ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Etter värre  (läst 2491 gånger)

2006-06-16, 20:59
läst 2491 gånger

Ulrika Eversdijk

Vad kan ordet etter betyda?

2006-06-16, 21:16
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Etter är myrsyra. Det som bränns på huden.
 
Man kan vara ettrig också (som en myra)  
 
Eivor

2006-06-16, 22:27
Svar #2

Mona Blomgren

I Hälsingland säger vi ofta att det blir etter värre, men med det menar vi att det kommer att bli ännu värre.

2006-06-16, 23:42
Svar #3

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej!
Min farmor som var ifrån Värmlands Nysäter sa etterkajer om rödmyror och det uttrycket använder jag också fast här i Bohuslän tittar folk lite förundrat...!
Mvh Maria Larsson

2006-06-17, 08:08
Svar #4

Ulrika Eversdijk

Att uttrycket betyder ännu värre vet jag, men jag syftade på var ordet etter kom ifrån. Etterkajor har jag också hört, men visste inte vad det var exakt. Tack!

2006-06-17, 12:37
Svar #5

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 15:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Min farmor är från Västergötland, och hon säger etter  istället för efter.
Alltså skulle ordet betyda efter värre, alltså ännu värre.

2006-06-17, 14:29
Svar #6

A-C Andersson

För några år dokumenterades dialektord i Mörlunda-Tveta församlingar via en cirkel i Studieförbundet Vuxenskolans regi. Här i trakten använder vi oss av etterbagge som betyder arg mansperson. Är någon intresserad av att köpa dialektordshäftet så kontakta mig.

2006-06-17, 18:09
Svar #7

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Etter = Varböld; Gift, var. (Ordbok för släktforskare)
 
Etter värre har jag även hört som giftigt värre.
 
Etter(syra) var väl bl a det gift som myrorna använde för att bedöva sitt byte med.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-06-18, 18:13
Svar #8

Marianne Solli

I tråd med hva Fredrik skriver ovenfor, der etter betyr efter, kom jeg til å tenke på et norsk ordtak:  Vondt heiter godt når verre kjem etter. Var det noen som forstod det?

2006-06-18, 19:38
Svar #9

Utloggad Henry Bervenmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-26, 10:15
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m235
Det finns något som heter Svensk Etymologisk Ordbok av Elof Hellquist.
 
Den säger:  
etter, fsv eter(?-), sv. dial.,, ä. sv. även ätter = isl. eitr, da. edder, fsax. ?ttar, fhty, eit(t)ar, ags. ?t(t)or av germ. *aitra-, med r-suffix av ait- i mhty. eiz, varböld, till ie. roten oid i grek. oidos n., böld, osv., jfr isl. eitill, no. eitel sv. dial. ättel, äjtel, ajtel, körtel, mhty. eizel (s-ljud), liten böld, ävensom  isl.  eista, testikel (av ie. ?id-st-). - Hit hör Ätran (se d:o) liksom antagl. sjön . Ettern Kind Ögtl.
 
Vad alla förkortn. betyder får ni lista ut själva.
 
Mvh Henry

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna