ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hinderslöshet till äktnad  (läst 3217 gånger)

2001-04-10, 19:17
läst 3217 gånger

Peter Glasell

Hej,
hoppas att någon av er erfarna släktforskare kan hjälpa mig med följande uttryck. I en kyrkobok från 1870-talet, så står det om en gammal släkting till mig att hon saknar hinderslöshet till äktnad 2 år. Kan någon möjligen reda ut mina frågetecken, och förklara för mig vad prästen menade ? Damen i fråga fick fyra oäkta barn mellan 1875 och 1884. Kan det vara därför ?
Med vänliga hälsningar,
Peter...

2001-06-01, 14:16
Svar #1

Fredrik Blomquist

Hej
 
Jag har aldrig förr sett att någon dömts till hinderslöshet, normalt brukar ju prästerna vilja att kvinnorna gifter sig.
Hinderslöshet betyder ju annars att man är fri till äktenskap, d. v. s. att man inte var gift eller trolovad med någon annan. Dessutom skulle man ha genomgått kristendomsprövning, d. v. s. vara konfirmerade.
 
Jag kan faktiskt inte svara på varför hon skulle anses sakna hinderslöshet.
 
M.v.h. Fredrik

2001-06-01, 15:22
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Antagligen hade damen i fråga inte klara papper på var hon varit under dessa 2 år, och kunde alltså inte heller bevisa att hon gift sig eller ej under den tiden.  
 
Normalt så fick de ju ett utflyttningsbetyg, när de lämnade en socken, och så lämnade de in det till prästen i den nya församlingen inom ett par veckor efter flytten. Men om man tog ut flyttning och sedan inte lämnade in beviset förrän efter ett eller annat år, så saknades aktuella uppgifter om civilstånd på det gamla betyget. Man kanske inte ens flyttade till den socken man begärde betyg till, och detta rapporterades inte tillbaks till urpsrungsförsamlingen förrän omkring 1910 och därefter. Det är därför man kan tappa folk, som inte gör som man tror.

2001-06-01, 16:46
Svar #3

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej!
Det stämmer det innebär att det ej finns papper på om personen varit gift eller ej. Har notering att hinderlöshetsbetyg saknas för viss period, för personer som emigrerat och sedan kommit hem igen.

2001-06-02, 08:11
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Nja. Efter att ha gjort sin flickvän och hennes lillasyster med barn, som föddes med tre veckors mellanrum vid midsommartid 1853, fick min mormors farfar Johan Ulrik Bergström f 18210112 som straff en stående anteckning som följde honom vid varje års drängflyttning mellan gårdarna i husförslängderna i Närtuna (B). Den löd Ej ledig till äktenskap och liknande ibland med kommentaren Se tidigare anteckning.
 
Efter 5 1/2 år gifte han sig 18581230 i Gottröra, vilket var tur för mig och hans övriga ättlingar, annars hade vi ju inte funnits!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna