ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hör litet fri  (läst 595 gånger)

2004-09-04, 15:58
läst 595 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Om Ida Kristina Andersdotter, född 1841-09-20, som 1873 hade fått en oäkta son Ludwig Gerhard, står i Erska (St. Mellby Pastorat, Alingsås kn) AI:10 (1874-1886) en tydligen senare infogad anmärkning: hör litet fri. I alla fall ser jag inte vad som kunde stå där annars. Kanske skulle jag tala om också, att Ida Kristina levde fortfarande resp. återigen hemma hos sina föräldrar.
 
Vet någon vad prästen ville konstatera med den här anmärkningen?  
 
Med vänliga hälsningar
 
Walter

2004-09-04, 19:17
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hon var antagligen hörselskadad, och därför befriad från mantalsavgiften, vilket fri brukar betyda i dessa sammanhang.

2004-09-05, 07:00
Svar #2

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Tack skall du ha, Elisabeth! Och hur bra för mig, att det finns Anbytarforumet! Varifrån skulle jag annars få så snabba och övertygande svar på alla dessa frågor som uppstår, när man som tysk grävar i gamla svenska husförhörslängder!
 
En fin söndag önskar jag åt dig och åt alla andra i forumet.
 
Walter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna