ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kvav / Quaf  (läst 1300 gånger)

2003-07-26, 02:56
läst 1300 gånger

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Ang. en av mina anfäder står det: Dödsorsak:Quaf,vad är det?
Kvävning?
 
Mvh, Anne-Lee Wilson.

2003-07-26, 11:30
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Om 'Kvav' (andnöd/andtäppa framförallt) kan man läsa lite under Kväva.

2003-07-30, 12:53
Svar #2

Utloggad Jan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 11:39
    • Visa profil
I dödeböckerna förekommer ofta dödsorsaken bröstquaf - andnöd/andtäppa. Jag har även en ana som dog i hufvudquaf. Vad kan det vara?
Jan Olsson

2003-07-30, 20:16
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Förutom de sjukdomsorsaker som nämns under Kväva och Av våda förkvävd under ovanstående ämne, kan jag tänka mig att sjukdomsorskaen kväva kan vara hjärtsvikt som ett senare skede ger kvävnings- och andningsproblem, dvs hjärtsvikt.Vid att en akut allvarlig hjärtsvikt uppstår ett s.k. lungödem som ger andnöd och kvävningskänsla pga hjärtats bristande pumpförmåga. Detta gör i sin tur att vätska ansamlas i lungorna. När detta uppstår skapas ett s.k. lungödem och som obehandlat gör att patienten kvävs pga av syrebrist. Förr, när  hjärtstärkande och urindrivande medicin inte fanns gav denna sjukdom eller symtom på allvarlig hjärtsjukdom en absolut dödlig utgång.
 
Kväva som dödsorsak kan jag tänka mig även kan vara astma. Denna sjukdom ger samma typ av kvävningskänsla p.g.a. syrebrist i lungorna, eller snarare CO2-förgiftning, och som i ett obehandlat akut tillstånd leder till döden.
 
Vad dödsorsaken kväva i varje enskilt fall kan stå för är nog svårt att svara på, men dessa orsaker skulle jag med största sannolikhet tro vara ett par av de möjliga dödsorsakerna.
 
Mvh Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna