ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2011  (läst 791 gånger)

2010-03-18, 23:32
läst 791 gånger

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3375
  • Senast inloggad: 2019-09-21, 18:18
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Du har alldeles rätt Erik (och jag hade slarvat bort nedan [C:1,s126] ytterligare spännande Åselefolk) !
 
(Meddelandet ändrat av slj 2010-03-19 07:31)

2010-03-19, 11:54
Svar #1

Erik Holmlund

Stig-Lennart> Jo, rätt tydligt att det står Anders Stenberg, och han bör vara 13 år vid tiden för detta dop. Men följande person är inte lika tydlig. Ett kolon, sedan ???(möjligen stiuf?), sedan Christina Grön???g
Hennes efternamn liknar inte något efternamn jag känner till från Sorsele.
 
Relevant i sammanhanget är att Åsele-Stenbergs, enligt K-Å Lundström, bor i Grönfjäll.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2010-03-19 11:55)
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2010-03-19 11:58)

2010-03-19, 12:58
Svar #2

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3375
  • Senast inloggad: 2019-09-21, 18:18
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Någon dräng vid 13 år lär det inte vara - ej heller dopvittnen omyndiga? Pig[.=förkortningstecknet] Christina Gröning  
Jag tror att han är *1774 och son till dopvittnet för Elias 1805 Anders Jöransson Rusk... Se HFL [AI:2,s11>23>28>s20],  
gifta 1802/1803...  Hon är dotter till Johan Eriksson *1740, Båtsman Falk/Grön i Junsele!!

2010-03-28, 23:55
Svar #3

Erik Holmlund

Ett par nya fynd i fallet Sigrid Andersdotter. Ett av hennes barn, Anders, fann jag inte i födelseboken förrns nu av en slump. Flera källor (däribland Thea Hälleberg) uppger att han var född 1812 men han var född 1811-10-28. I dopnotisen står att moderns ålder är 37 år vilket skulle ge ett födelseår på Sigrid som är 1773/74. Nu förekommer ju 1777 som hennes födelseår på ett flertal ställen men en felaktig uppgift kan ju kopieras vidare, från HFL till HFL el. från HFL till flyttattest. Jag noterar hennes födelseår som 1773/74 el. 1777 tills vidare. Nästa upptäckt är att hon står på sidan över Tjänstefolk i Sorsele AI:2 s.84. Det står en notis att hon ankom från Åsele 1798 så då har vi en tidpunkt för hennes flytt. Nästa fynd förstår jag inte hur jag kan ha bommat tidigare. Matrikeln är som sagt den tidigaste kända noteringen om Sigrid och där står faktiskt att hon kom från Nourte Fjelde. Den ende Anders jag hittat skriven i Nourte Fjelde som kan vara hennes far är Anders Eriksson Stenberg ohh Lisa Rudiksdotter. De är något gamla på 1770-talet men de har en dotter Anna född 1771 så det är möjligt att de kan ha haft något ytterligare barn några år senare. Dessutom hette Lisa Rudiksdotters mor Sigrid så där finns också ett dopnamnsindicium som stöd. Sigrid bör alltså ha varit syster åt sin husbonde Anders Andersson Stenberg, om man nu kan tala om husbonde i det lappska sammanhanget. Hittar nån någon annan Anders som kan vara faderskandidat från Nourte Fjelde så upplys mig gärna.

2010-03-29, 01:23
Svar #4

Erik Holmlund

Dessutom finns ytterligare dopnamnsindicier som stöder mitt påstående. Bland Sigrids barn finns såväl en Anders(efter Sigrids far), en Erik(efter Sigrids farfar) och en Elisabet (efter Sigrids mor).

2010-03-29, 03:59
Svar #5

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3375
  • Senast inloggad: 2019-09-21, 18:18
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Erik: om man tittar noga på förrförra bilden, så liknar ju årtalet mera 1774 än 1777 - men kan även av skrivarna själva missuppfattas?

2010-03-29, 11:06
Svar #6

Erik Holmlund

Stig-Lennart> Det hade jag inte tänkt på, men nu när du säger det så ser jag att du har helt rätt i att det mkt väl kan vara en fyra ist.f. en sjua där. Tack för upplysningen.

2010-03-29, 12:16
Svar #7

Erik Holmlund

Nedanstående länk(och citat) från Petrus Laestadius ger ytterligare bakgrundsinfo som kan ge förståelse till hur det kom sig att Sigrid Andersdotter flyttade till Sorsele. Ger även information om Nourt Fjeldes geografiska läge.
http://www.foark.umu.se/samlingar/scriptum/script33b.pdf
 
När pastor Per Rådström sommaren 1780 reste upp till fjällen och träffade samerna vid nordvästra änden av sjön Ransaren indelade han de församlade i fyra byar. Han skriver:
 
innan Catechismi förhör och uppskrivning företogs, fants nödigt, att fördela Lapparne uti fyra
hopar eller Byalag: Så att de som äro boende på södra sidan om Kultälfwen fingo namn af Byrgien
fjelde, de som äro mellan Kultälfwen och Randalälfwen kallades Kask Fjelde. De som woro mellan
Randalälfwen och Vir älfwen kallad Lule Fjelde; och de som äro norrom boende nämnes Nourt Fjelde.
 
 
Vem blir komminister i Sorsele 1783 om inte Per Rådström. Han stannar i Sorsele församling till 1803. Han har troligen träffat Sigrid Andersdotters familj och släktingar där vid Ransaren 1780. Kanske hade han ett finger med i spelet att hon hamnade i lappskolan senare. Kanske hade han ett finger med i spelet att hon flyttar till Sorsele 1798 dit hon kommer som tjänsteflicka. Givetvis är detta rena spekulationer men resonemanget känns i vart fall inte långsökt.
 
F.ö. har jag själv knallat omkring på kalfjället och flugfiskat och jagat ripa i precis de områden
som Per Rådström beskriver och som Sigrid Andersdotter verkar ha bott. Ger onekligen en extra dimension
till det hela.

2010-03-29, 22:01
Svar #8

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3375
  • Senast inloggad: 2019-09-21, 18:18
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Sjön återfinns idag som Ransarn på Lantmäteriets kartor. Länken innehåller ej (vad jag kan finna) det du citerat, Erik ?
 
Anders Andersson Stenberg *1760 finns som nr 5 med fadern [Åsele/Nortefjelde,AI:2,s465,1782-90] med - före Sigrid Tomasdr -
en av mig okänd tidigare hustru Marta Larsdotter som dör ca 1785 och skulle kunna vara mor till Sigrid Andersdotter *1774 ...

2010-03-29, 23:41
Svar #9

Erik Holmlund

Stig-Lennart> får kolla upp den där Marta. Intressant att ho dör omkring -85 eftersom Sigrid hamnar i lappskolan -86. Kan finnas ett samband, oavsett om hon var mor eller styvmor. Jo, Ransarn är det utan tvekan. Den är ett vattenmagasin idag med en stor ful damm. Sjön är höjd med många meter och var nog klart mindr förr. De omskrivna älvarna har andra namn på dagens kartor. Är så pass bekant med området att jag känner mig helt säker att Virälven=Vapstälven, som avvattnar sjön Virisen, Randalsälven=Ransarån, som rinner ner i Ransarn & vidare neråt för att mynna ut vid Fatmomakke. Och Kultälven är självklart Kultsjöån, troligen inklusive Saxån som den heter väster om Klimpfjäll. Har f.ö. fiskat i dem allihop varför jag inte ens behöver rådfråga en karta för att reda ut geografin . Citatet finns i nedre halvan av pdf-dokumentet väldigt tidigt i ett kapitel som handlar om geografin. Skriver detta inlägg från mobilen så jag kan inte öppna pdf-dokumentet & ge sidreferens förrns imorn.

2010-03-30, 00:44
Svar #10

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3375
  • Senast inloggad: 2019-09-21, 18:18
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Erik: du har helt rätt om att det finns under geografin som Kap. 20 Åsele lappmarks indelning.  
(Dokumentet är tydligen inte digitaliserat/indexerat och därför inte heller som vanligtvis sökbart !)

2010-03-30, 19:31
Svar #11

Erik Holmlund

I Sorsele AI:2 sida 26 finns något noterat för Elias Hanssons son Anders. Noteringen är så bortbleknad att det inte på mikrokortkopian går läsa hela noteringen. Det står Flyttat till ...sele. Vilket -sele? I föregående HFL står också en svårläst not om Anders men där kan man åtminstone utläsa att ett ord är Åsele. Jag vill alltså veta om det även står Åsele i AI:2. Noterbart att Thea Hälleberg skrivit om Anders tjänar i Åsele men hur hon kom fram till det är oklart. Kanske tillgång till tydligare kopia av HFL...

2010-03-31, 22:00
Svar #12

Erik Holmlund

Stig-Lennart> Det är ju nånting som inte stämmer med Marta Larsdotter. Anders Andersson Stenberg (f.1760) gifter sig ju 1783 med Sigrid Tomasdotter, enligt din tidigare inklippta bild. Om Marta Larsdotter dog ca 1785 och var hans tidigare hustru så innebär det ju tvegifte åren 1783-85 och det låter inte särskilt sannolikt. Var A.A.Stenberg verkligen gift två gånger?  
 
Det mesta, t.ex. dopnamnsindicierna talar fortfarande för att Anders Eriksson Stenberg & Lisa Rudiksdotter var Sigrids föräldrar. Varken Marta eller Lars är namn som finns bland Sigrids barn.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2010-03-31 22:02)

2010-03-31, 23:46
Svar #13

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3375
  • Senast inloggad: 2019-09-21, 18:18
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Erik: Elias Hanssons son Anders är väl född 1811 och finns ännu inte i AI:1 som slutar redan 1790.
Du menar kanske Anders Hansson f.1755, men han har vad jag kan se ingen annan notering [AI:1,s4] än datum?  
 
Anförd sida [AI:2,s26] innehåller inte heller Eliases son Anders ännu för ung att bli förhörd utan ovan Anders Hansson
Lycksele alltså  
men åtminstone från 1825 hos brodern Jonathan i Degerfors & Ekorrsele där han dör ogift 1841...
 
Anders Stenberg otvetydigt begåvad med 2 hustrur, varför död resp ny vigsel troligen 1784 resp. 1785 [Åsele/Nourtfjelde,AI:2,s465]

Men det utesluter kanske inte att Sigrid är fosterdotter fast det verkade stå Styfdotter?

2010-04-01, 21:39
Svar #14

Erik Holmlund

S-L> Jo, men det är fortfarande nånting som inte stämmer med Marta Larsdotter eftersom A.A.Stenberg gifter sig 1783 med Sigrid Thomasdotter. Vid den tiden lever alltså Marta fortfarande. Tack för inklippet med Anders Hansson. Framgår väldigt tydligt att det står Lycksele där, en intressant detalj. Och tack för att du rättade mig angående mitt slarvfel rörande hans föräldrar.

2010-04-01, 21:47
Svar #15

Erik Holmlund

Dessutom är jag inte 100% övertygad om att det står 'Styf' framför Sigrid. Det man ser av S:et liknar inte nåt av de andra stora S:en på samma sida och det finns ju flera stora S att jämföra med.

2010-04-02, 18:53
Svar #16

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3375
  • Senast inloggad: 2019-09-21, 18:18
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Mja, Erik: jag har visserligen skrivit med 'stort S' i Styfdr, men tolkat det som  
det 'lilla s' som kan inleda vanliga ord inne i en mening, så här - jfr systran Anna nedan [Åsele/AI:2,s274]


 
Det var också min tolkning i föregående klippet att Marta levde 1784 (underförstått Sigrids vigsel kanske 1785?):
årskolumnerna är 1782 | 1783 | 1784 _ 1785 ! Så antingen levde Marta 25/12 1784 eller så har hon bokförts fel.
 
Anteckningarna verkar täcka ett spann på tjugotalet år, så det är väl inte uteslutet att vi har att göra med flera olika handstilar?
 
Dopnamnen dessutom väldigt ihåliga då vi saknar både FB (med vittnena) och DB med eventuellt döpta men tidigt döda barn - vilka
ju inte redovisas i dessa HFL - så jag vill nog hålla alla möjligheter öppna till dess definitiva bevis kan finnas...
 
Glad Påsk /StigLennart
PS det kan förstås vara så även att Marta LarsDr är felskrivet och strukits därför?
 
(Meddelandet ändrat av slj 2010-04-02 19:00)

2010-12-13, 20:51
Svar #17

Utloggad svartvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om det är någon som vet vad Erik Johan Persson Holmlund född 1845-01-23 i Lomsele död 1899-03-19 ooch hans hustru Ulrika Lovisa Persdotter född 1847-02-26 i Grundfors död 1899-03-26 dog av. Dom var bosatta i Sosele. Dom var inte så gamla och det var bara 1 vecka mellan dödsfallen.
 
Mvh
Monika

2010-12-14, 14:56
Svar #18

Utloggad tool

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej Monika!
Ingen notering av dödsorsaken i db.
Ulrika Lovisa Persdotter född 1844-02-26, se bif bild.
 

 
GID:2017.26.600,  [Västerbotten]  Sorsele,  SCB, Död, 1898 - 1920, 0-0,  Bild 6 av 202  
Mvh/Torgny

2011-10-01, 18:53
Svar #19

Utloggad dalis

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2017-10-30, 10:16
    • Visa profil
Hej !Söker föräldrar till Anna Gunnarsdotter född 1775 i Ran,Sorsele ?
enligt AI:3 1817-1828 sid 92 GID 2017.8.11800
(Gift med  Renägaren tolfman Nils Jonsson född 1775,11,10 iGran, Sorsele)
tacksam för alla uppgifter.
Hälsningar  
Bengt

2011-10-02, 07:34
Svar #20

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2019-09-19, 20:27
    • Visa profil
Hejsan Bengt
 
Följande finns på www.sikhallan.se och dess personregister,som är ett begränsat utdrag ur databas Kråken 11, där under senaste vintern en genomgång av Lycksle/Sorsele inklusive lappar påbörjades och kommer att fortsätta under kommande vinter.  
 
Anna * 1781-12-23 Lycksele - Gunnar Klementsson ,Kristina Sjulsdotter  
 
Detta är hustrun till Nils Jonsson och det kan nämnas att bl.a, Thea Hälleberg har felaktiga uppgifter  
 
Om du vill så kan jag be maken, som är avstängd från Anbytarforum, att lägga ut en komplett familjesammanställning på www.sikhallan.se  
 
Vänligen  
Susann

2011-10-02, 09:08
Svar #21

Utloggad dalis

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2017-10-30, 10:16
    • Visa profil
Hej Susann !
Tack för upplysnigarna och jag voretacksam om Du ville ordna så  en  
Komplett familjesammaanställning
Bästa hälsningar
Bengt

2011-10-02, 09:21
Svar #22

Utloggad dalis

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2017-10-30, 10:16
    • Visa profil
Hej igen
Har försökt hitta uppgifterna på www.sikhallen.se
men lyckas inte komma åt några uppgifter
MVH
Bengt

2011-10-02, 09:45
Svar #23

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3375
  • Senast inloggad: 2019-09-21, 18:18
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Kanske går det bättre, Bengt, om du klickar på föreslagna  
länken www.sikhallan.se istället för din felstavade variant ?
 
Mvh /StigLennart

2011-10-02, 09:49
Svar #24

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2019-09-19, 20:27
    • Visa profil
Hej Bengt
 
Gå in på
-www.sikhallan.se
-personregister
-bokstaven A
-bläddra dig fram till
Anna * 1781-12-23 Lycksele - Gunnar Klementsson ,Kristina Sjulsdotter
 
Hon har tidigare också funnits under
-Forskning
-Födelser
-Lycksele
Men dessa drygt 1.000(ett tusen) gratis kompletta födelseårgångar för 13 socknar togs bort från hemsidan för ett par veckor sedan, men fortfarande kanske finns på webben
Hemsidan blev för stor med för mycket info.
 
MVH
Susann

2011-10-02, 11:22
Svar #25

Utloggad dalis

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2017-10-30, 10:16
    • Visa profil
Tack Susan.förra gången fick jag upp Websidan kan ej visas(eller liknande)
Om jag vill veta mera än de uppgifter som jag får fram på Anna hur gör jag då?
Lennart ! Min felstavade variant var just felstavad i svaret ursäkta att jag kom med vilseledande upgifter.Självfallet klickade jag på den rätta
MVH
Bengt

2011-11-11, 18:25
Svar #26

Ulf Sjögren

Erik Wilhelm Ersson f 1819-06-24 i Lycksele med moder Anna Maria
Gabrielsdotter från Sorsele.Fadern okänd med dopvittnena var imponerande.
Vem var Anna Maria Gabrielsdotter?Tacksam för hjälp.Ulf Sjögren
 
(Meddelandet ändrat av Raphael 2011-11-11 18:27)

2011-11-12, 00:42
Svar #27

Erik Holmlund

Ulf> Du skulle kunna kolla upp Gabriel Hansson (f.1759) i Stensund, Sorsele. Han hade en dotter Anna Maria, född 1790.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2011-11-12 00:44)

2011-11-12, 01:10
Svar #28

Utloggad gunvor

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2019-04-17, 23:15
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/gest1
Hej Ulf!
 
Modern Anna Maria Gabrielsdotter föddes 1790-03-17 i Stensund, Sorsele och dog i barnsäng 1819-06-24 i Lycksele. Hennes föräldrar var Gabriel Hansson f 1759 i Stensund och Magdalena Gabrielsdotter Rådström f 1763 i Råsele,Åsele. (Allt enligt Sorseleboken 5.) Far till Erik Vilhelm skulle Erik Danielsson f 1789-11-18 i Gransele, Lycksele vara (samma källa - O.Egerbladh).
 
Mvh / Gunvor

2011-11-12, 06:40
Svar #29

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2019-09-19, 20:27
    • Visa profil
Jag tar gärna del av de bevis som finns för att Erik Danielssson är fader till Erik Vilhelm.
 
Noteringar:
När Erik Vilhelm döps den 25/6 1819 anges modern enligt FB vara 37 år dvs född 1782.
Enligt Lycksele FB var tydligen modern med vid dopet den 25/6 trots att hon då enligt Thea Hällebergs Sorselebok skulle vara död redan dagen före den 24/6.
Ingen notering om att modern Anna Maria Gabrielsdotter redan var död vid dopet av sin oäkta son finns med i FB?
 
Vänligen
Susann

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna