ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fibrosis myocardii  (läst 1976 gånger)

2000-11-25, 19:26
läst 1976 gånger

Carola Ulups

Hej
 
Är det någon som kan översätta en dödsorsak som Fibrosis myocardii + infox. etylalkohol-barbitur. Att det har med alkohol att göra förstår jag av det sista stycket, men vad det hela betyder vet jag inte. Är det någon som vet?
 
Med hälsningar  
Carola

2000-11-25, 19:53
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Carola,
 
Fibrosis myocardii betyder fritt översatt ärrbildningar eller ökad bindvävsbildning (förhårdnader) i hjärtat. Intox. är förkortning av intoxikation som betyder förgiftning i det här fallet pga alkohol och barbiturater(sömnmedel).
 
Mvh Anita

2000-11-25, 21:30
Svar #2

Carola Ulups

Hej Anita
 
Tack för ditt svar! Kan det betyda att det var själmord eller blir det kanske förhårdnader i hjärtat på grund av missbruk? jag frågar på grund av att det tydligen var blandmissbruk.
 
Med vänlig hälsning  
 
Carola

2000-11-26, 06:41
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Carola,
 
Fibros eller ärrbildningar betyder att muskelceller i hjärtat förstörts (oftast pga kärlkramp eller hjärtinfarkter) och ersatts av bindväv istället. Detta ger en försämrad blodcirkulation i hjärtat.
Jag kan inte riktigt svara på om missbruket i sig ökar fibrosen i hjärtat, men förgiftningstillstånd är ju inte att föredra när hjärtat är dåligt blodförsörjt (ökad belastning på hjärtat).
 
Mvh Anita

2000-11-26, 09:34
Svar #4

Carola Ulups

Tack Anita!
för ditt svar:
 
Med vänlig Hälsning
 
Carola

2004-02-25, 16:34
Svar #5

Anne Karlberg

Hejsan!
Jag skulle vilja fråga om någon kunde hjälpa mej med att förstå vad min farfar dog av. Han dog 1952
det är möjligt att det finns felstavningar.
Encephalopatia UNS e insuffieiantia cordie acnta
UNS Lesointerna cerebie dine fractura insainae
lasione cerebri.
 
Vore tacksam för svar.

2004-02-25, 17:08
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Anne,
Det är lite svårt att tolka vissa ord (trol. felstavning) men jag gör ett försök:
 
Hjärnskada Utan Närmare Specifikation (UNS) och
akut hjärtinsufficiens (hjärtsvikt)
 
Det sista var lite svårare men jag tolkar det som:
Inre sårskada (kärlskada) i hjärnan och fraktur ? blödning i hjärnan.  
 
Mvh Anita

2004-02-25, 23:42
Svar #7

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Inte helt lätt att översätta från 'Lesointerna'. De första två orden bör betyda 'inre hjärnskada'. Kan det stå 'sine' i stället för 'dine'? I så fall blir betydelsen 'utan fraktur'. 'sain' associerar jag till de franska orden 'sang' (blod) och 'saigner' (blöda). 'in' brukar på latin stå för en negation, och betydelsen av det följande skulle då kunna bli 'oblodig hjärnskada'. Encephalopathi betyder sjukdom omfattande en stor del av hjärnan. I övrigt håller jag med Anita.
Mvh! Håkan

2004-02-27, 14:59
Svar #8

Anne Karlberg

Hej Anita och Håkan!
Tackar så mycket för era snabba svar, det var intressant att få veta dödsorsaken.
 
MVH Anne Karlberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna