ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arenium  (läst 764 gånger)

2015-06-29, 22:02
läst 764 gånger

Utloggad Margaretha Lind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-10-03, 13:37
    • Visa profil
Tacksam för hjälp att tyda ett ord, Arenium eller liknande samt betydelsen av ordet. Det återfinns i födelseboken för By socken, B:1 sidan 126, döpt 30 nov, Nils Bergs barn Catharina. Samma ord står även på sidan 125, född 21 april, Johan Pratenius barn Jacob.

2015-06-30, 13:23
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Margaretha!
 
Det verkar vara en böjning av det latiniserade efternamnet Arenius; på sidan 126 ser man att faddern Mårten (»p», patrinus) har strukits i notisen och istället har man lagt till p Arenium, alltså att Arenius är fadder, och på sidan 125 läser jag det som p Dn. Dan Arenium (patrini dominus Daniel Arenium), »fadder: herr Daniel Arenius».
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-06-30, 17:19
Svar #2

Utloggad Margaretha Lind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-10-03, 13:37
    • Visa profil
Hjärtligt tack för ditt svar. Jag tänkte aldrig på att det kunde vara ett namn utan snarare en beteckning. Jag har googlat på namnet och fått fram en Daniel Arenius, som var fältpräst i Riga.
 
Jag fick dessutom lära mig att förkortningen framför är ett p. Då betyder det väl en manlig fadder.
Det är spännande och lärorikt med släktforskning!
 
Tack Markus.
Hälsningar Margaretha

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna