ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Urinae  (läst 701 gånger)

2002-11-30, 15:20
läst 701 gånger

Wille Ängermark

Mars 30 1706
d. 30 Passionem plesi in emissione urinae, qvam vidi sicut aqvam tubatam et eras sa lactea materia coinqvinatam
hane morbum, nein pejus abeat, avertat Deus Medicorum optimus. A.  
Indicium qvo. dysenteriae Sed Dei beneficio omnia mala superavi. Laus Nomini eius in saecula saeculorus Amen !!!  
 
Så skrev en präst i sin almanacka 1706, vinns det någon latinkunnig som kan hjälpa mig med översättning, tack på förhand

2002-12-01, 11:07
Svar #1

Tomas Andersson

Jag har läst lite latin, men långt ifrån expert...;-). Första delen Passionem plesi in emissione urinae borde ha något att göra med urinsten eller liknande. Passion har med lidande att göra och sedan har du urinae.

2002-12-01, 12:02
Svar #2

Wille Ängermark

Tack för ditt intresse Tomas, men jag har själv kommit fram till detta också. Att han blivit frisk framgår av slutorden:  Lovat vare ditt namn i evigheters evigheter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna