ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fractura complicata tibia et fibala dextra  (läst 1205 gånger)

2010-04-08, 15:57
läst 1205 gånger

Utloggad Maja Ekman Olin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2018-04-28, 11:49
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon vet vad det här är för diagnos. Det ska röra sig om en olycka där den här pojken blev överkörd av spårvagnen i Stockholm 1899. Diagnosen lyder: Fractura complicata tibia et fibala dextr. om jag läser det rätt.
 
Det finns också operationsanteckningar enligt följande:
Transplantation enligt Thiersch
 
Som jag förstått det hela så gjordes det först en operation där man avlägsnade bensplitter i underbenet och satte en sutur men två månader efter den operationen gjorde man ytterligare en operation där man transplanterade hud enligt ovan.  
 
Har någon mer information kring det jag beskrivit ovan så skulle jag bli mycket tacksam.
 
Med vänliga hälsningar,
Maja Ekman Olin

2010-04-08, 16:52
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1218
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:47
    • Visa profil
    • akewah.se
Komplicerad fraktur av fibula och tibia dextr. (höger underbens båda ben). Underbenet krossat med andra ord. Enligt operationsanteckningar gjordes transplantation sannolikt av hud för att täcka såret.

2010-04-09, 00:00
Svar #2

Utloggad Maja Ekman Olin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2018-04-28, 11:49
    • Visa profil
Stort tack för hjälpen Åke!
 
Enligt släktingars berättelse ska denna åttaåriga pojke fått benet amputerat under knät men en läkare hade kommit på att man skulle prova att sätta in en skruv eller fjäder som skulle hjälpa benen att läka ihop igen istället.  
 
Någon amputering blev det ju uppenbarligen inte men jag kan inte heller läsa mig till att det skulle ha opererats in något i benen för att hjälpa dessa att åter växa ihop.  
 
Vad tror ni om den berättelse som släkten fört vidare ovan kontra de journalanteckningar jag hittat?

2010-04-09, 15:17
Svar #3

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1218
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:47
    • Visa profil
    • akewah.se
Det låter väldigt tidigt för en sådan experimentell kirurgi, jag har ingen klar uppfattning men skulle gissa att det var först i mitten på 1900-talet som man började med sånt. Jag vet inte vad transplantation enl Thiersch innebär men gissar att det rörde sig om hudtransplantation. Om underbenet skulle kunna räddas så var det ju viktigt att få bort öppna sårytor.

2010-04-09, 15:43
Svar #4

Utloggad Ann-Britt L Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 10:28
    • Visa profil
Hej Enligt
Wikipedia, den fria encyklopedin
 
Karl Thiersch (1822-1895)Karl Thiersch, Även stavat Carl Thiersch (April 20, 1822 - den 28 apr 1895), var en tysk kirurg födda i Munich. Hans far var pedagog Friedrich Thiersch, Var hans svärfar berömda kemist Justus von Liebig. En bror, Ludwig, Var en inflytelserik konstnär, medan en annan, H.W.J., Var en teolog.
 
Han tog sin doktorsexamen från Universitetet i M?nchen i 1843, där från 1848 till 1854 tjänstgjorde han som PROSEKTOR av patologisk anatomi. Efteråt blev han professor i kirurgi vid universiteten i Erlangen (Från 1854) och Leipzig (Från 1867). Han var en medicinsk kirurg i Första kriget Schleswig under Louis Stromeyer (1804-1876), och en medicinsk konsult under Tysk-franska kriget.
 
I 1865 Thiersch visade epitelial ursprung av cancer, vilket satte honom i opposition till doktrinen av Virchow att en carcinoma kan komma från bindväv. Thiersch konstateranden är således överens om genom forskning som utförts av Wilhelm von Waldeyer-Hartz (1836-1921) på Universitetet i Breslau. Han är också krediteras med ändring av Joseph ListerÄr tekniken för antiseptiska sterilisering genom att byta salicylsyra för karbolsyra. Dessutom gjorde bidrag om sårläkning och forskning av fosfor nekros i käken.
 
Hans namn förknippas med Thiersch's transplantat, en metod för split-hudtransplantation som han utvecklade. Detta graft ibland kallas en Ollier-Thiersch graft (uppkallad med fransk kirurg Louis Léopold Ollier).

2010-04-10, 10:23
Svar #5

Utloggad Maja Ekman Olin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2018-04-28, 11:49
    • Visa profil
Stort tack, båda två!
 
Den åttaåriga pojken var den blivande skådespelaren, Gösta Ekman dä. Kanske kan vara lite roligt att veta...
 
Med vänliga hälsningar,
Maja Ekman Olin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna