ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Infarctus myocardi  (läst 1411 gånger)

2004-08-09, 18:00
läst 1411 gånger

Elisabeth Norberg

Hej!
Skulle bli hemskt tacksam om någon kunde översätta dessa två dödsorsaker.  
 
1. Iufarelns myoenti Antenioselenis eordis
(Det är möjligt att första ordet var Lufarelns)
 
2. Akut förgiftning med ayauRasuua (det var ett stort R men inget mellanrum, men kanske skrev prästen väldigt tätt och det ska stå ayau Rasuua.) Enligt släktberättelser drack personen ifråga kungsvatten.
 
Båda dödsorsakerna var mycket svårlästa och det är många läsfel från min sida. Bl. a är det mycket möjligt att någon eller t.o.m. alla u:en i stället är n och vise versa.
 
Tack så mycket på förhand.
 
Mvh. Elisabeth

2004-08-09, 18:31
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ja, Elisabeth, detta blev svårt, men mitt första intryck av diagnosen tolkar jag som
Infarktus myocardi arteriosclerosis cordis med stor tveksamhet inför uttydningen av ordet antenioselenis.
 
Detta skulle i så fall betyda Infarkt (propp) och åderförkalkning i hjärtat.
 
Men som sagt tolkningen är mycket osäker. Kanske kommer någon annan hjälp?
 
Den andra tolkningen kan jag inte. Aqua har jag för mig betyder vatten, och då kan kungsvatten möjligen stämma. Men vad är kungsvatten?

2004-08-09, 18:39
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Kungsvatten heter aqua regis på latin.
 
Mvh//
Lotta

2004-08-09, 18:42
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Vet du vad kungsvatten är också, Lotta?
 
Anita

2004-08-09, 18:51
Svar #4

Karin Björkholm (Karin)

Kungsvatten. Från ... encyklopedin. Kungsvatten eller aqua regis är en blandning
av två syror som har förmågan att lösa upp guld och platina. ...Blandningen består av salpetersyra och saltsyra, båda i koncentrerad form och vanligen i volymförhållandet 1:3, ibland 1:4.

2004-08-09, 19:42
Svar #5

Elisabeth Norberg

Hej!
Tack så mycket för hjälpen. Ja, fras 2 var mycket svårtolkad. Nu när jag tänker på det så behöver det ju inte vara latin. Akut förgiftning stod på svenska, och var konstigt nog väldigt lätt att tolka. Men regis är jag nästan helt säker på att det inte stod, någon g, y eller liknande fanns inte med i ord två/andra delen av ordet.
 
Mvh. Elisabeth

2004-08-09, 20:06
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Karin! Jag har aldrig hört talas om denna otäcka blandning tidigare...

2004-08-09, 21:40
Svar #7

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
Kungsvatten har faktiskt används inom sjukvården en gång i tiden. Se bara här vad NF2 skriver:
 
Kungsvatten, kem., en fri klor innehållande blandning af salpetersyra och klorvätesyra, som nyttjas till att lösa guld (metallernas konung) och platina.  
-- Kungsvatten har inom medicinen haft användning mot vissa sjukdomar i lefvern och mjälten, mot skörbjugg och rödsot, mot gammal syfilis och kroniska hudsjukdomar m. m. Vanligen har man blandat kungsvattnet i bad, antingen helbad eller, oftare, fotbad. Sådana bad verkade starkt retande och framkallade affjällning af huden. Enligt uppgift skulle efter en längre stunds bad i utspädt kungsvatten uppträda sur smak, spottflytning, koliksmärtor och diarr?.  
-- Numera torde kungsvatten ej vidare användas som läkemedel.

2004-08-09, 22:09
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Elisabeth!
Var har du hittat detta (det vill säga vilken kyrkobok, vilken tid)? Det skulle vara intressant att kasta ett öga på.
Att det står aqua plus att han skall ha druckit kungsvatten får mig att tro att det står regis, regalia eller något sånt.
Klassades dödsfallet som självmord? (Jag har lite svårt att tänka mig att man får i sig kungsvatten av misstag, såvida det inte var frågan om ett bad...

2004-08-10, 02:26
Svar #9

Rune Edström (Rune)

Hej Anita
Fanns det ingen liten flaska av kungsvatten hos dina far eller morföräldrar. Det användes vid lödning för rengöring av lödstället före lödning med tennet. Senare tiders lödpasta kommer inte i närheten av den rengöringseffekten.
mvh
rune

2004-08-10, 18:15
Svar #10

Elisabeth Norberg

Anders,
 
Personen hette Edvard Svensson och var min mormors morfar. Enligt vad min mormor har fått höra hällde Edvard av misstag upp kungsvatten istället för sprit till en kompis, som dog. Han fick då så stora skuldkänslor att han själv gjorde samma sak.
 
Han dog 9 maj 1925 i Lunds domkyrkoförsamling. Vilken volym osv. det var vet jag tyvärr inte, men jag har själv letat upp honom där så jag vet att han finns med.
 
Det skulle vara hemskt snällt om du kunde kasta att öga på dödsorsaken. Själv kan jag inte för mitt liv se vad där står. Men jag tänkte kolla några månader tillbaka och se om den påstådda kompisen, som skulle ha dött av samma sak, finns med. Tyvärr vet jag inte hans namn.
 
Mvh. Elisabeth

2004-08-11, 09:12
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Tyvärr blir det inte så enkelt som jag trodde, jag hade hoppats att han var död lite tidigare i det område som täcks in av GLA och Genline...

2004-08-12, 15:43
Svar #12

Elisabeth Norberg

Anders,
Ingen fara, jag har ju en del av dödsorsaken så lite vet jag ju ändå.
 
Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna