ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wådelig Drunknad  (läst 1826 gånger)

2003-05-28, 13:24
läst 1826 gånger

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Min ana Jöns Jonsson i Roglösa dog år 1830 och som dödsorsak anges i dödboken  wådelig drunknad. Kan jag ta för givet att det betyder att det var en 'hemsk' olyckshändelse eller betyder det att ett brott begåtts?
 
Mvh
Ann Little

2003-05-28, 14:11
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ann Little,
Jag gissar att wådelig i det här fallet syftar på att drunkningen var av våda, d v s utan avsikt, till skillnad från om han dränkt sig. Jmfr ordet vådaskjuten.
Slog upp ordet våda i Wess?n, Våra ord - kortfattad etymolgisk ordbok. Där står bl a:
våda fara: bildning till isl. v?, no vå olycka, skada. Härtill vådlig
 
Han hade ju både Vättern och Tåkern att drunkna i ... i båda fiskades det säkert, och om vintern var det troligen vintervägar över isen .....
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-05-28, 15:48
Svar #2

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Olle!
 
Tack så mycket för ditt svar! Jag trodde nog att det handlade om en olyckshändelse, men ville bara göra mig helt säker. Enligt dödboken så drunknade han i Vättern!  
År 1998, då jag sist var hemma i Sverige, körde vi upp till Stockholm (från Göteborg)och (som du säkert vet) så följer vägen Vättern en bra bit. Det var innan jag börjat släktforska och innan jag visste något om alla mina anfäder som förr bodde i trakterna vi åkte förbi en snöig november natt. Vi var tröttna och frusna (värmen fungerade inte i bilen!) och jag satt och tittade på enstaka ljus som lyste fram då och då mellan barrskogsträden. Jag fantiserade om att där fanns min familj och att vi snart skulle vara hemma.  
Lustigt med tanke på det jag nu vet om mitt ursprug!
 
Mvh
 
Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna