ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ådermöte  (läst 529 gånger)

2004-07-04, 13:55
läst 529 gånger

Gösta Hellén

I ett domstolsprotokoll från 1742 gällande redovisning av förmynderskap för barn som ågde ett rusthåll finns årligen upptagit kostnader för åderlåtningsmöte. Jag undrar vad detta är för möte? I samma protokoll finns också kostnader för skurning av monderingen Denna skurning uppfattar jag som rengöring av sadel och remtyg. År det rätt uppfattat?
Hoppas någon vet eller har uppfattning om vad ordet betyder.
Mvh  
Gösta

2004-07-05, 19:25
Svar #1

Utloggad Johanna Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2018-11-09, 18:24
    • Visa profil
Hej Gösta
 
Åderlåtning går till genom att man binder ett band ovanför armbågen. Med en årbill (liknande nål eller liten kniv)knäpper man hål i armvecket tills det kommer blod.
 
Åderlåtning ansågs ge balans mellan kroppsvätskorna och ge rening
 
MvH
Johanna

2004-07-08, 14:03
Svar #2

Ulrica Dahlqvist

Hejsan Gösta!
 
Kan det möjligtvis ha varit ett ådermöte? I så fall var detta en besiktning, som skedde höst och vår, av rusthållshästarna för att utröna deras vård och kondition.
 
MVH,
 
Ulrica Dahlqvist

2004-07-08, 23:07
Svar #3

Gösta Hellén

Hej Ulrika !
 
Du har så rätt! I en mycket gammal Nordisk Familjebok har jag nämligen funnit följande:
Å d e r m ö t e n. Äldre benämning på de besigtningar, som vår och höst anställes med rusthållningshästarna för att utröna om de värdats väl. Dessa möten kallades Besigtnings- eller åderlåtningsmöten (ådermöten) till följd deraf att vid desamma skulle, enl. äldre tjenstgöringsreglementen för arm?n, sqvadronshofslagaren verkställa åderlåtning å de hästar, som sådant behöfde. Förrättningen kallas numera hästbesigtningsmöten
I mitt fall erhöll ryttaren drickspengar vid dessa möten. Släktforskning är underbart. Man lär sig så mycket om livet förr, om man har lust att söka efter annat än bara personers födelse- och dödsdagar och kanske lite till man får ut av kyrkböckerna. Jag tycker att det roligaste är att försöka finna något om deras liv. Domböckerna är därvid en outsinlig källa,fastän kanske lite jobbig. Där kan man se hur en del vid vart och vartannat ting i fyllan varit i slagsmål. Eller varför inte när man finner hustrun till en nämndeman som i fyllan bär sig illa åt under predikan så att hon måste föras ut och när man vid besiktning av hennes bänkplats finner liksom en bäck på golvet. Lite utanför ämnet kanske men jag kan inte låta bli att propagera lite för domboksstudier.
Mvh
Gösta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna