ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"Romerskt riksadligt stånd """"  (läst 1165 gånger)

2004-05-13, 13:35
läst 1165 gånger

Magdalena Larsson

Jan Jutefors inlägg under Rothstein innehöll ett för mig nytt uttryck, romerskt riksadligt stånd. Vad betyder det?

2004-05-14, 07:37
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Helt kort kan man säga att den kejserliga makten, som oftast reprensenterades av Habsburgarna i Wien (österrikiske kejsaren) fram till 1806 (då det romeska imperiet nedlades och ersattes av rhenförbundet), hade möjlighet att utdela olika adelskap direkt till personer (det rörde sig oftast om redan nationell adel som upphöjdes till romerskt riksadlig stånd)Det kunde vara furstetitlar riks- greve och friherretitlar (de fick också land tilldelat sig att styra över direkt under den kejserliga makten). Denna tysk romerska adel stod i det hierarkiska systemet över den nationella adeln. En kung (en suverän) i ett kungadöme kunde ge greve och friherretitlar vid sidan om obetitlade adelskap, deras rang var underordnad det romerska betitlade adelskapen (som närmast skulle betraktas havande furstlig rang). I furstendömena och hertigdömena (i t.ex. Tyskland) kunde det givas riddarskap (ritterschaft), men inte hörgre betitlade adelskap. Källor för detta är olika siter bla. Godfrey Count Sponnecks hemsida, en hemsida om det romerska imperiet. Tyvärr har jag inte dessa uppgifter (links) här men sök på the holy roman empire för ytterligare info
M.V.H. Steve

2004-05-14, 09:50
Svar #2

Magdalena Larsson

Tack Steve Plamquist!
Nu fick jag mycket att läsa; det är väldigt intressant.
 
Med vänliga hälsningar
Magdalena

2004-05-16, 06:19
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja, så kan jag ju inte låta bli att aktivera min fråga om riksgrevinnan Anna Thecla Elisabeth Martini (född i Berlin 1852- död i Stockholm /Djursholm 1933). Äntligen har jag fått bekräftat att hennes far gjorde karriär som officer och blev kapten (hauptmann) i 2 res Garde Artilleriregiment i Berlin. Jag har aldrig tvivlat på denna uppgift, eftersom jag har egna dokument. Men denna romerska riksgrevinne titel som dottern (min farmors mor) har fått i Svenska män och kvinnor och i en nekrolog 1933 efter hennes död, varför har en dotter till en svårfångad kapten i Preussen fått denna titel, hade hon ärvt den efter honom och hans förfäder eller var hon själv utsedd av kejsaren i det nya kejsarriket Tyskland innan hon gifte sig? Eller är det hela ett missförstånd av redaktörerna i ovan nämnda publikationer? jag kan inte finna hennes familj Martini som riksgrevar bland de siter och experter i det tysk romerska riket (nedlagt 1806) som jag har stött på och frågat under mitt sökande. Därför är det någon som känner till hur Kejsar Wilhelm I av Tyskland efter 1871 upphöjde adliga eller gav nya adelstitlar, högre rang till politiskt lojala familjer till kejsaren och Otto von Bismarck. Bismarck är ju själv ett exempel på detta då han fick sin furstetitel av kejsaren efter skapandet av det Andra Tyska Riket?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna