ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hypertrophia et dilatatio cordis  (läst 1476 gånger)

2012-04-16, 22:14
läst 1476 gånger

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Är det någon som är villig att hjälpa mig med att översätta denna dödsorsak till svenska?
Hypertrophia et. Dilatatio cordis coarctatio aortae et. Foramen ovale (cordis) apert. (Med reservation för stavning)
 
Stort tack på förhand!

2012-04-16, 22:28
Svar #1

Utloggad Iréne Ströman Rosén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2018-03-07, 20:08
    • Visa profil
Med hjälp av Googles översättningsprogram:
KONTRAKTION förstoring av hjärtat och aortan. ett ovalt hål
 (hjärta) som skall öppnas.

2012-04-16, 23:07
Svar #2

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Okej, tack så mycket för hjälpen Iréne!  Är detta någonting som kan komma plötsligt? Varför jag undrar är för att vederbörande gifte sig dagen innan han dog och jag tänker att om han hade varit sjuk en längre tid innan så kanske han borde ha väntat med att gifta sig, tills han hade blivit frisk, men man kanske inte ska spekulera i sådant, det är ju upp till en själv att bestämma.

2012-04-16, 23:08
Svar #3

Utloggad Per Inge Renström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2022-01-29, 23:13
    • Visa profil
Hei Anton
 
Jeg tror vi må gi en mer nøyaktig oversettelse.  
Cordis coarctatio aortae betyr medfødt (kongenital)  forsnevring ( förträngning) av hovedpulsåren ( aortan).
Det vil si at det blir mer arbeide for hjertet å pumpe ut blodet og da hjertet er en muskel blir det større hjertet dvs hypertrofi og dilatert ( dilatio) som er utvidelse av hjertet .
Da det lille hullet som er ovalt inne i hjertet som forblir dette åpent ( foramen ovale = ovalt hol) som er åpent ( apert) Dette hullet lukker seg ikke pga av stort trykk inne i hjertet da trykket inne ihjertet er så stort pga av hjertet må bruke mye kraft og dermed holder det store trykket inne i hjertet åpningen åpen ( foramen ovale apert cordis). Håper dette kan være avklarende.
 
mvh
 
Per Inge Renström

2012-04-16, 23:15
Svar #4

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej Per Inge!
 
Tack så mycket för din förklaring.  Den var absolut till stor hjälp, nu har jag fått mer kött på benen och förstår vad det handlar om.  
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2012-04-16 23:16)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna