ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utsockne frälse  (läst 1467 gånger)

2005-08-11, 13:16
läst 1467 gånger

Lena Rönnerstam

Under min släktforskning i Ö:a Tommarp (Österlen) har jag i byn Wirrestad stött på benämningen nr 10  1/3 utsockne frälse  Wirrestad Tidsepok ca mitten 1800-talet.
I SAOB har man ännu inte kommit till bokstaven U men jag har under frälse läst att ordet utsockne frälse användes om de från Danmark erövrade provinserna. Ej heller finns ordet utsockne med i Ordbok för släktforskare.
Skulle vara tacksam om ngn kunde förklara för mig vad som åsyftas med utsockne frälse och vad det innebar rent praktiskt.
Den familj jag följer bodde under generationer på samma ställe.

2005-08-11, 14:01
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Insockne resp. utsockne frälse är de danska och norska motsvarigheterna (ungefär i alla fall) till det svenska ypperliga resp. allmänna frälset.
 
Insockne frälsegårdar låg i samma socken som ägarens sätegård; utsockne låg följaktligen i en annan socken.
 
Det var olika stor skattebefrielse för insockne och utsockne frälse.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-08-11, 21:14
Svar #2

Lena Rönnerstam

Tack för informationen.
Vet du var jag kan läsa mera om dessa frälsegårdar?
Är naturligtvis även intresserad  av vilka skattebefrielser eller andra ev förpliktelser som ålades dessa frälsegårdar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna