ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frätande sjukdom  (läst 1441 gånger)

2003-11-03, 08:57
läst 1441 gånger

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 13:40
    • Visa profil
Hej!
Vad kan ha menats med frätande sjukdom. Det är en 44-årig kvinna som dör i det i Hult sn i Småland 1772.
Hälsningar Lissela

2003-11-03, 15:05
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Lissela
Undrar om det inte var samma som kräfta sedermera kallad cancer.
mvh
rune

2003-11-03, 18:06
Svar #2

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 13:40
    • Visa profil
Hej Rune!
Ja, jag var själv inne på hudcancer. Det låter ju som det skulle vara en hudsjukdom med sår liknande frätskador. Eftersom det är en dödsorsak bör det förstås vara en dödlig sjukdom.
Men är det någon som vet om hudcancer brukade kallas frätande sjukdom på 1700-talet?
Hälsningar Lissela

2003-11-04, 06:25
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Frätande ska nog i detta sammanhang tydas som en (långsamt) tärande sjukdom. Vilket innebär att kvinnan led av någon på den tiden icke närmare diagnostiserbar åkomma som gjorde att hon tacklade av och slutligen dog. Att utifrån uppgiften frätande sjukdom sluta sig till en exakt dödsorsak är såvitt jag begriper omöjligt, men det rörde det sig troligen om en invärtes sjukdom. Synliga yttre symtom fanns det namn på och de angavs som dödsorsak (till exempel vattusot = ödem), fast man visste ju inte vad som orsakade symtomen.
Hälsar vänligen
Maud

2003-11-04, 15:39
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag tror också att det är svårt att veta vad som på 1700-talet angavs som frätande sjukdom. I dagens terminologi skulle jag tänka mig att det skulle röra sig om någon form av elakartad tumör (cancer) som på ett synligt sätt var frätande. Vissa former av aggresiv bröstcancer ger fula, illaluktande frätande sår som obehandlat sprids frätande och fort. Även underlivscancer visar tydliga symtom på att vara frätande. Likaså hudcancer som sagts.
 
Men vad som på 1700-talet angavs som frätande sjukdom kan ju ha varit något helt annat. Invärtes sjukdomar, vad de än månde vara, kan ju alla på sitt sätt vara tärande eller frätande, så dödsorsaken blir nog ett frågetecken som jag ser det.
 
Mvh Anita

2003-11-04, 19:07
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Hej
Har börjat fundera på fransos = syfilis. Visst ger den utslag utanpå kroppen.
mvh
rune

2003-11-05, 08:19
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Rune!
Eftersom syfilis, åtminstone vad jag vet, är utrotat eller åtminstone en högst behandlingsbar sjukdom i vårt land, så blir det att söka i litteraturen för att hitta de symtom som utmärker den sjukdomen.
 
Enligt vad jag kan utröna så ger syfilis i de senare stadierna svåra hudutslag och sår. Ger även lokal vävnadsförstöring i hjärta, blodkärl och centrala nervsystemet ofta med svåra skador som följd. Jag vet att syfilis ofta gav psykisk instabilitet i slutskedet och det tillsammans med sår kan man ju i högsta grad kalla en frätande sjukdom.
 
Men som sagt vad som menas med frätande sjukdom på 1700-talet kan vara svårt att veta.
 
Med hälsningar!
Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna