ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konstiga namn på sjukdomar och orsaker förr  (läst 3395 gånger)

2003-03-20, 18:56
läst 3395 gånger

Stefan L.

Hej!
Listan över de gamla sjukdomstermerna har blivit lång, det är fler sjukdomar än jag visste och som är mindre vanliga nu. Dessa namn är mer eller mindre försvenskade från latinet och kom på att Viktor Rydberg eftersträvade att svenskan skulle vara helt fritt från låneord.
På demografiska databasen hos Umeå Universitet finns det summariska folkmängdredogörelser och mortalitetsrapporter. I en annan fil inom databasen finns en nyupprättat del(om medicinala rapporter från en rad olika städer och orter).  
I demografiska databasen kan man läsa ihjälslagna av åskan, ihjälslagna av djur och självmördare. De kanske låter lustiga i vårt användande av termer men det var inte så under exempelvis under 1800-talet. I husförsboken kan läsa om individer som står som idiot, dåre och hora. Okvämlighetsord numera, men var knappast det under 1800-talet. Känner för att göra min egen definering av dessa tre ord.
IDIOT betydde antagligen att en person var oduglig för att kunna lära sig saker, antingen via läsning eller måste denna person blir tillsagd flera gånger om. Jag tyckte att jag läste att en idiot kunde också vara en person som var ordblind eller led av afasi(om sjukdomen fanns då).
DÅRE var beteckningen på en person som var sinnesförvirrad eller hade en psykiskt sjukdom. Dårhus var tidigare en benämning på de anstalter som dårar blev intagna på.
HORA var inte förut en term som betecknade en kvinna som levde på att har sexuella upplevelse med en rad av olika män. En kvinna som födde ett barn utanför äktenskapet eller var ogift. Då har hon horat, hennes barn fick benämningen horungen och barnet var inte son/dotter till en prostituerat utan till exempelvis en ogift kvinna. En av böckerna i kurslitteraturen står det om en kvinna födde mer än ett barn utomäktenskapet, så fick det ena barnet går på sidan om eller en bit från modern. Det var i dåtidens synsätt, att en ogift kvinna med barn var skamfläckigt och ännu värre om det var två barn.  
I dödsboken har jag träffat på namn som lungsot, magkräfta, rödsot, tandsprickning, ålderbräcklighet och blåsot. För första gången reagerade jag på detta, men jag har nu insett att det var annorlunda termer på sjukdomar och andra orsaker för i tiden.
Slutligen tänker jag skriva om en släktning till mig, visserligen har det inte med sjukdomar att höra. Han levde mellan 1902-93 och jag föddes 1970, när jag skulle in i lumpen för tolv år sedan och han var på farsans sida. Efter det farsan hade sagt till honom att jag skulle göra lumpen. När han sade det till mig så lät det följande.
Jag hörde att du skall göra exercisen
Jag, då skoltrött, var ute o festade nästan varje helg och hade då inga planer på universitetsstudier. Jag tänkte följande, vad fan menar gubben, lever han kvar i det förgångna. Det jag menar nu är att jag har mer eller mindre förståelse för det nu. Ändå tycker jag att det lät fruktansvärt gammalmodigt eftersom vi har haft värnplikt i vardagligt tal under lång tid.
 
MVH
Stefan Lundgren

2010-11-16, 17:45
Svar #1

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Hej!
Mitt problem går åt andra hållet...
Håller på och skriver en historia från 1800-talet inspirerad av min släktforskning, men kom på att lunginflammation nog inte  
alls hette så bland folk i allmänhet då. Sjukdomarna hade ju alla möjliga namn (soten el lungsoten för tbc t ex).
Någon som har ngt förslag?
Hälsningar
Elin E

2010-11-17, 08:26
Svar #2

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:37
    • Visa profil
Eagle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna