ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Deditus mammoria et fallaria  (läst 707 gånger)

2003-03-02, 20:11
läst 707 gånger

Sofia Ingmarsson

Jag har en släkting som bodde i Vist, Östergötland i början av 1800-talet. Han hette Jonas Karlsson och var född 1723(?) i Hägerstad, Östergötland.
 
Jag har en anteckning angående honom som jag mycket gärna skulle vilja ha hjälp med att tyda:
 
Deditus mammoria et fallaria
 
Tacksam för hjälp!
Sofia

2003-03-03, 09:32
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Kunde det vara 'Deditus memoriae' (till minnet av..)? Var står texten för övrigt?

2003-03-03, 23:04
Svar #2

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Känner Du närmare till Din släkting och vad han ägnade sig åt, det kunde kanske hjälpa. Deditus kan ju betyda ungefär hängiven, behärskad av. I stället för fallaria kan det kanske ha stått fallacia, vilket är något mindre positivt, svek, bedrägeri. I så fall skulle man ju gärna tro att mammoria har något att göra med Mammon, penningar, rikedom. Böjningsformerna stämmer dock inte. Jag vill betona att detta är mycket spekulativt! 'Et' betyder f ö 'och'.
Mvh! Håkan

2003-03-04, 15:30
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Tar tillbaka mitt förslag. Till minnet av heter ju in memoriam ... på latin. Tror nog att Håkan Widell är på rätt spår. En möjlighet är att det står Deditus --- et falsario 'hängiven till --- och förfalskning'.

2003-03-04, 15:53
Svar #4

Sofia Ingmarsson

Hej Heikki och Håkan!
 
Tacksam för att ni försöker hjälpa mig!
 
Nej, jag vet inte speciellt mycket om Jonas Karlsson. Han var bonde och gift och hade sex barn.  
 
Noteringen har jag hittat på en databas för linköpingsområdet. Jag har därför aldrig sett den med egna ögon, men jag ska titta på den så fort jag har möjlighet. Jag skrev bara av det som stod på datorn.
 
Sofia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna