ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Din aderton och hundrade djefwul!  (läst 1592 gånger)

2006-12-25, 15:55
läst 1592 gånger

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Har stött på detta uttryck i dombok 1808, Listers härad i Blekinge. Den åtalade hade ofredat sin far, slagit honom och farit ut mot honom med just dessa ord.
Är det någon annan som stött på uttrycket och/eller har en förklaring till det?
 
Vänligen
Ylva

2006-12-26, 08:37
Svar #1

Rune Johansson

Ylva!
 
God fortsättning på julen kära sjumänning! Det var ett tag sedan, som jag med din hjälp fick veta att soldaten Per Svensson Öhrberg var vår gemensamma ana.
 
Nu över till uttrycket: Jag har stött på det i flera sammanhang i Allbo härads domböcker. Uttrycket är ett av de värsta man kunde säga om sin antagonist och straffades med kraftigare böter än om man t.ex. sade hundsvott och tjuv.
 
Man kunde även säga aderton och tusende djeflar. Talet aderton var i fel sammanhang en svordom. Andra exempel på grova uttryck från Allbo är rävissa dvs rävhona som syftade på en rödhårig kvinna. En ungmö med intresse för de ryska krigsfångarna på 1710-talet fick heta ryssmärr.
 
Från en avskrift av en byaordning på 1740-talet, bestraffades alla de i byn, som använde svordomar med böter med någon penning, som samlades in av åldermannen. När ny ålderman utsågs, delades bötessumman mellan byns jordägare. Även andra förseelser var bötesbelagda, så jag tror det blev en bra summa att dela upp för dem som skötte sig. De som var bötfällda fick avdrag på sin andel med bötesbeloppet, så för dem blev det nog inte så mycket pengar.
 
Mvh/Rune

2006-12-26, 08:43
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har inte sett uttrycket förr, men man kan ju spekulera lite över det.
 
Att sonen tyckte att fadern kunde jämställas med djävulen, lika elak som han, förstår man. Hundrade förstärker väl ordet med hundra gånger om. Alltså fadern liknas inte bara med en djävul utan hundra stycken.
 
Sedan kan man fundera på varför 18 finns där? Kan siffran ha något med bibeln att göra, precis som vissa andra siffror?
 
Jag tänker på uttrycket Attans eller Attans också! Kan det vara en förvrängning av aderton?
 
Skulle vara kul om någon har några ide?r om detta.
-----------------------
Inlägget skrivet innan jag såg Runes inlägg.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-12-26, 10:01
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Enligt min favoritsajt SAOB ( http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ ) så är aderton en förvrängning av attan (!!), som är mer ursprungligt (sök på aderton).
 
Arton (attan) räknas upp som en mildare svordom, liksom sjutton och nitton. Sjutton också! kan vi ju säga även idag - nitton som kraftuttryck tror jag mig dock inte ha hört.
SAOB förklarar inte varför just de här räkneorden betraktas som svordomar, men anger samtidigt att de som betecknande ett (obestämt) stort antal 1. fungerande ss. förstärkningsord - en multiplikatoreffekt helt enkelt.
 
Ingela

2006-12-26, 10:03
Svar #4

Marianne Solli

Min (nå forlengst) avdøde ane fra Nord-Sverige, som var streng læstadianer, og følgelig ikke hadde "lov" til å banne, ble likevel irritert enkelte ganger. Da pleide han å mumle omtrent noe slikt: "For sjutton og aderton hundra småfinnar." Han sa også åddeti for tallet 80.
Jeg slo for moro skyld opp i Norstedts svenska ordbok, og der leser jeg til min forbauselse om artonhundratalet; ¤ ibl. i uttr. för ålderdomlighet.

Det passer kanskje ikke inn her, men kunne han ha ment 1800-tallet? Jeg bare undres...

Hilsen Marianne.

2006-12-26, 10:42
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Marianne!
 
Jag tänkte i samma banor, att kunde man med aderton och hundra mena 1800? Om man skulle avse ålderdomlighet, så bör väl uttrycket sägas i nutid och inte i början av 1800-talet, i det här fallet 1808?
 
Det verkar mest troligt som ett förstärknigsord och då låter det väl mer effektfullt att säga aderton och hundrade djävul än 1800 djävul.
Ann-Mari Bäckman

2006-12-26, 14:14
Svar #6

Marianne Solli

Jeg er enig med deg, Ann-Mari, i at ålderdomlighet ikke kunne ha med dette å gjøre; - det dukket bare opp da jeg søkte på 1800 og var litt pussig - sett fra vårt ståsted, syntes jeg. Muligens mente denne mannen at hans far var 1800-tallets (verste) djevel, noe du antyder. Men man kan jo ikke være sikker .... Det er likevel morsomt å fabulere over det. :)

2006-12-26, 14:49
Svar #7

Gustav Gustavsson

Hej !
 
Ursäkta en yngling, men kan det inte vara 118 som menas med aderton och ett hundra ?
 
Släktforskarhälsningar och god fortsättning.
 
Gustav Gustavsson

2006-12-26, 15:19
Svar #8

Rune Johansson

Sedan jag läst Ingelas inlägg, tittade jag i Hellquist ordbok, där attan är en dialektal form av aderton. Liksom tusan som är underförstått tusen och orden betraktas som svordomar, mest i betydelsen attan tusen djävlar.
 
Någonstans har läst att siffran 18 förr i tiden skulle ha en religiös betydelse. Kanske därför att uttrycka sig så hädiskt skulle det bli ett strängare straff än för andra skymford.
 
Mvh/Rune

2006-12-26, 17:54
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
I min julklappsbok om magiska tal sägs att arton har nära anknytning till månen. Månförmörkelser lär inträffa vart artonde år.

2006-12-30, 14:39
Svar #10

Lars Öhman

Aderton, dvs Attan, var Odens tal enligt vad som bl.a. framgår av Eddan. Efter kristnandet kom detta tal att stå som en symbol för djävulen. Attan var alltså till en början en kraftig svordom. Istället för att svära så starkt blev så småningom eufemismen Sjutton vanlig i talspråket.  
 
I senare tid har kopplingen till djävulen glömts bort varför uttrycket Det var som attan numera upplevs som ett ganska milt kraftuttryck.

2006-12-31, 10:20
Svar #11

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Tack för alla synpunkter på och fakta om detta kraftuttryck!
 
Vänligen
Ylva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna