ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hoven Droven  (läst 2878 gånger)

2003-08-15, 18:25
läst 2878 gånger

Utloggad Jeanette Högberg

  • Jean
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 12:30
    • Visa profil
Hej
 
Min farmor sade ofta till mig: Akta så du inte ramlar howernDrauwern, jag har alltid undrat vad detta betydde? Finns det någon som vet vad detta betyder? Hon levde på Källö-Knippla.
 
Mvh Jeanette Högberg f Karlsson
Med vänlig hälsning Jeanette

2003-08-15, 19:15
Svar #1

beritnightingale

Hoven Droven betyder huller om buller- hur som  
helst, utan åtskillnad- ingen ordning.
 
Detta från mitt hemspråk jamska men säkert  
detsamma på andra dialekter också.
 
Mvh. Berit

2003-08-15, 19:41
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Skulle tro ordet är ett holändskt låneord. Tycker mig minnas det från ett TV-program från gårdagen, men finner det ej vid sökning på nätet. Det jamska ordet bör i så fall ha kommit in från Norge som enl programmet hade stor kontakt med Holland tidigt.
Vänligen,
Olle Elm
 
PS Jeanette; Då känner Du väl också till att saker och ting kan gå te pesos - som man åtminstone säger på öarna i Gbg:s skärgård. Säkert kan Du se att det är en förvrängning av engelskans go to peices  DS
Vänligen,
Olle Elm

2003-08-15, 22:09
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Olle,
 
Du tänker säkert på det mycket intressanta norska programmet, som i går handlade just om holländskt inflytande på kustsamhällena i söder. Flekkefjord har t.ex en egen stadsdel, hollenderbyen.
 
Men i programmet menar jag att uttrycket var huller om buller, hulter om bulter. Detta var ett av uttrycken som var inlånade från holländskan, liksom många sjöfartstermer, byssa, durk mm.
 
När det är sagt så låter hoven droven omisskännligt holländskt ut i mina öron. Var är Anbytarforums holländsktalande experter?

2003-08-16, 00:00
Svar #4

Anders Jansson

HOVEN DROVEN enl SAOB (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/):
 
(...)
 
förr äv. HOV OM DROV
 
ORDKLASS: adverbiellt uttr.
 
FORMVARIANTER: ( hof om drof c. 1880. hogen drogen 1877. hovan droven 1925. hufven-drufven 1867)  
 
ETYMOLOGI: [sv. dial. hov om drov, hoven droven, hogen drogen m. fl. former; sannol. till en mnt. form, motsv. t. h?ben und dr?ben, på den här sidan och på den där sidan, det senare uttrycket bestående av sammandragna former av hie ?ben (?ber) o. dar ?ben (?ber) (jfr HÄR, adv., resp. DÄR o. ÖVER).  
-- Jfr LINDROTH ÖlandFolkm. 1: 321 (1926)]
 
 
0)  
 
 
BRUK: (numera bl. i vissa trakter, starkt bygdemålsfärgat)
 
BETYDELSE: huller om buller; hastigt o. lustigt, hals över huvud.
 
HforsD 1867, nr 156, s. 3.
Tänk om värneplikten nu hogen drogen blir införd i Finland, och jag skall hem och exercera på Parola malm. EDELFELT Parisbrev 68 (1877).
Ligga hof om drof. GRANLUND Ordspr. (c. 1880).
NORDSTRÖM Luleå kult. 240 (1925).

2003-08-25, 19:30
Svar #5

Utloggad Jeanette Högberg

  • Jean
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 12:30
    • Visa profil
Hej
 
Tack snälla ni som svarat på mitt anrop om HowernDrawern! Och visst känner jag te gå till pesos!
 
MVH Jeanette fd Knepplebo
Med vänlig hälsning Jeanette

2004-12-16, 09:31
Svar #6

Utloggad Ulf Asklöf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 07:21
    • Visa profil
Huller om Buller är enligt ett tv-program som gick för några år sedan en sjöterm. Holländska, Hulter om Bulter vilket kom av att när en matros eller annan skulle lägga i ordning grovt rep eller tross på durken, så hände det att slingorna kom i oordning, under varandra så att säga. Då låg de huller om buller.
 
M.v.h. Ulf Asklöf i Gryt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna