ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Homofil eller bög  (läst 9356 gånger)

2001-08-17, 13:18
läst 9356 gånger

Sonja Larsson

Homofil eller bög?
Vilken av beteckningarna är äldst?  
Vad kallade man en homosexuell man i början av 1900-talet, om man över huvud taget talade om hans läggning?
Vilka ord använde läkare och myndighetspersoner?
Vad sades, om man tisslade man och man emellan?
Fanns eller finns det lokala eller dialektala uttryck?  
Kan någon hjälpa mej med detta är jag tacksam.
Mvh Sonja

2001-08-17, 23:16
Svar #1

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Homofil, bög - ingetdera i Svenska Akad. ordbok. Bokstaven B slutredigerad ca 1925, H ca år 1932. - Homosexuell användes 1907 (första notering) i tidningen Arbetet. - Homofil lärde mig min mor omkr 1948, bög ett uttryck som jag hörde först omkring 1955. - Hon är så'n - användes om en person i våningen ovanför.

2001-08-18, 01:44
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:34
    • Visa profil
Hej Sonja!
I mitt gamla ärvda Gernandts Konversationslexikon, tryckt 1895, hittar jag (till min förvåning) varken hetero- eller homosexuell.  
Däremot pederasti som förklaras: (gr), det under forntiden i orienten och den grekisk-romerska verlden allmänna bruket af ett intimt kärleksförhållande mellan vuxna män och ynglingar, förekommande i de mest olika skiftningar från en idealt svärmisk hängifvenhet till naturvidrig otukt.
Jan Guillou fick på nöten häromåret efter att offentligt ha använt ordet pederast om någon känd homosexuell person, eftersom det, enligt kritikerna, skulle vara synonymt med pedofil. Guillou försvarade sig med att ordet pederast i hans kretsar under hans uppväxt var ett vedertaget begrepp för en homosexuell man överhuvudtaget och inte särskilt avsåg personer med sexuellt intresse för småpojkar.
Vilket kan vara fullt möjligt, men ordet pederast betyder ordagrant barnälskare, pojkälskare (grek. paiderastes, av pais barn, pojke + erastes älskare). Ordet pedofil har samma förled och kan jämföras med homofil, som enligt mina senare uppslagsböcker är ett nyare ord för homosexuell.  
Utan att för tillfället kunna finna belägg för saken så tror jag att den korrekta termen inom läkarkåren var (och naturligtvis är) homosexuell, men när den började användas vet jag inte.
I mina tre upplagor av SAOL finns ordet bög inte med 1979, men dyker upp 1987 med varningen kan uppfattas som stötande och återfinns också i 1998 års upplaga med kommentaren kan väcka anstöt. Bög var länge ett nedsättande ord, men när de homosexuella själva på 80-talet började kalla sig bögar omintetgjordes det ursprungliga, förolämpande syftet med benämningen. Personligen har jag svårt att tro att ordet i dag kan uppfattas som stötande.
Tilläggas kan att min far, född 1901, kallade manliga homosexuella fikusar, en vanlig benämning under förra delen av 1900-talet.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-08-18, 16:11
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Pröva begreppet SODOMI på ovanstående resonemang...

2001-08-18, 20:59
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:34
    • Visa profil
Tack Jojje, jag glömde det ordet sist.  
Gernandt, 1895: ”Sodomit (efter staden Sodom), person, som tillfredsställer könsdriften på ett onaturligt sätt.”
NE, 1995: ”Sodomi, äldre benämning på sexuella handlingar vilka efter religiösa, sociala och juridiska normer ansågs vara ’mot naturen’. Oftast åsyftades orala eller anala samlag och samlag med djur. Ordet är bildat av namnet på den bibliska staden Sodom. Sodomit var oftast benämning på en homosexuell man.”
Sodomi torde vara ett mycket gammal begrepp (kanske det äldsta?) för bland annat homosexualitet.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-08-19, 11:27
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
 
Själva ordet Bög är nog ett slanguttryck, precis som Fikusar är. Det ursprungliga uttalet är för denna stavning BÖJ, alltså med J-ljud. Vilket skulle förklara hur uttrycket uppstått.
 
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-08-20, 10:56
Svar #6

Martin Andreasson

Om man går bakåt i tiden hittar man förstås många olika termer för sexuella handlingar mellan människor av samma kön. Däremot är det en sentida och västerländsk tankeid? att kategorisera människor utifrån könet på den som de älskar eller vill ha sex med. Denna skiftning i perspektivet, som gör att sexualitetens yttringar ses som möjliga att lägga till grund för den personliga identiteten, sker under andra halvan av 1800-talet. Pådrivande är olika (med dagens språkbruk) homosexuella debattörer och aktivister som skapar dessa kategorier och identiteter för att sätta ord på det förtryck som de utsätts för av samhälle och lagar. Från denna tid hittar vi t.ex. begreppen urning eller uranier, men också begreppet homosexuell, som myntades av den österrikisk-ungerske författaren Karol Maria Benkert von Kertbeny på 1860-talet.
 
Ordet homosexuell fångades upp av läkarvetenskapen och gjordes, tyvärr, snabbt till en sjukdomsdiagnos. Men det är en historia för sig. Som Gunnar Ståhl så riktigt nämner är det år 1907 som ordet dyker upp i svenska språket, då i samband med en rättsaffär.
 
Ordet homofil är, om jag minns rätt, av nyare datum och lanserades i homosexuella kretsar som ett alternativ till ordet homosexuell, som ansågs associera alltför starkt till själva sexualhandlingen. 1950-talets så kallade rättsröteaffärer (bl.a. Kejne- och Haijbyaffärerna) och den efterföljande hetsjakten på homosexuella gjorde dock att ordet homofil på svenska snabbt fick en starkt negativ klang. På norska är det däremot helt neutralt och används t.ex. i den norska partnerskapslagen.
 
Ingen av dessa termer användes i den gamla svenska lagstiftningen mot homosexualitet. Exempelvis den gamla strafflagens totalförbud mot homosexualitet (SL 18:10) stadgade förbud mot otukt som mot naturen är. Paragrafen tillämpades mot såväl tidelag som manliga och kvinnliga homosexuella handlingar.
 
För den som vill läsa mer kan bl.a. följande rekommenderas:
 
Jens Rydström: Sinners and citizens. Bestiality and homosexuality in Sweden 1860-1950. Doktorsavhandling. Stockholms universitet, historiska institutionen 2001.
 
Fredrik Silverstolpe: Den historiska bakgrunden till ordet bög. Lambda Nordica nr 1 2000, s. 39-61. Oslo: Universitetsforlaget.
 
Fredrik Silverstolpe: Benkert var inte läkare. Om den homosexuella kategorins icke-medicinska ursprung på 1800-talet. Lambda Nordica nr 3 1997, s. 6-17. Oslo: Scandinavian University Press.
 
Göran Söderström (red.): Sympatiens hemlighetsfulla makt. Stockholm: Stockholmiana förlag 1999. I denna antologi finns flera för släktforskaren mycket matnyttiga översikter över hur synsätt och termer kring det vi i dag kallar homosexualitet har konstruerats under olika tidsperioder.
 
Göran Söderström: Replik om 'bög' och 'månsing'. Lambda Nordica nr 1 2000, s. 62-63. Oslo: Universitetsforlaget.

2001-08-21, 09:42
Svar #7

Sonja Larsson

Ett tack till er alla som så intresserat och uttömmande svarat på min fråga. Och tack Martin för litteraturtipsen.
Mvh Sonja Larsson

2002-08-03, 14:02
Svar #8

Lars Norrby

Sven-Ove!
 
Ordet bög är visst ett slanguttryck, men har sitt ursprung i bogomil. Bogomilerna var en dualistisk  sekt inom grekiska kyrkan i Trakien och Bulgarien. B. voro anhängare av den bulgariske prästen Jerimias Bogomil (omkr. 900-1000. (Nordisk familjebok 4e upplagan) Bogomilerna förföljdes hårt för sin avvikande tro. Nyckelordet är avvikande.  
 
MVH

2003-06-29, 22:29
Svar #9

Per Lundblad

Jag söker ett ord för homosexuella som jag hörde en klok norsk kvinna använda, jag tror inte det var homofili utan något annat mycket finare uttryck som jag minns att jag tyckte om och även kände igen från svenskan, men vilket ord, hjälp mig. Per

2003-06-29, 23:39
Svar #10

Johan Anell (Bie)

Det är kanske det norska ordet homofilerte du är ute efter.

2004-11-13, 13:18
Svar #11

Utloggad Elin Boardy

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 20:13
    • Visa profil
Michel Foucault har skrivit om uppkomst och bruk av termer som homo och hetero. Tämligen nya begrepp, vilket flera ovan också påpekat. Bruket säger mycket om hur synen på könen och synen på sexualitet konstruerats i samhället. Begreppet heterosexuell förekommer ju tex inte före begreppet homosexuell, eftersom de är motsatspar och inte existerar utan varandra.

2004-11-13, 14:48
Svar #12

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Kanske tribad?
föreslår Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-11-13, 14:58
Svar #13

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Nej, nej!
Nu blev det ovan fel! Det är för lesbiska personer.
korrigerar Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-11-14, 09:12
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
------------------------------------
------------------------------------
 
(Källa NE)
 
 
-Att klippa in (mer eller mindre) hela artiklar ur NE är inte tillåtet; vi har tidigare fått problem då upphovsmän till artiklar i NE hört av sig och yrkat skadeståndskrav för att vi haft deras artiklar utlagda..
 
Kortare citat med angivande av källan är en sak, men inte att klippa in 'rakt av' alltså.
 
//Anbytarvärden
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-11-14, 10:17
Svar #15

Marianne Solli

Hei Per Lundblad.
 
Du etterlyser et ord for homofil som anvendes i Norge. Kanskje du mener gay (uttales gei)? Dette brukes mye her i dagligtale, og det er jo et engelsk ord som kan bety munter, livlig, levelysten osv. I US betyr det også homofil.  
 
I Norge bruker vi heller ikke betegnelsen homoseksuell, men homofil.
 
Hilsen Marianne.

2004-11-14, 10:53
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-11-14, 10:57
Svar #17

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Bög förekommer sedan ca 1910. Det kommer kanske från månsing (en sorts hemligt språk som ursprungligen talades av västgötaknallar) bög lättlurad, lättsinnig man eller av franskans bougre usling, av medeltidslatin Bulgarus kättare, urspr. bulgar.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-11-14, 11:00
Svar #18

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ordet tribad lär ha förekommit sedan 1855. Det har sitt ursprung i grekiskans tribein som betyder gnida.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-11-14, 11:08
Svar #19

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Homofil lär förekomma i svenskan sedan 1948, enligt NE.
 
Andra uttryck för homosexualitet på 1800-talet var uranism, konträrt sexuellt känsloliv, det tredje könet, sexuell inversion samt sexuella mellanformer.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-11-14, 14:06
Svar #20

Marianne Solli

Angående det norske ordet gay.
 
Jeg slo opp i Norstedts SVENSKA ordbok, og der ser jeg at ordet gay (gäj) også kan brukes på svensk og betyr homosexuell. På norsk er gay et positivt ladet ord, i motsetning til ordet soper, som brukes som slanguttrykk og er negativt ladet. I offentlige sammenhenger vil nok ingen av disse to uttrykkene bli brukt noe s?rlig. Da brukes homofil(i).
 
Ellers noterer jeg meg (fra samme kilde) at det svenske ordet bög også har en anmerkning om at det kan virke st?tende.  
 
Da sp?r jeg meg selv om hvorfor man ikke selv går inn for å gi slike negativt ladede ord en positiv betydning simpelthen ved å la dem gli inn i språket og anvende dem mest mulig, slik at betegnelsene blir positive etter hvert. Måten det blir gjort på kan nok ha betydning.
 
Marianne

2004-11-14, 16:36
Svar #21

Andreas Snildal

Marianne: du har glemt det norske ordet homse.
 
Jeg tror gay brukes vel så mye i Sverige som i Norge, antageligvis mer, dersom språket i svenske fjernsynsprogram er representativt for dagligtale.

2004-11-14, 17:18
Svar #22

Marianne Solli

Andreas.
 
Jeg skynder meg å legge til homse i kolleksjonen min; selvsagt, - at jeg kunne forbigå det. Forresten observerte jeg to små gutter engang på ca. 8 og 9 år som l?p etter hverandre for å susse og homse på hverandre. De lekte homser, fortalte de.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna