ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mellansverige?  (läst 1758 gånger)

2004-09-18, 20:51
läst 1758 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Michael! Jag tror du behöver komma ifrån den stora grå opersonliga massan ett tag. Kom tillbaka till Ångermanland och upplev individualismen!  Här är vi inte så noga vad du röstar på; alla är välkomna!

2004-09-18, 21:01
Svar #1

Michaël Lehman (Philippos)

Inte för att jag har någonting emot Ångermanland - där finnes otroligt vacker natur (särskilt i nordvästra Ångermanland, på gränsen mot Jämtland) -, men jag underkommer ju varken politiken eller politikens konsekvenser ens i Ångermanland. Jag brukar dock varje år unna mig en liten semester i Helgum (trots att studenter ju inte har någon semester), där min sambos föräldrar har en liten gård med en liten simbassäng vid baksidan av huset. Vid närmare eftertanke kan brukar jag vid dessa tillfällen kunna upprätthålla åtminstone en illusion av frihet.

2004-09-18, 21:10
Svar #2

Ingrid Wikberg (Inkan)

Men Micha?l, Så klok och så dömande? Det låter som om du  satt likhetstecken mellan människa och partipolitik.  
Så trist det låter. Själv tar jag alla tillfällen att lära känna nya sidor hos andra OCH hos mig själv!  
 
Jag vägrar vara färdig.
 
Och du: studenter kan visst ha lite semester; jag jobbade varje sommar och tog en veckas semester -och ÅÅÅÅÅ vad jag njöt av västra Jämtland, nästan himlen -uppe i Storlien.
 
mvh, Inkan

2004-09-18, 22:02
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
För oss smålänningar är allt ovanför Dalälven Norrland

2004-09-19, 02:21
Svar #4

Utloggad Helena Wikman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2019-11-17, 22:23
    • Visa profil
    • helenawikman.falldin.com
Ioch för sig tillhör jag Norrlands nation i Uppsala men jag kallar mig själv Västerbottning och inte Norrlänning. Men folk vill gärna säga att man bor i Norrland...lite trist tycker jag att inte särskilja de norra landskapen eller länen ännu hellre...

2004-09-19, 12:48
Svar #5

Utloggad Essan Gradhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-05-20, 08:33
    • Visa profil
Norrlänningar hålls ofta för ”töntar” nedanför Dalälven,
men ovanför Dalälven skrattas det åt Sörlänningar och
”nollåttor” så varför denna diskussion?
Är vi inte alla lika goda kålsupare?
 

2004-09-19, 13:04
Svar #6

Ingrid Wikberg (Inkan)

Essan  Så sant! När jag hör någon slänga ur sig om 08:or vid besök i Jämtland så brukar jag snabbt påpeka för dem att en stor del av dess 08:or är jämtar och grannar från de övriga norrländska landskapen. .... så de ska ej håna eller förlöjliga sina egna fränder... TY i förlängningen hånar de sig själva.  
Men jag tror ju att det mest är obetänksamhet... fast  det kanske känns bra att få skylla på andra och svärta ner dem  som inte är som en själv.
 
Hur vi än vänder oss har vi rumpan därbak.
 
Mvh
Inkan

2004-09-19, 14:01
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21998
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 15:19
    • Visa profil
Mitt geografiska kunnande har förbättrats betydligt sedan jag började släktforska på 80-talet. Numera har jag rätt god koll på vilka landskap och län olika socknar tillhör. Och har slutat säga norrlänning om jag vet att personen är exempelvis jämte eller ångermanlänning. Men jag har aldrig uppfattat att det skulle finnas något nedsättande i begreppet norrlänningar.
 
Micha?l,  
du ser svenskarna som en grå massa och saknar alltså kontrasterna, skillnaderna. Mellan rik och fattig, får man förmoda, eftersom du klagar över utjämning och omfördelning. Mellan lärd och olärd? Mellan bättre och sämre folk, som det hette ännu långt in på 1900-talet?  
Du hade nog trivts bättre om du levt för ett eller ett par hundra år sedan - förutsatt förstås att du inte var född inom den stora grå massan av fattigfolk och därmed utan möjlighet att i någon högre grad förbättra dina livsvillkor.
Hälsar vänligen
Maud

2004-09-19, 15:26
Svar #8

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Maud och andra! Inte jag heller har uppfattat det nedsättande i ordet i begreppet norrlänning. Utom möjligen när jag hamnade i den fina skolan i den fina kommunen utanför Stockholm, dit mina föräldrar flyttade när jag var liten. Där i den konservativt styrda kommunen, fanns och finns en uttalat nedsättande ton mot i stort sett alla utanför deras egen sociala skikt, och detta inkluderade förstås även norrlänningar. Men jag klarade mig dock ganska bra ändå, genom att inte bry mig så mycket om det.  
 
Jag säger oftast att jag är från Ångermanland, men för utom-nordingar säger jag Norrland, eftersom för dem är landskapet oftast okänt. För mig är det egalt vad som används. Jag hoppas ju att jag värderas för den jag är och inte för varifrån jag kommer!

2004-09-19, 15:38
Svar #9

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej!
Jag håller med Jan. Lärde mig det av den tidigare generationen och i skolan. Men ordet Norrland har alltid haft en mycket positiv klang. När jag var barn var det okänt land för mig och jag tyckte det verkade väldigt spännande.
Hälsningar
Monica

2004-09-19, 15:41
Svar #10

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Jan,
vad härligt att se smålänning, tillika från samma län som jag själv.
Oj det här var ömtåligt om något, men varför dra in en massa politiskt käbbel i det hela. Det brukar aldrig slå väl ut, så mycket ovänskap som politiken har orsakat i alla tider och till vilken nytta.
Men visst har Jan rätt i att allt ovan Dalälven är Norrland, självklart ett talesätt och inget annat. Från min sida sett alltså.
 
Nä, jag vidhåller att vi ska vara stolta över landskapet vi kommer ifrån, eller är djupt rotade i.

2004-09-19, 15:54
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Anita, hur säger du Norrland på engelska? Gissar att utom-nordingar betyder folk utanför Norden. Jag har väl i någon liknande situation sagt att my mother is from northern Sweden i brist på annat. Till svenskar använder jag förstås landskapen.
 
Ett skäl till att folk söderut använder Norrland tror jag är brist på kunskap. De känner knappt till vilka landskap det finns och var de ligger. Än mindre vet de var orter och städer ligger. Överhuvudtaget tycker jag, som hade geografi som favoritämne i skolan, att speciellt yngre idag är vansinnigt dåliga på geografi, och speciellt svensk geografi. Det är något som min mamma också noterat när hon ser på Jeopardy. Unga människor är usla på var platser ligger i Sverige!

2004-09-19, 16:20
Svar #12

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Anders, varför tror du att folk i södra sverige skulle va dummare än andra?

2004-09-19, 16:36
Svar #13

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Anders! Jodå, jag säger också from the north of Sweden or northern Sweden och det fungerar alldeles utmärkt!
 
Och Janet! För mig har det aldrig varit ett problem att säga att jag bor i Norrland. Aldrig!  
 
Det politiska käbblet känner jag mig inte riktigt skyldig till i den här diskussionen, men jag diskuterar gärna politik om jag måste....

2004-09-19, 16:38
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
De här dåliga geografikunskaperna gäller nog tyvärr svenskar överallt. Platser där man inte själv har varit, de vet man inte så mycket om. Stoppa några 20-åringar på gatan i Umeå, Stockholm och Malmö, och fråga i vilket landskap Örebro ligger...

2004-09-19, 16:52
Svar #15

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Anita! Varför skulle det va ett problem? Norrland är ett så otroligt vackert landskap, så enormt stort med en gudabenådat vacker natur.
Det politiska startade väl ändå inte du, så varför ta åt sej.  
 
Anders! Nu håller jag med dej.

2004-09-19, 17:10
Svar #16

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21998
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 15:19
    • Visa profil
Janet,
du skriver Norrland är ett så otroligt vackert landskap - du tillhör av allt att döma dem som har vissa brister i sina geografiska kunskaper.
 
Och varför tycker du att jag ska vara stolt över att jag är född och uppvuxen i Östergötland?  
 
Sedan länge utflyttad känner jag mig fortfarande hemma där när jag återvänder - men inte i hela landskapet, bara just på de platser där jag bodde: i Norrköping och under 17 somrar i Kvarsebo vid Bråvikens norra strand.  
Ofta - på väg tillbaka till Stockholm efter besök hos barn och barnbarn i Huskvarna - stannar jag till i Norrköping, tar en promenad på mina gator och besöker den gamla familjegraven på Matteus kyrkogård (där jag också tänker lägga mig när den dagen kommer). Sommartid tar jag ibland omvägen över Kvarsebo, kör den gamla grusvägen där jag cyklade som barn och känner varje krök. Går skogsstigen ner till Vrångsjön och klättrar upp på berget, till den smala avsatsen som var min - där stod jag alltid, lutad mot berget, och värmde mig i solen efter badet. Kikar in i bergspringan alldeles intill och oftast sitter där en groda och blinkar till mig, nu som då, kanske en ättling till dem vars blick jag mötte på 50- och 60-talet.
 
Nostalgi. En längtan tillbaka till stenarna där barn jag lekt (Heidenstam). Och väl där: en känsla av hemkomst, tillhörighet.
 
Men varför i hela friden, Janet, skulle jag vara stolt över att min vagga stod i Östergötland? Varför är du stolt över att ha din i Småland?  
 
Om du menar att ingen ska skämmas över sitt ursprung, så förstår jag. Men det numera alltför vanliga (och USA-influerade) snacket om att man ska vara stolt över snart sagt allting, till exempel över att man råkat bli född inom en viss släkt eller på en viss plats, begriper jag sannerligen inte.
Hälsar vänligen
Maud

2004-09-19, 17:12
Svar #17

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Janet! Jag svarade på din och Anders fråga, det var allt!  
Jag har aldrig sagt att någonting skulle vara ett problem, so what???... jag förstår inte....
 
Anita

2004-09-19, 17:23
Svar #18

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Maud, det var väl så min tankegång är: att ingen ska skämmas över sitt ursprung. Eller att det är finare att komma från ett ställe än ett annat.
Bevare mej, för en del av det amerikanska tankegångarna. Måtte vi inte drabbas av detta.
 
Anita, förlåt jag missförstod tydligen det hela.

2004-09-19, 17:29
Svar #19

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Janet!  
Allt gott! Anita

2004-09-19, 17:38
Svar #20

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Tack Anita.  
 
Ha de bra i höstvädret. Janet

2004-09-19, 21:02
Svar #21

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej!
Begreppet Norrland är väldigt gammalt. För skojs skull tittade jag i Nationalencyklopedins ordbok (där man uppger det äldsta årtal man har dokumenterat för olika ord) och hittade följande:
 
norrländsk, historiskt sedan 1622
norrländska (dialekten), hist. sedan 1793
norrländska (kvinna), hist. sedan 1790
norrlänning, hist. före 1520
 
Tyvärr finns det inget motsvarande för södra (eller mellersta) delen av Sverige. Det kan behövas ibland när man inte vet exakt varifrån en person kommer men man hör på R-en att det är söderifrån.
 
Hälsningar
Monica, född i Stockholm men med alla rötter i Småland.

2004-09-19, 21:04
Svar #22

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Ser just att rubriken är Mellansverige. Så det finns i alla fall.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna