ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bronchitis capea  (läst 862 gånger)

2004-10-22, 03:50
läst 862 gånger

Ingela Ivansson

Hej!
 
Är det någon som kan hjälpa mig att översätta följande dödsorsak till svenska?  
Bronchitis capea, eller ev. copea + rachitis var dödsorsak för en knappt tvåårig flicka 1941. Jag vet vad rachitis var, och förmodar att det första måste ha med luftrören att göra.
 
Tack på förhand
 
Ingela Ivansson

2004-10-22, 06:37
Svar #1

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej Ingela,
 
Jag är inte så duktig på latin, men jag har haft bronkit många gånger!  
Luftrörskatarr, kan man säga. Förstadiumet till lunginflammation.
 
/Helena i Södertälje

2004-10-22, 18:59
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ingela! Bronchitis betyder som Helena skriver luftrörskatarr. Vad Ca(o)pea betyder vet jag inte. Är det inte en feltolkning av ordet?
 
Rachitis betyder i alla fall engelska sjukan. En sjukdom orsakad av D-vitaminbrist och för lite sol.  
 
Mvh Anita

2004-10-22, 23:56
Svar #3

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
D-vitaminbrist ger bl a upphov till bristande mineralisering av skelettet, mjukt ben och skelettdeformiteter. Bl a var det vanligt med ryggböjning, kyfos, och s k gåsbröst, framskjutning av bröstbenet. Små barn drabbades ofta och dukade ofta under i infektioner i luftvägarna. Om det står copia, kan det möjligen vara en senare latinsk variant av copiosus, som betyder riklig. Betydelsen blir då riklig eller kraftig luftrörskatarr.
Mvh! Håkan

2004-10-23, 03:50
Svar #4

Ingela Ivansson

Hej!
 
Stort tack för hjälpen! Jag trodde faktiskt inte att barn fick rakitis så sent som på 1940-talet. Har själv småbarn och är mycket tacksam för att det finns AD-droppar!
 
Hälsningar
 
Ingela Ivansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna