ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Infarct Cordis Cardiosclerosis Nors sub  (läst 3664 gånger)

2003-01-18, 12:56
läst 3664 gånger

Elisabeth Norberg

Hej, en släkting till mig dog 1964, och i dödsboken står det att orsaken var Infarct cordis Cardiosclerosis Nors sub Vet någon vad det betyder? De första två orden borde väl vara hjärtinfarkt, men resten?
 
Mvh. Elisabeth

2003-01-18, 17:55
Svar #1

Malin Lyktberg

Elisabeth!
Infarct cordis=Hjärtinfarkt (cor/cordis=hjärta-t)
Nor=kan ha ngt. med blödning att göra, -normal? (denna är jag osäker på)
Scleros=förhårdnad i vävnad eller organ
Sub=under
Kan väl gissas, sammanfattningsvis betyda; Hjärtinfarkt med blödning i under eller nära, liggande vävnader/organ.
 
/Malin

2003-01-18, 22:12
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Nej, jag tror inte att nor har något med blödning att göra. Troligen är det någon felläsning eller felstavning i dödsboken. Sub betyder mycket riktigt under men tolkningen av detta må vara osagt tills man vet vad som verkligen står.
Infarct cordis är hjärtinfarkt och cardioclerosos är åderförkalkning.
 
Mvh Anita

2003-01-18, 22:58
Svar #3

Malin Lyktberg

Anita!
Min tolkning utav allt (utom just Nor, har jag lämnat utrymme för, då jag inte är säker).
Scleros innebär alltså en förhårdnad (förkalkning utav en vävnad eller organ)
Jag har dubbelkollat i böcker så det är korrekt.
 
Så vida min yrkesutbildning helt förlorat sitt värde, kan jag tala om att jag bl.a är utb. Undersköterska och Skötare sedan drygt 12 år tillbaka.
 
/Malin

2003-01-19, 00:59
Svar #4

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Hjärtinfarkt och åderförkalkning i hjärtat är riktigt. Säkert står det i övrigt 'mors sub(ita)', vilket betyder plötslig död.
Mvh!
Håkan

2003-01-19, 06:44
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Mors subita, klart som spat! Ibland ser inte ögonen det mest självklara.  
Ha en bra dag!
Anita

2003-01-19, 09:58
Svar #6

Elisabeth Norberg

Tack alla som försökte hjälpa mig! En sammanfattning av era resultat blir alltså Hjärtinfarkt åderförkalkning plötslig död.
Stämmer det?
 
Mvh. Elisabeth

2003-01-19, 10:16
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Helt korrekt. En annan sammanfattning är att grundsjukdomen var åderförkalkning i hjärtats kranskärl och troligen även övriga kärl men den plötsliga döden orsakades av en akut hjärtinfarkt.
 
Hälsningar Anita

2008-04-11, 10:02
Svar #8

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Hej!
 
Min biologiske farfar led av TBC och var intagen på sanatorium flera gånger, men blev aldrig riktigt bra i lungorna.  
När han dog angavs orsaken till: Infarctus myocardii acutus c arytmia. Som jag förstår det så betyder det att han fick en akut myokard(hjärtmuskel?) infarkt.
c vet jag inte om det står för, cum = med?  
arytmia = rytmstörning?
Likaså angavs Asthmatisk bronkit (= fel på luftrören; hopdragning eller slembildning?) och Kronisk ischaemisk hjärtsjukdom (= otillräcklig blodtillförsel i hjärtat?).
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad

2008-04-11, 12:23
Svar #9

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej!
Tror du har tolkat helt rätt! Asthmatisk bronkit är en astmaliknande bronkit och arytmia står helt rätt för rytmstörning. Den kroniska hjärtsjukdomen tyder jag som att det blev rubbning i blodtillförseln då och då.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna