ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olämplig räkenskap  (läst 685 gånger)

2002-03-24, 13:31
läst 685 gånger

Utloggad Christina Roxhag

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-12-30, 15:35
    • Visa profil
Kan inte tyda vad det står i en husförhörslängd. Men det är något om en person. Så här står det. Personens namn, sen det som jag inte kan tyda, därefter datum och sen vad jag tror att det står,dvs. olämplig räkenskap. Kan detta vara riktigt och vad innebär det i så fall?
 
MVH Christina

2002-03-24, 22:55
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Du tror inte det kan stå något med äktenskap istället för räkenskap..? -det verkar mer troligt..
Att man ej fick ingå äktenskap (ej fick s.k. hinderslöshetsbetyg) kunde säkert formuleras på olika sätt; kanske kunde man kort & gott vara direkt olämplig till äktenskap, men den formuleringen har jag själv aldrig stött på..
Vilken tid gäller detta..?

2002-03-25, 17:54
Svar #2

Utloggad Christina Roxhag

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2022-12-30, 15:35
    • Visa profil
Hej Peter!
Tack för ditt svar. Men det är så att personen ifråga är gift och har barn. Han är f.d soldat och det rör sig om tiden 1885. Har hittat honom även senare och allt verkar ok.
 
MVH Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna