ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gud dömer - om uppförandeomdömen i dödboken  (läst 980 gånger)

2004-09-30, 23:22
läst 980 gånger

Utloggad Monika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2023-01-02, 12:16
    • Visa profil
Hej !
I dödboken för By 1840 står det omdömen för hur de avlidna uppfört sig under livet. Där står det ex kristligt, ordentligt, stilla mmm  som det kan göra ibland men på min  ana lumpsamlaren Anders Lind står det gud dömer och på en del andra gud dömer i nåd.
 
 
Vad hade Anders och de andra egentligen gjort ? Varit allmänt svinaktiga eller inte gått i kyrkan ? Fanns det en speciell gradering och vilket var då det värsta omdömet ?
 
Mvh Monika

2004-10-01, 10:42
Svar #1

Janne Svensson

Fanns det inte bevis att binda någon till ett brott så kunde man låta Gud avgöra, vi ska ju alla en dag svara för våra synder. Det kan nog varit både brottsligt och ogudaktigt leverne.

2004-10-01, 11:20
Svar #2

Utloggad Monika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2023-01-02, 12:16
    • Visa profil
Tack Janne !
Jag kan tänka mig att alla i den lilla byn visste vad det handlade om i alla fall.......
Kanske ett skäl att läsa domboken och se vad som sägs om honom där.
 
Mvh Monika

2004-10-01, 17:22
Svar #3

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Det kan också röra sig om personer som tillhörde de framväxande frikyrkorna, läsare, växelserörelse etc, dvs som trodde fel enligt statskyrkoprästens uppfattning, och som kanske på grund av sin felaktiga tro valt att inte gå i Svenska kyrkans gudstjänster, nattvard etc.

2004-10-01, 22:23
Svar #4

Utloggad Monika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2023-01-02, 12:16
    • Visa profil
Tack Åke !
Jag vet att en annan släktgren som var baptister, där skrädde inte prästen inte orden. Det står icke döpta och förlorade själar skrivet med mycket bläck.
En annan ana fick tre barn med tre olika karlar under 1800-talets senare del. De två första gångerna fick hon syndernas förlåtelse men den sista hade hon väl tröttnat och vägrade till allas bestörtning. Inte heller hon fick så trevliga omdömen efter det.
 
 
Senare omdömen ; god frejd mmm var ju snällare sätt att uttrycka sig.
 
Nvh Monika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna