ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ventritis  (läst 1960 gånger)

2000-11-09, 20:41
läst 1960 gånger

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
År 1919 avled femåriga Aina på sjukhus i vad  
dödboken tycks kalla akut ventritis. Enligt  
min mor, som vakade över flickan, hade hon  
en hjärntumör och var alldeles blå. Kan  
någon kunnig forskare reda ut begreppen åt  
mig så blir jag mycket tacksam.
Christina

2000-11-10, 10:23
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Christina,
 
Någon kunnig forskare är jag inte men jag tror att ventritis i detta fall kan vara följande:
 
Ventriculus (latin) betyder egentligen magsäck, men används också om andra hålor i kroppen tex Ventriculi (pl) cerebri som betyder hålrummen (4 st) i hjärnan. Ordet ventritis kan vara en förkortning av ventriculitis som betyder inflammation i hålrummet (i detta fall hjärnan). I så fall kan man tänka sig att det rörde sig om en hjärnhinneinflammation som flickan drabbades av. Hjärnhinneinflammation heter egentligen meningit, men det kan ju tänkas att man skrev ventriculitis när det gällde en allmän inflammation i hjärnans hålrum. Denna svåra sjukdom var i allmänhet dödlig på den här tiden före antibiotikans tillkomst.
 
Om denna tolkning är rätt så stämmer det inte att det var en tumör i hjärnan, men diagnostiken av sjukdomar på den här tiden kanske inte var så säker alla gånger, så vad flickan egentligen led av kanske aldrig blev säkerställd.
 
Mvh Anita

2000-11-10, 14:20
Svar #2

Gunnar Ståhl

Hej Christina! Inte heller jag är forskare eller läkare. Men så sent som igår letade jag efter dödsorsaken för en av mina morbröder (död 1912 i Askim). I dödboken står gastroventeritis chr. - Begreppet finns inte på nätet - däremot mängder om gastro enteritis. Om jag minns rätt, i allvarlig form en svår maginfektion som orsakar diarré, kräkningar och konvulsioner, i värsta fall (på den tiden?) med dödlig utgång. - Om nu detta kan vara någon ledtråd. - Anita kanske kan svara mig på min undring om dödsfallet 1912 i Askim - om det nu är som det står i dödboken.

2000-11-10, 18:22
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Gunnar,
 
Med all sannolikhet bör det ha stått gastroenteritis vilket betyder just det du skriver mag- och tarminfektion. Chr står för chronicus eller chronica som betyder kronisk eller långvarig. Alltså en långvarig maginfektion.
 
Mvh Anita

2000-11-10, 19:09
Svar #4

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Tack till Anita & Gunnar. Ventriculitis är nog  
hur jag själv skulle vilja tolka sjukdomen. Efter  
50 år  mindes kanske min mor  
hjärnhinneinflammationen som en  
hjärntumör.
Mvh Christina

2000-11-10, 21:40
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Christina,
 
Ett litet förtydligande: Ventriculitis betyder INTE hjärnhinneinflammation utan som jag nämnde ovan heter hjärnhinneinflammation meningit. Min koppling till hjärnhinneinflammation var min egen fundering med tanke på de misstankar du nämnde att flickan hade en hjärntumör. Ventriculitis (cerebri) betyder ordagrant inflammation i något av hjärnans hålrum. I dödboken stod ventritis som vad jag tror måste vara en felskrivning eller en möjlig förkortning av ventriculitis. Is-ändelsen tyder i alla fall att det var någon form av inflammation och då får man väl anse att hjärntumör var mindre trolig orsak till att flickan dog.
 
Mvh Anita

2000-11-11, 07:07
Svar #6

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Sv Uppslagsbok nämner Ventrikel som 1) Magsäck, 2)Vätskefyllda rum i hjärnan, 3) Hjärtats kamrar.
 
Den blå färgen, som nämndes, ledde mina tankar til Blue Babies dvs barn med en passage mellan hjärtats kamrar viket påverkade blodcirkulationen negativt. Kan i det här fallet Ventritis syfta på hjärtats hålighet???
 
Kanske???
 
Rolf L

2000-11-11, 17:37
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Rolf,
 
Ventrikel brukar ju vanligtvis avse magsäcken men ventrikel används ju också om flera andra hålor i kroppen däribland även hjärtats två kamrar; Ventriculi cordis. Det är ju mycket möjligt att flickans blå färg kan förklaras med att hon hade någon form av hjärtfel tex försämrad cirkulation pga passage mellan hjärtkamrarna, men med avseende på ordet ventritis så är diagnosen lika osäker som att det skulle röra sig om hjärnhinneinflammation. Ventritis säger egentligen ingenting eftersom jag tror det måste vara en felstavning eller förkortning.
 
En annan betydelse av ordet ventritis kan möjligtvis komma av venter som betyder buk. Det borde då stått venteritis som då betyder inflammation i buken. Det är ju också en sannolik diagnos med tanke på stavningen, men misstanken om att någon form av hjärnsjukdom misstänktes hos flickan Aina så trodde jag att ventriculitis (cerebri) var mest sannolik.
 
Vem skrev egentligen dödsorsaken i Dödboken? Om det var prästen hur visste han då vad den avlidne dog av? Dödsbevis med läkares anteckning om dödsorsak är ju en ganska sen företeelse misstänker jag. Hur pass säkra kan man vara om att dödsorsaken är den rätta när det gäller dödböcker från äldre tid (1800-tal och tidigare)? Präster kunde ju skriva latin men de var ju inte läkare?
 
Det blev många frågor men frågan om lilla Ainas diagnos och dödsorsak skapar funderingar....  
 
Mvh Anita

2000-11-11, 20:55
Svar #8

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Anita! Tack för förtydligande. Det står  
uttryckligen i dödboken bevis från Maria  
sjukhus i Stockholm. Läkaren skrev sannolikt  
detta dödsbevis. Läkare har ju notoriskt dålig  
handstil så den stackaren som sedan skrev in  
dödsorsaken i dödboken kanske inte heller  
kunde  
läsa vad det stod utan gissade sig till  
ventritis.
Mvh Christina

2000-11-13, 18:22
Svar #9

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Hej Christina! Jag tror att din mor har alldeles rätt. Hjärnans vätskefyllda hålrum kallas ventriklar. Vätskan måste hela tiden kunna cirkulera. Om en ventrikel blir tilltäppt av t.ex. en tumör så hindras cirkulationen. Jag är inte läkare men biologilärare. För några år sedan hade jag en elev som klagade mycket över huvudvärk. Om hon gick hem blev mamman arg och skickade tillbaka henne. En dag blev flickan helt blå om läpparna, kritvit i ansiktet och när jag såg att hon höll på att förlora medvetandet så tillkallade jag ambulans. Det var en av ventriklarna som täppts till. Flickan har nu en shunt inopererad i huvudet som reglerar trycket och hon mår nu bra. Hade detta inträffat 1919 hade hon avlidit.
Hälsningar Keth
Glad pensionär

2000-11-13, 20:28
Svar #10

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Ser man på, Keth, Mamma kanske inte var så  
dum i  
alla fall. Detta är ju en mycket plausibel  
förklaring. Tack!
Mvh Christina

2000-11-14, 05:43
Svar #11

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag vill inte vara petig men jag håller delvis med Keth om att sjukdomsförloppet och diagnosen på lilla Aina kan vara som han beskriver ovan, även om blå läppar och vit i ansiktet får alla som har en försämrad cirkulation av olika orsaker och de som är på väg att förlora medvetandet.
 
Men med tanke på diagnosen och ordet ventritis så är det märkligt att inte läkaren (tydligen fanns dödsbevis utskrivet) var tydligare i sin diagnostik och åtminstone skrev venriculitis cerebri som är det brukliga för inflammation i något av hjärnans hålrum. Ventritis säger fortfarande ingenting om den säkra diagnosen mer än att det rörde sig om en inflammation någonstans (om is-ändelsen är riktig...)
 
Slarvigt skrivna diagnoser var tydligen lika vanliga på den tiden som de är idag emellanåt....
 
Mvh Anita (IVA-sjuksköterska)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna