ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kåf / Kof  (läst 1443 gånger)

2012-08-27, 10:37
läst 1443 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
En för mig ny bekantskap bland dödsorsakerna - kåf - funnen i Harestad (O) C:2 sid 151, där två mogna män avlider i denna åkomma år 1800. Ordet finns inte med på DDSS lista, där man annars hittar de flesta gamla sjukdomsnamn.
 
Googling ger träff på bland annat bröstsjukdom med kåf - det gäller en äldre kvinna, död 1864 i Ryda i Västergötland. Och i småländska Adelöv dör 1767 en änka av kåf med värk, håll o styng.
 
Fornnordiskt kanske och inlånat i engelskan (cough)? Men hosta anges som dödsorsak för ett par andra på samma sida, så kåf borde vara något annat. Stavningsvariant av quaf (kvav)?
Hälsar vänligen
Maud

2012-08-27, 19:28
Svar #1

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Min gissning lutar åt att Kåf kan betyda hosta på gammal bohuslänska /svenska. Kanske kan våra norska anbytare bidra med information om ordet används där- nu eller tidigare.
Ordet Kåvna betyder storkna, kvävas enligt Dialekt i Bro och Brastad, Stångenäs Hembygdsförening 1993.
Ordet Kåf finns inte med där men boken täcker snarare 1900-tal än 1800-tal. Om prästen noterade de sjukdomar /dödsorsaker som familjen uppgav kan troligen språkbruket varit olika i olika familjer och några använde hosta samtidigt som andra använde kåf. Vi får spana efter fler belägg!
Mvh Harriet

2012-08-27, 21:45
Svar #2

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Som Harriet skrev så betyder verbet kåvna, att kvävas, att ha svårt att få luft. Så substantivet kåv betyder helt enkelt andnöd, andtäppa. Vet inte om det brukats i hela landet, men i Västergötland har det i alla fall funnits. Kåvna används säkerligen av en hel del fortfarande. Huruvida kåv används idag, vet jag inte.
 
Sen har vi ju adjektivet kåvet, dvs kvavt. Ett ord som jag använder ofta. Ja, i alla fall när det är kåvet! När jag tänker efter så använder jag oftare ordet kåvet än ordet kvavt. En måste ju va rädder um de gamle ordena!  
 
Förresten, man skulle ju kunna säga så här: När dä ä åska i lufta så kan dä va så kåvet ute att en håller på å kåvna!  
 
Vänligen,
Tomas

2012-08-27, 23:01
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Se där, en gammal stavningsvariant av quaf (kvav) alltså. Tack så mycket! Ska lägga kåvet på minnet, trevligt ord.
Hälsar vänligen
Maud

2013-10-22, 14:59
Svar #4

Sara Karlsson

Hej, En liknande formulering som ovanstående? Eller är det något annat? Kan det vara kvävande hosta?

2013-10-22, 15:47
Svar #5

Utloggad Moderator Språk

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Sara!
 
Visst är det samma ord (jag får ändra rubriken lite), så personen ifråga bör alltså ha dött av en kvävande hosta. Uppslagsordet kov / kåv beskrivs i Svenska Akademiens Ordbok (SAOB) såhär:  
neutrum; bestämd form -et (ko'vet (med) öp(pet o) [...]. (kof 1763-1807. kåf c. 1730- 1807). [svenskt dialektalt kov, kåv, kåva, kvävning, hosta, andtäppa, lungsot; jfr fornnordiska kóf kvóf, rök, ånga, [...], rägn- l. snöby, uppdämning; sammanhörande med KVAV, substantiv; jämför KOVEN, KOVNA, ävensom fornsvenska kova, kväva] (?) kvävning; andnöd, andtäppa; i synnerhet i bestämd form. SWEDBERG Ordab. (c. (1730). WESTE (1807; anfört såsom populärt; och såsom land- skapsord). jämför BRÖST-KOV..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna