ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blodsprång  (läst 2595 gånger)

2001-01-30, 20:25
läst 2595 gånger

Utloggad Kenneth Frejd

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2021-08-28, 09:52
    • Visa profil
Jag har i dödsböckerna från församlingar i Tjust härad (H) stött på två dödsorsaker som gör mig något konfunderad.
 
1. Blodsprång - det är en 34 årig man som dör av detta.
 
2. Blodände - det är en 74 årig kvinna som drabbas av detta.
 
I den litteratur jag har tillgänglig återfinns inte något av dessa begrepp. Finns det någon medicinskt kunnig forkare som har svaret?

2001-01-31, 06:46
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:49
    • Visa profil
Hejsan,
Enligt Ordbok för släktforskare, Andersson/Anderö finns Blodgång = dysenteri.
MVH
Calle

2006-05-18, 10:25
Svar #2

Mia Löwgren (Mis)

Är detta samma dödsorsak som blodflöde? Det är en kvinna, Katarina Olsdotter, Västerfärnebo,som dör av detta 14 oktober 1811, allt enligt Västerfärneboskivans dödbokslista nr 1.

2006-05-19, 09:11
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mia!
 
Eftersom språng bl a betyder häftigt sjukdomsanfall, så kan man ju anta att ordet är detsamma som blodstörtning. Kan hon ha dött i samband med en förlossning? Kvinnor kan ju blöda ymnigt vid menopausen också, men om det leder till döden, det är möjligt, om de sedan förr lider av blodbrist.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-05-19, 09:44
Svar #4

Mia Löwgren (Mis)

Hej Ann-Mari!  
Jo jag har väl tänkt nåt i den vägen, kanske, fast det stod blodflöde2 och inte -språng. Dock låter det ju just som någon form av blodstörtning. Som Moli?re.

2006-05-19, 10:14
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mia! Så dumt av mig, att inte läsa vad du skrivit, men blodflöde och blodsprång, måste ju ha med någon stor blodförlust att göra. Det står väl inte exakt, var blodflödet kom ifrån eller i vilket sammanhang det hände, antar jag. Så själva huvudorsaken får man väl bara gissa sig till eller nöja sig med att hon dog av blodförlust.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-05-19, 10:56
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

När jag hör ordet blodsprång, så tänker jag mer på något liknande aortasprängning eller något stort blodkärl som går sönder, kanske beroende på högt blodtryck.
 
Blodstörtning används mer vid förlossningar och missfall.
 
Prästen kanske inte var så insatt i medicinska termer?  
 
Hälsn. Eivor

2009-03-28, 10:05
Svar #7

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Jag tänkte på en gång om det kan vara kroppspulsådersbråck som nu idag heter det. För det ligger i vår släkt av några hade dött av sådan Kroppspulsåderbråck  Betyder det Blodstörtning som Kroppspulsåderbråck ?? Jag vet inte om det är rätt formuleringen.. Min farfarsfarsbror hade sådan blodstörtning samt några av nutida släktningar hade dött av sådan. Jag hade frågat min kollega om Kroppspulsåderbråck är ärftligt, och svaret blev tvetydig varken ja eler nej.
 
Mvh Susanne

2009-03-28, 10:27
Svar #8

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1218
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:47
    • Visa profil
    • akewah.se
Om man dog av kroppspulsådersbråck förr (säkert inte lika vanligt som nu) så var det knappast något som kunde beskrivas som blodstörtning eller blodsprång, de båda senare begreppen var säkert assosierade till dramatiska blödningar. Den som dog i kroppspulsådersbråck fick ju plötsligt väldigt ont och dog. Prästen kunde kanske skriva slag eller rentav magont.
 
Åke

2009-03-28, 11:08
Svar #9

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Ok- Åke !
 
Hrm.. Det kan vara av magsår iså fall. Men det står inte klart och tydligt på vad denna person dog av. Det står bara blodstörtning punkt och slut. Men även det kan betyda var som helst av just blodstörtning som t ex Kvinnan som i samband med förlossningen.
 
Det kan vara som Eivor som skrev tidigare inlägget att prästen inte är insatt när det gäller mediciniska termer.. Utan hade hört av släktning som berättade.  
 
Men min avlägsen manliga släkt hade dött av just av blodstörtning bara 32år gammal och lämnade 3 småbarn och fru.- Därför kom jag kom tänka på kroppspulsåderbråck..  
 
Susanne

2009-03-28, 21:58
Svar #10

Utloggad Lars Edvard Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2020-10-27, 00:00
    • Visa profil
    • www.landberga.se
Hej
 
Jag skulle tro att man med blodstörtning menade en lungblödning orsakad av tuberkulos. Denna sjukdom var ju mycket vanligare förr och drabbade ofta relativt unga människor.
 
MVH
 
Lars Edvard

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna