ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skarpt gatlopp  (läst 909 gånger)

2007-01-02, 09:15
läst 909 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej!
Jag har i en dom från Göta Hovrätt 1670 läst att två kyrkotjuvar döms till ”Skarpt gatlopp respektive ”gatlopp”. Jag undrar om någon känner till vad det är för skillnad när det är ”skarpt”
 
Bästa hälsningar och stort tack på förhand
Andreas Karlsson

2007-01-02, 11:21
Svar #1

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Hej Andreas!
Jag vet inte säkert, men jag har läst på nätet om att det på 1200-talet i Västgötalagen fanns en mildare typ av gatlopp, torv och tjära där man rakade huvudet på brottslingen och smorde in honom med tjära och lät honom springa mellan församlingsborna, som kastade jordtorvor på honom. Det finns också en berättelse om att 24 adelsmän i Tyskland på 1500-talet fick springa gatlopp mellan böndernas spjut, medan det vanliga gatloppet oftast innebar att brottslingen skulle slås med käppar och påkar under sitt lopp.  
Min slutsats av dessa berättelser blir att skarpt gatlopp innebar att de som slog använde skarpa vapen, alltså tillhyggen med vass egg eller spets, som kunde ge dödliga sår, men det är som sagt min egen tolkning av det jag har läst.
 
Mvh  Åsa

2007-01-02, 14:39
Svar #2

Andreas Karlsson

Hej Åsa,
Tack för Dina funderingar. Jag har funderat på något liknande också att det borde ha med graden av slagen/piskandet etc.
 
hälsn
Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna