ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prädikant de zizaniis  (läst 487 gånger)

2006-07-10, 21:45
läst 487 gånger

Göran Johansson

Vad betyder de zizaniis? Är det f.ö. latin?

2006-07-10, 23:00
Svar #1

Göran Johansson

Med förhoppning att t.ex. de finska vännerna hör av sig. Kan nedanstående funderingar låta sannolika?
 
Efter sökning på webben tror jag mig kunna gissa. Det handlar kanske om den text i Matteus 13 som handlar om Jesus liknelse om den goda säden och ogräset. Texten (om det nu är den som avses) predikades Stockholm i samband med de inledande samtalen om villkoren för Sigismunds kröning till kung av Sverige februari 1594.  
 
Den goda säden såddes först. Därefter kom en ovän nattetid och sådda ogräs bland vetet. Jesus sa då till bondens tjänare att inte gallra bort ogräset. Han föreslog i stället att växterna skulle växa upp tillsammans fram till skördetiden. Därefter skulle ogräset buntas ihop och brännas medan vetet samlades i ladorna.  
 
Prästen som använde denna text hade all anledning att vara diplomatisk, tror jag mig veta. Ryggen blir s.a.s. fri mot såväl Sigismund som hertig Carl (IX)! Vilka var ogräs och vilka skulle in i ladorna - kalvinister, protestanter eller katoliker?  
 
En bokstavstolkning av liknelsen ovan låter farlig! Inte utan att man tänker på Nordirland.

2006-07-13, 15:58
Svar #2

Kirsti Ervola

Hej Göran,
de zizaniis betyder alldeles rätt av ogräs (lat. zizania), eller också dom som orsakar osämja. Vilka som avses, måste man väl konkludera av den akuta situationen. Mvh KE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna