uxor' - ett tredje deklinationens substantiv - är hustru i nominativ; 'uxorem' är adjektivformen. Någon svensk böjning av 'vir' resp. 'uxor' tror jag det bli svårt att hitta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna