ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sub vita varius: sub mortem in poënitentiam versus  (läst 944 gånger)

2015-05-03, 14:10
läst 944 gånger

Anita Fagerberg

I Dödboken Hed F:7 (1856-1861) bild 18 finns Per Fredrik Norstedt. Han dog 1 dec 1857. Jag har försökt tyda den latinska texten med hjälp av lexikon men lyckas inte. Någon som kan? Vad jag förstår har han uppfört sig så illa att prästen inte hittat svenska ord för eländet!!!
 
Jag har läst i era kommentarer att ni ledsnar på oss frågvisa typer ibland, om ni inte får ett tack för hjälpen. Jag är oerhört tacksam men vet inte hur jag ska bära mig åt för att tacka. Man får ju inte svara på samma mail som upplysningarna kommer med.
 
Med massor av vänliga hälsningar
Anita

2015-05-03, 17:28
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Jag får det till Sub vita varius: sub mortem in poënitentiam versus; hans uppförande var skiftande i livet, och omvändes till ånger (botgöring) först i döden. Prästen antyder alltså att P. F. Norstedts uppförande aldrig hann förbättras under hans livstid, ett nog så strängt omdöme, så man förstår varför prästen för säkerhets skull skrev det på latin.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-05-03, 18:37
Svar #2

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej, Anita och alla andra släktforskare !
Har jag missat ngn nypåkommen bestämmelse , eller ...?! Det är väl en ren självklarhet att vi ska hjälpa varandra här på Anbytarforum, är inte detta en del av finessen med det hela ?! Och att vi inte heller skulle kunna skicka ett svarsmejl med tack, enl. Anita ? Fattar inget ! Förklaring, TACK!

2015-05-03, 19:20
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Jag gissar att Anita tänker på  diskussion, som nyligen uppstod under Läshjälp, och det avslutande stycket i de automatiska e-postmeddelandena från Svara_Ej(at)genealogi.se, som sänds ut när man fått svar på sina inlägg på Anbytarforum:
!! SVARA INTE PÅ DETTA MEDDELANDE !!  
Detta är ett automatiskt e-postmeddelande från Anbytarforum  
som skickats för att ett nytt meddelande har postats.
Detta innebär bara att man inte ska besvara de automatiska e-postmeddelandena, eftersom svaren då inte når mottagaren, alltså personen som besvarade ditt inlägg. Det är däremot fritt fram att tacka på själva Anbytarforum; i forumets barndom fanns däremot (p.g.a. utrymmesskäl) en regel om att man inte skulle posta meddelanden som bara innehöll ett Tack!, men denna regel är numera skrotad eftersom forumets kapacitet numera är mycket större.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna