ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slag på tungan  (läst 687 gånger)

2003-03-12, 21:15
läst 687 gånger

Eva Leksell

Slag på tungan råkade en ana till mig ut för, enligt dödnotis i Folkärna kring mitten av 1700-talet. Sedan stod något i stil med att hon intet förmådde att tala och att hon dog morgonen därpå.
 
Första gången jag läste notisen begrep jag inte mycket. I meningen innan stod något om grannarna, så jag började undra om hon varit i slagsmål. När jag sedan läste om det några år senare hade jag blivit bättre på att tyda handstilar och såg då att grannarna inte alls hade med slaget att göra (det stod tvärtom att hon kom väl överens med dem).
 
Visst måste hon ha fått slag (stroke) så att hon först miste talförmågan och sedan dog?

2003-03-13, 05:47
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Eva,
Ja, troligtvis var det så att hon fått slag dvs i det här fallet en större propp eller blödning i hjärnan som orsakade att hon miste talförmågan (afasi) och senare avled.  
 
Mvh Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna